Jeśli regularnie korzystacie ze ścieżek rowerowych w mieście lub na sercu leży Wam los systemu rowerów miejskich, macie szansę powiedzieć miastu o swoich oczekiwaniach w tym temacie. Do 31 sierpnia elektronicznie lub stacjonarnie (w Punkcie Informacji Miejskiej Halo!Rybnik (ul. Sobieskiego 20) działać będzie Rybnicka Ankieta Rowerowa, w której anonimowo można ocenić różne aspekty działań miasta w tym zakresie.
W Rybniku powstanie strategia rozwoju ruchu rowerowego
– Zachęcamy do udziału w badaniu wszystkich zainteresowanych – zarówno osoby korzystające z roweru w codziennych dojazdach do pracy, rowerzystów rekreacyjnych, ale także osoby, które nie jeżdżą na rowerze. Każda opinia będzie dla nas bardzo ważna – przekonuje Łukasz Karbowiński, rybnicki oficer rowerowy.
Zobacz także
Kilkustronicowa ankieta, zbudowana głównie z pytań zamkniętych, ma dostarczyć włodarzom informacji o obecnej sytuacji ruchu rowerowego w Rybniku. Dzięki jej wynikom miasto ma określić dalsze kierunki rozwoju i stworzyć strategiczny dokument: „Polityka rowerowa miasta Rybnika – Strategia rozwoju ruchu rowerowego do 2030 roku”.
Wygląda na to, że miasto chce poznać bolączki mieszkańców
W ankiecie miasto zadaje wiele pytań dotyczących nie tylko korzystania z rowerów (co nas zachęca, co zniechęca do jazdy na rowerze i jak często korzystamy z tej formy rekreacji), ale również swoich działań w tym zakresie. Wygląda na to, że włodarze chcą w szczegółach poznać mocne i słabe strony swoich pomysłów.
W badaniu możemy szczegółowo ocenić:
– drogi dla rowerów w mieście (czy stanowią spójną sieć, czy są bezpieczne, czy prowadzą do celu),
– działania miasta w zakresie ruchu rowerowego, a więc: budowę nowych dróg, tworzenie miejsc do parkowania, utrzymanie ścieżek, informowanie o nowych inwestycjach;
– system pasów, kontrapasów i kontraruchów dla rowerów w Rybniku.
Poza tym miasto chce poznać oczekiwania mieszkańców wobec włodarzy i ogólną ocenę prowadzonych działań na rzecz rozwoju ruchu drogowego w ostatnich latach.
Mieszkańcy mogą też wskazać w ankiecie:
– gdzie znajduje się najbardziej komfortowa droga rowerowa w mieście,
– gdzie pierwszej kolejności powinny powstać drogi rowerowe,
– gdzie jest najbardziej niebezpiecznie,
– gdzie powinny powstać parkingi/stojaki na rowery.
Ocena Bulwarów nad Nacyną
Część pytań w ankiecie poświęcona jest drodze rowerowej na Bulwarach nad Nacyną, którą można w formularzu szczegółowo ocenić.
Mieszkańcy mogą w nim określić, co ich zachęca do korzystania z tej ścieżki i co sprawia, że wybierają inne trasy. Poza tym miasto pyta, czego brakuje tej trasie i wymienia m.in.:
– lepsze oddzielenie ruchu pieszego od rowerowego,
– przedłużenie – dobudowę brakujących odcinków,
– lepsze oznakowanie,
– tunel pod stacją kolejową Rybnik Towarowy i trasą regionalną Pszczyna-Racibórz,
– mosty przez rzekę,
– bezkolizyjny przejazdy pod lub nad skrzyżowaniami.
Będzie nowy system rowerów miejskich?
Najwięcej uwagi w badaniu poświęca się bez wątpienia rowerom miejskim – tej kwestii dotyczy aż 8 pytań.
Miasto pyta o ocenę wielu aspektów tego systemu – od sposobu wypożyczenia roweru, przez koszty, stan techniczny rowerów, po lokalizację i liczbę stacji wypożyczeń oraz obsługę klienta.
Zadawane w ankiecie pytania sugerować mogą, że włodarze myślą już nad konkretnymi nowymi rozwiązaniami w tym względzie. Jak czytamy na stronie: jednym z tematów ankiety jest system rowerów miejskich „przed planowanym wprowadzeniem nowych rozwiązań”.
Stąd też zapewne pytanie o to, czy mieszkańcy chętniej korzystaliby z roweru miejskiego, gdyby można go było zwrócić poza stacją – w dowolnym miejscu w mieście.
Mieszkańcy mogą też w ankiecie zaproponować zmiany, jakie miasto powinno wprowadzić w tym systemie w przyszłości. Włodarze chcą jednak wiedzieć, czy uwzględnienie tych potrzeb zachęci danego mieszkańca do korzystania z rowerów miejskich.
Badania mają mieć długofalowy wymiar
– Planujemy powtarzać badanie co dwa lata, aby sprawdzać, jak zmieniają się przyzwyczajenia i potrzeby mieszkańców w zakresie ruchu rowerowego. Chcemy, aby Rybnicka Ankieta Rowerowa na stałe wpisała się do miejskiego kalendarza, jako platforma dyskusji z mieszkańcami o przyszłości transportu rowerowego w Rybniku – dodaje Łukasz Karbowiński, rybnicki oficer rowerowy.
Badanie prowadzą pracownicy Rybnickich Służb Komunalnych. Zebrane wyniki zostaną wykorzystane wyłącznie w celach analitycznych – szerszą analizę przeprowadzi Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, z którym Miasto Rybnik prowadzi stałą współpracę w zakresie badań ruchu rowerowego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS