A A+ A++

Dzięki samochodom elektrycznym możemy w zdecydowany sposób poprawić jakość powietrza w aglomeracjach miejskich. Europejski Zielony Ład ma za zadanie zahamować niebezpieczne dla ludzkości zmiany klimatyczne, poprawić jakość powietrza oraz przekształcić UE w nowoczesną, zasobooszczędną i konkurencyjną gospodarkę. Jednak pod przykrywką wzniosłych celów, takich jak poprawa bezpieczeństwa, czy walka o środowisko, kryją się też strategie finansowe. Zmiana źródła napędu samochodów daje nadzieje na uniezależnienie się Unii Europejskiej od lobby naftowego, co obecnie w czasie wojny Rosji z Ukrainą nabrało szczególnego znaczenia. Europa chce pozostać w grupie trzech najważniejszych sił globalnego porządku ekonomicznego. Stawiając na odnawialne źródła energii ma na celu wyprzedzenie Stanów Zjednoczonych i Chin w zakresie ekologicznych technologii i tym samym zapewnienie sobie źródła dochodu na dziesięciolecia. Stary Kontynent działa jednak pod niezdrową presją przegranej batalii z USA i Chinami w zakresie Big Techu i sztucznej inteligencji.

mat. prasowe

Nie wyprzedzimy Chin

Według szacunków European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) około roku 2026 Europa miała wyprzedzić Chiny w zakresie elektryfikacji samochodów, ale tak się najprawdopodobniej nie stanie. Po praz pierwszy w historii samochody elektryczne w Europie zaczęły sprzedawać się lepiej niż diesle, ale wciąż ich udział w rynku według ACEA wyniósł w czerwcu 2023 r. tylko 15 proc. Trend ten jednak został szybko zahamowany na rynku niemieckim, gdzie po ograniczeniu dopłat do samochodów elektrycznych diesle z początkiem roku 2024 są znów górą.

Niektórzy twierdzą, że koncepcja wyeliminowała samochodów spalinowych ze sprzedaży w Europie narodziła się po aferze Dieslegate. Mimo odważnych deklaracji wielu europejskich marek, w tym koncernu Volkswagena, dotyczących wycofania z oferty samochodów spalinowych sprzedaż samochodów elektrycznych daleko odbiega od zakładanych celów. Volkswagen miał w planach do 2026 roku wpompowanie 89 miliardów euro w inwestycje związane z elektromobilnością i cyfryzacją, a teraz wprowadza oszczędności na poziomie przekraczającym 10 miliardów euro. Pojawiają się symptomy regresu w transformacji na elektromobilność. Koncerny borykają się z załamaniem popytu na samochody elektryczne. Problemy melduje nie tylko BMW, Mercedes czy Volkswagen. Tesla sprzedaje dużo samochodów, ale po wielokrotnych i drastycznych obniżkach cen. Nie tylko Elon Musk ostatnio kilkakrotnie przecenił samochody. Ford w połowie lipca 2023 roku obniżył cenę Lightninga o około 10 000 dolarów, powołując się na niższe koszty i większą wydajność. Niepokojące informacje docierają z Chin, gdzie rodzime koncerny skutecznie wypierają z rynku europejskie marki oraz Teslę, która w lipcu zanotowała spadek sprzedaży o 31 proc. To Chiny, a nie Europa są obecnie liderem w wyścigu do elektryfikacji samochodów. Chiny rozwijają sieć ładowarek trzykrotnie szybciej niż reszta świata, a sprzedaż samochodów elektrycznych stanowi tam jedną czwartą rynku motoryzacyjnego. Tymczasem w USA i UE jest to co 7 auto. Europie grozi zalew chińskich samochodów elektrycznych, które nie są dodatkowo opodatkowane. Już dziś niskie ceny wprowadzanych na rynek europejski modeli chińskich marek szokują.

Metale ziem rzadkich – złoto naszych czasów

Komputery, telefony, samochody, przemysł zbrojeniowy nie istnieją bez metali ziem rzadkich. Bez nich nie byłoby rewolucji cyfrowej, a ekologiczne technologie stałyby pod znakiem zapytania. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen, stwierdziła, że metale ziem rzadkich staną się wkrótce ważniejsze od ropy i gazu. Dlatego Unia Europejska chce jak najszybciej zapewnić sobie ich strategiczne rezerwy. „Musimy uniknąć ponownego uzależnienia, jak w przypadku ropy i gazu” – podkreśla von der Leyen. Tylko czy pomimo starań o uniezależnienie i wyrywając się z objęć Rosji nie wpadniemy w ramiona Chin? … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOficer szwedzkiej marynarki wojennej: W domenie okrętów podwodnych Rosjanie odrobili pracę domową
Następny artykułZa 150 dni świetlice będą jak nowe