Dotychczas spory dotyczyły tego, co jest lepsze – skóra czy teks. Dziś producenci zadają inne pytanie: „A dlaczego by nie połączyć ze sobą obu materiałów?”. Dowodzą, że taki miks ma tę zaletę, że oba materiały mogą dzięki niemu pokazać swoje najlepsze strony.
Bezpieczeństwo
Utarty przez lata stereotyp wprowadził podział specjalności: skóra na tor, tekstylia w trasę. Skąd się wziął? Stąd, że jeśli na pierwszym miejscu stawiasz bezpieczeństwo, skóra wygrywa w przedbiegach ze wszystkimi innymi rozwiązaniami. Ten materiał jest cienki, dość lekki, wytrzymały i niezwykle odporny na ścieranie. To właśnie w tego powodu zawodnicy jeżdżący na torach wkładają kombinezony uszyte ze skóry. Najczęściej bydlęcej, a gdy kasa schodzi na drugi plan – kangurzej.
Materiały tekstylne przegrywają ze skórą przede wszystkim dlatego, że są mniej odporne na temperatury powstające podczas tarcia materiału o asfalt. Są one na tyle wysokie, że włókna sztuczne topią się i w najgorszym z możliwych scenariuszy dosłownie wklejają się w skórę motocyklisty. Po upadku kombinezon zazwyczaj nadaje się do ponownego użycia. W przypadku ciuchów tekstylnych sprawa często wygląda dużo gorzej. Straty są na tyle duże, że nie opłaca się naprawiać kurtki czy spodni. Lepiej kupić nowe.
Ale bezpieczeństwo to nie tylko ochrona podczas wypadku, to także odpowiedni krój ciuchów – taki, który ułatwia prowadzenie motocykla. Skórzane kombinezony są dobrze dopasowane. Nie furkoczą podczas szybkiej jazdy, ułatwiają balansowanie na motocyklu i jego prowadzenie. Są tak uszyte, by nie uciskały ani nie krępowały ruchów po przyjęciu specyficznej pozycji za kierownicą. Dlatego trudno w nich chodzić w wyprostowanej pozycji, a ręce są ciągle ugięte. Prawdę mówiąc dobrze dobrany i uszyty kombinezon jest jak druga skóra. Jedynymi sportowcami, którzy korzystają dzisiaj z kombinezonów wykonanych z materiałów tekstylnych, są off-roadowcy i żużlowcy. Ale to inna bajka.
Bogotto Explorer-ZFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: fc-moto.de Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: tekstylna kurtka w stylu adventure ze skórzanymi wstawkami na ramionach i przedramionach, czyli w miejscach narażonych podczas upadku. |
WNIOSEK Ta fajna kurtka turystyczna nie utrudnia jazdy na stojąco w stylu adventure. Być może poczujesz się w niej nieco skrępowany, ale nagradza to przemyślanymi detalami. |
NASZA OCENA* 4/5 |
Bogotto Tek-MFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: fc-moto.de Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: wstawki z bawolej skóry w miejscach narażonych na przetarcia, takich jak ramiona, rękawy i boczki, sensownie uzupełniają dużą powierzchnię tekstyliów. |
WNIOSEK Elastyczna skóra bawola robi bardzo dobre wrażenie, które niweczy ciasne dopasowanie z niewieloma regulacjami i trudna obsługa zamków. |
NASZA OCENA* 3/5 |
Büse Ferno – WARTO KUPIĆFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: buse.com.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: wstawki skórzane na wszystkich ważnych miejscach, nawet w obrębie klatki piersiowej, karku i tyłka, do tego powierzchnie tekstylne z otworami wentylacyjnymi |
WNIOSEK Büse dowodzi, że kurtka skórzano-tekstylna może być i komfortowa, i zapewniać bezpieczeństwo. Brawa za fason i dobrą obsługę. Bogactwo wersji to kolejny plus. W ofercie także pasujące do niej spodnie. |
NASZA OCENA* 4/5 |
Komfort w ciuchach motocyklowych
Drugim ważnym elementem w czasie rozważań skóra czy teks jest komfort. Jeśli ciuchy nie gwarantują odpowiedniego komfortu nawet najpiękniejsze trasy ani najbardziej pokręcone tory wyścigowe nie dadzą przyjemności. Czyli skórzane kombinezony dla miłośników sportu, tekstylia dla podróżników? Raczej tak. Tyle że wkładanie dobrze dopasowanej skóry jest trudniejsze i bardziej czasochłonne. Co więcej, skórzane kombinezony są tak uszyte, by dobrze czuć się w nich wyłącznie na motocyklu. Czyli w dziedzinie komfortu zwycięstwo teksów nie podlega dyskusji.
I jeszcze jedno – na początku skóra najczęściej jest trochę za ciasna, bo musi się ułożyć i dopasować do sylwetki. Poza tym podczas deszczu (jeśli nie jest laminowana z membraną jak np. Rukka) znacznie szybciej niż teks nasiąka wodą, przez co staje się ciężka, długo schnie, a później wymaga nieco dbałości. Motocyklowe ciuchy tekstylne zaś od momentu zdjęcia z wieszaka są gotowe do użycia. Jeśli mają rozbudowaną wentylację, są bardziej przewiewne niż skóra, o wiele lepiej znoszą kontakt z wodą, błyskawicznie schną na wietrze, a dbanie zwykle polega wyłącznie na wyjęciu ochraniaczy i wrzuceniu ciuchów do pralki.
Więcej zabiegów wymagają zestawy wyposażone w membrany. Nie można ich bowiem prać w zwykłych detergentach – lepiej sięgnąć po środki przeznaczone specjalnie do membran.
Course BoomerFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: www.xlmoto.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: duże powierzchnie skóry zostały uzupełnione poprawiającymi komfort wstawkami tekstylnymi. |
WNIOSEK Ta luźna kurtka jest do kupienia nawet za 369 zł. Jest bardzo lekka i miękka, ale mimo informacji o homologacji AA nie zapewnia prawdziwego bezpieczeństwa. |
NASZA OCENA* 2/5 |
Dainese Super Rider D-DryFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: wsm24.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: dzięki meshowi bardzo przewiewna i wygodna, skórzane wstawki gwarantują bezpieczeństwo stawów. |
WNIOSEK Mimo sportowego kroju, ta kurtka daje sobie radę także na co dzień. Dobrze radzi sobie podczas upałów i w chłodne dni, nie boi się także deszczu. Twarde ochraniacze i niepraktyczne zatrzaski – do poprawki. |
NASZA OCENA* 5/5 |
Held JesterFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: kombinacja skóry i tekstyliów służy przede wszystkim wyglądowi. Skóra ma elementy ze streczu, dlatego tkanina armalitowa nie ma znaczenia dla komfortu. |
WNIOSEK Miękka skóra i magnesy na kołnierzu i przednim zapięciu mogą się podobać, mimo to Jester sprawia wrażenie ciężkiego, masywnego i przewymiarowanego. Część tekstylna jest odporna na ścieranie. Na tym koniec zalet. |
NASZA OCENA* 3/5 |
Wentylacja
W tej konkurencji remis. Bo stopień przewiewności można zmieniać, stosując różne materiały. Poliamidy, poliestry, cordura to najczęściej spotykane materiały w produkcji zestawów tekstylnych. Dziś zawrotną karierę robi tkanina o nazwie mesh. Ma ona postać siateczki, niesamowicie wytrzymalej i niestawiającej niemal żadnego oporu dla przepływającego powietrza. Zapewnia ona doskonałą wentylację, ponadto, co niezwykle ważne, utrzymuje ochraniacze na swoim miejscu.
A co zrobić, jeśli nagle zrobi się zimo lub zacznie padać deszcz? Wtedy wystarczy wpiąć kolejną warstwę, którą zwykle jest membrana. Gdy zestaw tekstylny ma laminowaną membranę (sklejoną w specjalnym procesie z materiałem zewnętrznym) sytuację ratują otwory wentylacyjne zamykane zwykle na wodoodporne zamki.
W zestawach ze skóry wentylację zapewniają perforacja oraz wstawki z przewiewnego streczu umieszczone na ramionach, w pachwinach i na udach. Wadą tego rozwiązania, jest to, że gdy zacznie padać, już po chwili jesteś mokry aż do skarpetek. Dlatego w skórzanych zestawach turystycznych stosuje się klasyczne wentylacje zamykane na zamek, a przed deszczem ratuje wpinana membrana. Tak czy inaczej nie wybieraj się w dłuższą podróż bez klasycznej przeciwdeszczówki.
iXS Tour LT STFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: dużą powierzchnię skóry uzupełniają na torsie i wewnątrz ramion wstawki z przewiewnego streczu. |
WNIOSEK Ta lekka kurtka sportowa nie może zaimponować komfortem i swobodą ruchów. Komfortowy kołnierz to jeden z przykładów dbałości o detale. |
NASZA OCENA* 3/5 |
Rebelhorn Vandal AirFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: dobresklepymotocyklowe.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: połączenie skóry i teksu wygląda świetnie, niestety w tym drugim brak odpowiednio dużego udziału streczu. |
WNIOSEK Ta przewiewna i bezpieczna kurtka sportowa na lato to dzieło polskiego producenta. Niedokładności wykonania i zbyt mocne dopasowanie szkodzą dobremu wrażeniu. |
NASZA OCENA* 4/5 |
TAK TESTOWALIŚMYPandemia spowodowała, że plan przeprowadzenia testu w południowej Francji wziął w łeb. mimo to nie poddaliśmy się. Koronawirus spowodował to, że w tym roku byliśmy zmuszeni nieco obniżyć poziom wymagań. Odpuściliśmy sprawdzanie wodoodporności, ponadto nie zwracaliśmy uwagi, czy jest to kurtka nowoczesna, czy w stylu retro. Za sprawę najważniejszą w tym teście uznaliśmy sposób połączenia skóry i tekstyliów. Skórzane aplikacje, które zastosowano tylko po to, by kurtka wyglądała jak najlepiej, nie dawały żadnych punktów, natomiast skórzane poprawiające bezpieczeństwo wzmocnienia mogły przynieść komplet punktów. Te same zasady dotyczyły materiałów tekstylnych. |
Rev’it Mantis ZWYCIĘZCA TESTUFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: revitsport.com Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: dzięki meshowi kurtka jest niezwykle przewiewna i wygodna, dzięki skórzanym wstawkom gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa. |
WNIOSEK Bardzo dobra kurtka sportowa, która dzięki meshowi nada się na upał, ale i podczas chłodu i w mżawce daje radę. Więcej regulacji i byłby jedyny, bezdyskusyjny zwycięzca. Niewiele zabrakło… |
NASZA OCENA* 5/5 |
Niemal jak ideał
Kurtki z tego testu łączą wady i zalety obu materiałów. Przy czym nie bez znaczenia jest i to, że producenci oszczędzają, na czym tylko się da. Dlatego w tym zestawieniu znajdziesz też produkty, które uszyto z materiałów tekstylnych, ale wzbogacono je (i ozdobiono) skórzanymi wstawkami. Czy te wstawki działają? Śmiem wątpić.
The winner is… W tym roku nie było jednego zwycięzcy. Ten test wygrały ex aequo kurtki REV’IT-a i Rukki.
Richa TerminatorFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: www.richa.eu Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: rozłożenie różnych materiałów poprawia bezpieczeństwo i dobrze wygląda, ale lepsza wentylacja byłaby wskazana. |
WNIOSEK Bardzo ładnie zaprojektowany Terminator łączy skórę, tekstylia w komfortową kurtkę sportową. Gdyby miał otwory wentylacyjne, podpinkę i więcej regulacji, zająłby miejsce w czołówce. |
NASZA OCENA* 4/5 |
Rukka Melfort ZWYCIĘZCA TESTUFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: www.rukka.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: w większości teks, skóra tylko w newralgicznych miejscach, ale ich zadanie to poprawa wyglądu. |
WNIOSEK Świetna kurtka turystyczna z elementami stylu adventure. Zalety pozwalają wybaczyć, że podczas wysokich temperatur wentylacja szybko osiąga granice wydolności. |
NASZA OCENA* 5/5 |
Trilobite All Ride WARTO KUPIĆFot. Studio fotograficzne MPS
Importer: trilobite.pl Ocena wykorzystania mieszanki materiałów: na kołnierzu, kieszeniach i rękawach minimalna ilość skóry, która służy tylko do poprawy wyglądu. |
WNIOSEK Kurtka wygodna jak szlafrok, dysponuje wieloma dodatkami i uspokaja sumienia proekologiczne. Nie jest to jednak prawdziwa kurtka skórzano-tekstylna, bo skórzane wstawki nie działają tak jak powinny. |
NASZA OCENA* 4/5 |
CO JEST LEPSZE? |
Fot. Studio fotograficzne MPS
Skóra/Miks materiałów tekstylnych |
Fot. Studio fotograficzne MPS
Skóra |
Fot. Studio fotograficzne MPS
Materiał tekstylny |
Trudno na pierwszy rzut oka rozróżnić rodzaj zastosowanej skóry, ale podobieństwo wyglądu nie oznacza zbliżonych właściwości. Wręcz przeciwnie. podobnie jest z materiałami tekstylnymi.
