Składanie wniosków o zasiłek macierzyński i pogrzebowy podczas epidemii jest ułatwione. Odpis aktu stanu cywilnego, potrzebny do wypłaty świadczenia, ZUS pozyska we własnym zakresie. Dotychczas leżało to w gestii osoby wnioskującej.
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych wystąpi do nas, za pośrednictwem platformy ePUAP, z wnioskiem o przesłanie właściwego odpisu aktu stanu cywilnego niezbędnego do wypłaty zasiłku macierzyńskiego czy pogrzebowego. Do chwili obecnej dostarczenie takich dokumentów było obowiązkiem osoby ubiegającej się o wypłatę świadczenia – informuje Mariola Adamczyk-Felkel, kierownik Urzędu Stanu Cywilnego. – Podczas przyjmowania zgłoszenia urodzenia oraz zgonu będziemy informować na bieżąco naszych mieszkańców o wprowadzonej zmianie, aby ułatwić im ten proces – zaznacza.
Rozwiązanie zostało wprowadzone tymczasowo, w związku z panującą epidemią. Jego celem jest ograniczenie kontaktu fizycznego pomiędzy osobami załatwiającymi sprawy urzędowe.
Aby ZUS mógł uzyskać potrzebny odpis aktu stanu cywilnego, musi otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi stanu cywilnego identyfikację osoby, której odpis dotyczy.
Z wnioskiem o zasiłek macierzyński należy przekazać do ZUS dane dziecka: imię i nazwisko, datę urodzenia, numer PESEL, a jeśli takiego nie posiadamy, należy dodatkowo podać miejsce urodzenia. Natomiast we wniosku o zasiłek pogrzebowy na formularzu należy wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej: imię i nazwisko, numer PESEL, datę zgonu.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS