A A+ A++

Delegacje przedstawicieli belgijskich sił powietrznych i dyrektoriatu zaopatrzenia odwiedziły fabrykę Diamonda w Wiener Neustadt w Austrii. Celem wizyty było zapoznanie się z produkowanym tam samolotem szkolno-treningowym DART-550, który jest jednym z potencjalnych nowych samolotów do szkolenia belgijskich pilotów.

Delegacji przewodził szef grupy roboczej do spraw przyszłego szkolenia pilotów i nowego samolotu treningowego pułkownik Patrick Goossens. Razem z pilotem fabrycznym wykonał on lot zapoznawczy na Darcie-550. W czasie odprawy po locie Belgowie jednoznacznie zadeklarowali, że będą brali ten samolot, i cały związany z nim system szkolenia, pod uwagę w trakcie wyboru nowej maszyny dla swoich sił powietrznych.

Droga do wyboru nowego systemu szkolenia belgijskich pilotów jest jeszcze daleka. Nie ogłoszono dotąd nawet zakładanego harmonogramu prac. Nowe maszyny będą miały zastąpić znajdujące się w służbie samoloty szkolenia podstawowego SIAI-Marchetti SF-260 (obecnie Leonardo). Szkolenie zaawansowane było do tej pory realizowane wspólnie z Francją na Alpha Jetach, a wraz z wyborem F-35A będzie ono prowadzone w Stanach Zjednoczonych w Euro-NATO Joint Jet Pilot Training.

Belgia zamówiła trzydzieści sześć SF260M na początku 1969 roku. Dostawy zakończono wiosną 1971 roku. W 1992 roku dokupiono dziewięć egzemplarzy SF-260D. Obecnie belgijskie siły powietrzne mają dwadzieścia trzy zmodernizowane SF-260M+ i dziewięć SF-260D. Cztery SF-260M+ są wykorzystywane przez zespół akrobacyjny Red Devils stacjonujący w Beauvechain. Jego pilotami są instruktorzy ze szkoły szkolenia podstawowego mieszczącej się w tej samej bazie.

Zespół akrobacyjny Red Devils.
(Maciej Hypś, Konflikty.pl)

DART-550

Samolot szkolno-treningowy Diamond DART-550 miał premierę w czasie targów w Farnborough w 2018 roku. Pierwszy lot wykonał w maju tego samego roku. Akronim DART rozwija się jako Diamond Aircraft Reconnaissance Trainer i oznacza, że samolot może też wypełniać zadania rozpoznawcze. Dzięki maksymalnej masie startowej określonej na 2400 kilogramów (przy masie własnej 1600 kilogramów) samolot dysponuje zapasem udźwigu dla zastosowania systemów zgodnie z życzeniem klienta.

DART-550 powstał na bazie DART-a-450 – cywilnego i wojskowego samolotu szkolno-treningowego. Oznaczenie 550 pochodzi od mocy silnika General Electric H75-100, wynoszącej właśnie 550 koni mechanicznych. Ponadto w samolocie zastosowano elektroniczny system sterowania silnikiem i śmigłem, fotel wyrzucany Martin Baker Mk16 oraz pakiet awioniki Garmin G3000 z ekranem dotykowym.

DART-550 stanowi uzupełnienie oferty producenta, który teraz może zaproponować wszystkie rodzaje śmigłowych samolotów szkolno-treningowych – od samolotów szkolenia podstawowego do maszyn szkolenia akrobacji lotniczej. DART-550 zalicza się do tej ostatniej kategorii. Dzięki bogatemu wyposażeniu awionicznemu spełnia wszelkie wymogi dotyczące latania w cywilnej kontrolowanej przestrzeni powietrznej.

Zobacz też: Wietnam kupił Jaki-130

(scramble.nl)

Maciej Hypś, Konflikty.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPoznań: Święty Marcin jednak będzie z nami 11 listopada!
Następny artykułWyprawa do Chin stała się przygodą życia. Ananasy rosły na polu niczym kapusta [ZDJĘCIA]