Skóra. Producenci najczęściej stawiają na skórę bydlęcą, a w droższych kurtkach stosuje się skórę z kangura. Dzięki ciaśniejszej strukturze włókien ta druga trudniej ulega przetarciu, ponadto jest lżejsza i delikatniejsza. Co nie mniej ważne, nie twardnieje pod działaniem wilgoci czy potu, nie pęka ani nie kurczy się. Teksy. Tu rządzą poliamid, poliester i aramid. Z zalet poliamidu: hydrofobowość (odpycha cząsteczki wody) i odporność na rozrywanie. Najczęściej jest stosowany jako warstwa zewnętrzna kurtki. Podczas upadku pod wpływem tarcia szybko osiąga temperaturę topnienia, która wynosi zaledwie 250O. Mniej odporny na rozrywanie poliester jest za to lepszym izolatorem, dlatego często pełni funkcję warstwy ocieplającej. Za aramidem przemawia wyższa temperatura topnienia – 370O, problemy to natomiast utrzymanie komfortu i odporność na promieniowanie UV. |
Zobacz także: Na co zwrócić uwagę wybierając turystyczne ciuchy motocyklowe?
PUNKTACJA KOŃCOWA |
|||||||
Jakość wykonania i wyposażenie | Dopasowanie i komfort noszenia | Bezpieczeństwo | Ochrona przed warunkami pogodowymi | Suma | Nasza ocena* | Cena (w zł) | |
Maks. liczba punktów | 25 | 25 | 35 | 15 | 100 | ||
Rev’’it! Mantis | 24 | 23 | 25 | 15 | 87 | 5/5 | 1919 |
Rukka Melfort | 24 | 26 | 24 | 13 | 87 | 5/5 | 2499 |
Dainese Super Rider D-Dry | 24 | 25 | 22 | 15 | 86 | 5/5 | 1399 |
Trilobite All Ride | 24 | 26 | 20 | 14 | 84 | 4/5 | 1399 |
Büse Ferno | 22 | 26 | 20 | 13 | 81 | 4/5 | od 1399 |
Richa Terminator | 21 | 21 | 22 | 12 | 76 | 4/5 | 1599 |
Bogotto Explorer-Z | 19 | 20 | 23 | 13 | 75 | 4/5 | 1073 |
Rebelhorn Vandal Air | 17 | 22 | 22 | 11 | 72 | 4/5 | 1099 |
Held Jester | 18 | 18 | 19 | 14 | 69 | 3/5 | 1899 |
iXS Tour LT ST | 20 | 20 | 16 | 13 | 69 | 3/5 | 1799 |
Bogotto Tek-M | 19 | 14 | 14 | 13 | 60 | 3/5 | 1028 |
Course Boomer | 10 | 19 | 15 | 8 | 52 | 2/5 | 369 |
* 100–85 pkt = bardzo dobry; 84–70 pkt = dobry; 69–55 pkt = dostateczny; 54–40 pkt = ostatecznie; 39 pkt i mniej = nie! | |||||||
Mantis od REV’IT! i Rukka Melfort to zwycięzcy ex aequo. stało się tak mimo że obie kurtki są przeznaczone dla zupełnie innych motocyklistów. O ile Mantis, tak jak trzeci w teście Dainese, należą do sportowych kurtek skórzano-tekstylnych z dużymi wstawkami z meshu, o tyle Melfort jest to kurtka turystyczna pełną gębą. Wszystkie trzy modele bardzo rozsądnie wykorzystują zalety obu rodzajów materiałów, zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa i wyposażenia. Do ich zalet na pewno można zaliczyć to, że są bardzo dobrze uszyte. |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS