Dzisiaj, 19 października (11:44)
Aktualizacja: Dzisiaj, 19 października (13:54)
Na koniec września w Polsce zarejestrowanych było łącznie 15 255 elektrycznych samochodów osobowych.
Według Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pod koniec września 2021 r. po polskich drogach jeździły 31 633 zelektryfikowane samochody osobowe, czyli bateryjne i hybrydy plug-in.
Przez pierwsze dziewięć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 12 tys. 897 sztuk, tj. przybyło o 120 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. Pojazdy elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48 proc. (15 255 szt.) tej części parku pojazdów, a pozostałą część (52 proc.) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 16 378 szt. Hybrydy plug-in wyposażone są w duże i mocne silniki spalinowe i jako pojazdy, które mogą doskonale obejść się bez podłączania do prądu, nie są traktowane jako auta elektryczne przez polską ustawę o elektromobilności, nie mają tym samym prawa do zielonej rejestracji.
Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 1333 szt.
W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września składała się z 11 tys. 771 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 294 tys. 901. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 619 szt. Od stycznia do września 2021 r. flota elektrobusów powiększyła się o 187 zeroemisyjnych pojazdów. W porównaniu z analogicznym okresem 2020 r., kiedy zarejestrowano 116 takich autobusów, oznacza to wzrost o 61 proc. rok do roku.
Pod koniec września w Polsce funkcjonowało 1675 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (3262 punkty). Niestety, tylko 31 proc z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), na których czas ładowania można skrócić do 1-1,5 h. Pozostałe 69 proc. to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. We wrześniu uruchomiono 44 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (84 punkty).
Jak podkreślono w komunikacie dotyczącym Licznika, podczas Kongresu Nowej Mobilności 2021 padło kilka istotnych deklaracji dotyczących kolejnych kroków w zakresie programów wsparcia rynku e-mobility w Polsce. “NFOŚiGW zdecydował się podnieść budżet programu +Mój Elektryk+ o dodatkowe 200 mln zł. Ponadto, już w październiku ruszy nabór dla przedsiębiorców i innych podmiotów instytucjonalnych kupujących samochody elektryczne za gotówkę lub na kredyt. Co więcej, w ciągu najbliższych tygodni powinno nastąpić uruchomienie dedykowanego systemu wsparcia w obszarze infrastrukturalnym” – wskazał Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, cytowany w komunikacie.
Zdanie … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS