A A+ A++

Samochód elektryczny – w uproszczeniu – jest najbardziej “zielony” (neutralny pod względem emisji CO2) i “opłacalny” kiedy ładujemy go w domu prądem pochodzącym z Odnawialnych Źródeł Energii. Choć według danych Instytutu Energetyki Odnawialnej w Polsce obecnie największy udział w OZE mają instalacje wykorzystujące wiatr, to w zdecydowanie najszybciej rośnie produkcja energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych. Zgodnie z wyliczeniami IEO, w latach 2019-2020 fotowoltaika zmobilizowała więcej kapitału na inwestycje niż cała branża energetyki konwencjonalnej. A moc fotowoltaiki wzrosła o 156 proc. w porównaniu z 2019 r. Prognozy instytutu mówią, że moc fotowoltaiki w 2025 roku wyniesie 7,8 GW (w dodatku o 5 lat szybciej niż założył “Krajowy plan na rzecz energii i klimatu”). A według założeń Polityki Energetycznej Polski potencjał instalacji jest oceniany aż na 16 GW do 2040 roku. Tyle zapowiedzi naukowców i urzędników, a jak sami Polacy podchodzą do energii z paneli słonecznych? O odpowiedź postarali się spece polskiej firmy badawczej InsightOut Lab do spółki z ekspertami marki Volkswagen.

Co drugi badany Polak chciałby mieć panele słoneczne

Z badania wynika, że aż 57 proc. ankietowanych chciałoby zainstalować panele fotowoltaiczne na dachu budynku, w którym mieszkają, gdyby mieli taką możliwość (25 proc. – “zdecydowanie tak”; 32 proc. – “raczej tak”). A to oznacza, że osoby te mając auto elektryczne mogłyby je ładować za darmo. Przykładowa domowa instalacja o mocy 6 kW zamontowana pod Poznaniem wyprodukowała w lipcu 805 kWh. A to energia pozwalającą na przejechanie prawie 6 tys. km miejskim autem elektrycznym (13,9 kWh/100 km – średnie zużycie energii VW e-up!; zasięg ok. 260 km).

Najczęstszą motywacją do montażu paneli wśród tych, którzy już dziś z nich korzystają, była chęć obniżenia rachunków za prąd (65 proc.). Troskę o środowisko zadeklarowało 42 proc. badanych. Dla 31 proc. powodem był też rządowy program dopłat do instalacji fotowoltaicznej.
Samochód elektryczny

Co drugi badany Polak chciałby korzystać z energii pochodzącej z paneli fotowoltaicznych / Volkswagen

Samochód elektryczny

Samochód elektryczny

5791 km – to dystans jaki można przejechać na energii wyprodukowanej przez instalację fotowoltaniczną w lipcu / Materiały prasowe

Własny prąd a samochody elektryczne

Majowy raport analityków InsightOut Lab i VW mówił, że co drugi ankietowany (52 proc.) chciałby mieć samochód elektryczny. W najnowszej edycji badania zapytano już nie tyle o chęć posiadania, co rozważanie zakupu auta na prąd. Co piąty (22 proc.) zadeklarował, że bierze pod uwagę taki nabytek. Odsetek tych deklaracji w grupie badanych mieszkających w budynkach wyposażonych w fotowoltaikę jest dwukrotnie wyższy i wynosi 48 proc. Oznacza to, że co druga osoba posiadająca panele słoneczne rozważa zakup auta elektrycznego.

Skoda CITIGOe iV i Volkswagen e-up!

Skoda CITIGOe iV i Volkswagen e-up!

Skoda CITIGOe iV i Volkswagen e-up! – na pełnym akumulatorze każde z tych aut elektrycznych zapewniają zasięg na poziomie ok. 260 km / dziennik.pl

Można zatem wysnuć wniosek, że rosnąca liczba paneli słonecznych jest czynnikiem pozytywnie wpływającym na postrzeganie aut na prąd, co zresztą potwierdza większość badanych. Aż 54 proc. z nich jest zdania, że popularyzacja paneli fotowoltaicznych może zwiększyć zainteresowanie samochodami elektrycznymi. Na “nie” było 17 proc., a 29 proc. stwierdziło, że “trudno powiedzieć”.

Samochód elektryczny

Samochód elektryczny

Właściciele paneli słonecznych znacznie częściej niż reszta Polaków rozważają zakup samochodu elektrycznego / Volkswagen

Samochód elektryczny? Co Polak wie o ładowaniu

Dalsza część badania wskazuje na jeszcze jedną zależność – im większa wiedza na temat samochodów elektrycznych, tym większa chęć ich posiadania.

Może … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułIndian Challenger kontra  Harley-Davidson Road Glide, czyli pojedynek na śmierć i życie
Następny artykułOstatnie letnie starty zawodników Jasielskiego Stowarzyszenia Cyklistów