A A+ A++

Nowe pokolenie, które wchodzi na rynek pracy, ukształtowane jest pod wpływem innych uwarunkowań środowiskowych, charakteryzuje się odmiennymi oczekiwaniami. Czy obecnie funkcjonujące powierzchnie biurowe zapewnią pokoleniu Z komfort pracy? Jak zaprojektować ponadczasowe biuro, odpowiadające na potrzeby obecnych i przyszłych pracowników?

Biura dla nowego pokolenia

Projektowanie przestrzeni biurowej jest złożonym procesem, który zgodnie z obecnie panującymi trendami, opiera się na umiejętnym łączeniu różnych funkcji, umożliwiając tym samym dostosowanie biura do zmieniających się potrzeb jego użytkowników. Potrzeby danej organizacji można dokładnie określić za pomocą szczegółowych badań dotyczących zapotrzebowania obecnych pracowników na poszczególne elementy wyposażenia powierzchni biurowej, na co największy wpływ ma zwykle specyfika wykonywanej pracy. Czy to znaczy, że projektując dziś funkcjonalne biuro będzie ono „szyte na miarę” za kilka lat? Aby tak było niezbędne jest uwzględnienie potrzeb generacji Z, która poszerzy szeregi organizacji w przyszłości.

Uwzględnienie potrzeb najmłodszego pokolenia w projektowaniu przestrzeni biurowej stanowi wyzwanie dla wielu organizacji. Przygotowany przez nas raport „Generacja Z: Miejsce pracy liderów jutra” stanowi zbiór cennych wskazówek, zarówno dla tych firm, które już zatrudniają pracowników najmłodszej generacji, jak i dla tych, którzy przygotowują do tego swoją organizację – mówi Jan Szulborski, Senior Consultant, Consulting & Research, Cushman & Wakefield.

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Nowoczesne biura

Współcześnie biuro to nie tylko dedykowane miejsca do pracy. Są to różnego rodzaju przestrzenie wpierające wykonywanie obowiązków, kreatywne tworzenie nowych pomysłów oraz umożliwiające relaks. W nowoczesnych biurach znajduje się wiele typów przestrzeni, w tym: open space, gabinety, stoły projektowe, sale konferencyjne, pomieszczenia i stanowiska do pracy kreatywnej, a nawet budki telefoniczne, budki do spotkań, czy stoły dedykowane spotkaniom na stojąco. Dobór odpowiednich przestrzeni zależy od charakteru organizacji, jej potrzeb, a przede wszystkim od preferencji pracowników.

Badanie przeprowadzone przez Cushman & Wakefield oraz Antal wśród przedstawicieli najmłodszego pokolenia zaznaczającego swoją obecność na rynku pracy pokazało, że młodzi ludzie cenią sobie w pracy prywatność. Blisko połowa ankietowanych wskazała, że najbardziej preferowałaby posiadanie dedykowanego miejsca do pracy wydzielonego w strefie open space lub własnego stanowiska w pomieszczeniach gabinetowych.

Jedną z ciekawszych obserwacji jest niechęć Zetek do hot desków i chęć posiadania swojego kawałka podłogi w okolicach przypisanego biurka lub gabinetu. Jednocześnie, przedstawiciele pokolenia Z pełnymi garściami korzystają z dobrodziejstw ekonomii współdzielenia (sharing economy) w odniesieniu np. do mieszkań, samochodów, rowerów czy hulajnóg elektrycznych. Jest to jeszcze bardziej intrygujące w perspektywie upodobania pokolenia Z do pracy hybrydowej (61%), która zakładałaby od 1 do 3 dni pracy zdalnej. Z perspektywy pracodawcy oznaczałoby to, że stanowisko pracy stałoby puste od 20-60% czasu, a w rzeczywistości te liczby byłyby jeszcze większe z uwagi na urlopy, choroby, szkolenia, czy wyjazdy służbowe – mówi Aleksander Szybilski, szef działu Workplace Strategy w Cushman & Wakefield.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWiemy, jak Maffashion nazwała syna. Jest na liście “imion zakazanych”
Następny artykułInformacja dotycząca wywiadów bezpośrednich w Powszechnym Spisie Rolnym