Magistrat ogłosił, że już jesienią rozpocznie się budowa wielopoziomowego parkingu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Ma to być pierwszy taki obiekt w Łodzi. Pierwszy, chociaż inwestycję tę miasto zapowiada od 2015 r. Co więcej, raz już z niej zrezygnowało, bo analizy wykazały, że nie będzie ona opłacalna. Najwyraźniej po siedmiu latach analizy stały się przychylne.
Siedem lat temu obiecywano pierwszy wielopoziomowy parking
W marcu 2015 r. magistrat poinformował, że pierwszy parking wielopoziomowy w Łodzi, wybudowany w partnerstwie publiczno-prywatnym powstanie przy ul. Nawrot 3/5. Wówczas też urząd miasta zaprosił do rozmów o tym obiekcie firmy zajmujące się budową parkingów. Inwestycję planowano rozpocząć w 2016 r. i miał być to pierwszy z sześciu czy ośmiu obiektów tego typu, zrealizowanych w kolejnych latach.
Czytaj: Przy ulicy Nawrot powstanie wielopoziomowy parking?
Jeszcze w kwietniu 2015 r. magistrat wytypował dziesięć działek, na których chętnie wdziałby wielopoziomowe parkingi m.in. przy Piotrkowskiej, Wólczańskiej, Jaracza, Zachodniej, Ogrodowej, Rewolucji czy Traugutta.
Taką grafikę magistrat prezentował mediom w 2015 r.
Podkreślano wówczas, że a działce przy ul. Nawrot 3/5, która była własnością miasta, może powstać cztero czy sześciokondygnacyjny parking na 300-550 miejsc. Obiekt miał zapewniać miejsca zmotoryzowanym klientom ul. Piotrkowskiej oraz Off Piotrkowskiej.
Zbyt niskie stawki za parkowanie by się opłacało
Dlaczego przez siedem lat ten parking nie został wybudowany? Bo analizy wykazały, że wielopoziomowe parkingi wybudowane w partnerstwie publiczno-prywatnym nie są inwestycją opłacalną dla Łodzi. Miejscy urzędnicy poinformowali o tym radnych z komisji planu w grudniu 2015 r. Akurat wtedy, gdy mieli oni zaopiniować sprzedaż działki za 2,3 mln zł pod obiekt usługowy z dominującą funkcją parkingową. Analiza zamówiona przez magistrat wykazała, że przy stawkach 2 zł za godzinę parkowania (ceny obowiązujące w 2015 r.) inwestycja nie byłaby opłacalna. Poza tym przy realizacji inwestycji nie obyłoby się bez partycypacji miejskich środków, a dokładnie dopłata Łodzi do parkingu musiałaby wynieść 15 mln zł. Dlatego z inwestycji zrezygnowano.
Kolejne cztery lokalizacje
Obecnie godzina parkowania w płatnej strefie parkingowej wynosi 4 zł, więc najwyraźniej budowa parkingu wielopoziomowego w partnerstwie publiczno-prywatnym jest już opłacalna. Już w 2020 r. magistrat podpisał umowę na budowę czterech parkingów kubaturowych przy Kościuszki 42, Tuwima 12, Wschodniej 62/64 i Wschodniej 67.
Czytaj: Łodzianie czekają na wielopoziomowe parkingi
Co się wydarzyło przez dwa ostatnie lata? Magistrat informuje, że partner w tym projekcie, czyli firma Mota-Engil , kończy właśnie projektowanie obiektów i kompletowanie pozwoleń na ich budowę.
Realizacja planu po 9 latach
Początek budowy pierwszych czterech parkingów wielopoziomowych jest zaplanowany na jesień, a gotowe one mają być w 2024, czyli dziewięć lat po tym, jak inwestycja miała się rozpocząć. Jeśli jednak tym razem ma być ona opłacalna, nie ma co liczyć na obniżenie stawek w płatnej strefie parkowania.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS