A A+ A++

Od lipca 2024 roku wszystkie wyprodukowane w Unii Europejskiej auta muszą być wyposażone w system Event Data Recorder – potocznie zwany czarną skrzynką. Wbrew pozorom rozwiązanie nie jest niczym nowym i od lat jest stosowane m.in. w Stanach Zjednoczonych. Co to takiego i na jakiej zasadzie działa?

Technologia, która od wielu lat jest z powodzeniem stosowana w samolotach, stała się właśnie oficjalnym wyposażeniem samochodów rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej. Mowa o tak zwanych czarnych skrzynkach, które na bieżąco rejestrują lokalizację oraz parametry pracy pojazdu. Wszystko to w celu jak najdokładniejszej identyfikacji przebiegu ewentualnego zdarzenia drogowego.

Event Data Recorder. Czym jest czarna skrzynka w samochodzie?

Obowiązkowy rejestrator o nazwie Event Data Recorder zapisuje dane pochodzące z samochodu z uwzględnieniem takich parametrów jak jego prędkość, tempo przyspieszania, moc hamowania, a nawet poziom nachylenia. System zbiera także informacje w przypadku aktywacji poduszki powietrznej, uruchomienia napinacza pasów lub zmiany prędkości o ponad 8 km/h w czasie krótszym niż 150 milisekund. W momencie wystąpienia wypadku lub kolizji dane z ostatnich kilkudziesięciu sekund zostaną trwale zapisane, a następnie mogą być udostępnione i odtworzone np. przez policję lub prokuraturę. Wcześniej urządzenie także śledzi nasze poczynienia, jednak dane są na bieżąco nadpisywane – podobnie jak ma to miejsce w popularnych kamerkach samochodowych.

Co rejestruje czarna skrzynka w samochodzie?

Zakres rejestrowanych danych może się różnić w zależności od producenta i modelu samochodu, ale zazwyczaj obejmuje:

  • Informacje o pojeździe: Numer identyfikacyjny pojazdu (VIN), marka, model, rok produkcji, waga pojazdu, typ nadwozia.
  • Dane dotyczące jazdy: Prędkość pojazdu, położenie pedału gazu i hamulca, włączony bieg, kąt skrętu kierownicy, działanie systemów bezpieczeństwa (ABSESP), włączenie świateł, użycie kierunkowskazów, działanie tempomatu, kąt przechyłu, stan kontroli systemu ciśnienia opon.
  • Dane o zdarzeniu: Czas i data zdarzenia, siła uderzenia, kierunek uderzenia, aktywacja poduszek powietrznych, zapięcie pasów bezpieczeństwa, położenie foteli.
  • Dodatkowe dane: Informacje o systemie bezpieczeństwa (np. wersja oprogramowania), dane o środowisku (np. temperatura, wilgotność).

Czy można dostać mandat na podstawie danych z EDR?

Wśród kierowców największe obawy rodzą kwestie dotyczące prywatności oraz ewentualnych kłopotów z wyciekami danych. Niektórzy zastanawiają się, czy wyposażony w czarną skrzynkę samochód nie będzie n … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułW Gnieźnie rozpoczął się obóz studentów Fundacji „Dzieło Nowego Tysiąclecia”
Następny artykuł“Chodzą po korytarzach i naciskają”. Tak big techy straszą twórców