I to ono sugeruje, by cofnąć się do połowy lat 80. XX w. – to wtedy wydobyto artefakt nieco przypominający dzisiejsze skrzypce.
Ziemia, tuż obok nieużywanej latryny, skrywała przed współczesnymi mieszkańcami Płocka muzyczną niespodziankę – jak się okazało – z połowy XV w. Specjaliści od muzyki dawnej, zaintrygowani znaleziskiem, postanowili stworzyć kopię instrumentu – nazywając go fidelą płocką. Udoskonalili ją w taki sposób, że stała się głośniejsza i bardziej efektowna od oryginału. A jak wyjaśniają w płockim Muzeum Mazowieckiem, znaleźli się ludzie, którzy byli niezmiernie ciekawi brzmienia bez takich modyfikacji. W wyniku kolejnej rekonstrukcji powstał egzemplarz bliższy prototypowi. Zdaniem wielu brzmi fascynująco!
Fidel płocka Fot. Muzeum Mazowieckie w Płocku
Będziemy mieli okazję przekonać się o tym już we wtorek o godz. 12, wchodząc na stronę Muzeum Mazowieckiego na Facebooku.
– Z głośników waszych telefonów i komputerów popłyną porywające dźwięki instrumentu sprzed lat. Te same lub bardzo podobne do tych, które bawiły, wzruszały i porywały do tańca naszych przodków – zapewniają w Muzeum Mazowieckim.
Instrument pokazywano chociażby w muzeum w Magdeburgu podczas wystawy czasowej „Fascynacja miastem. Urbanizacja Europy w średniowieczu a prawo magdeburskie”.
A skoro zapowiadane wydarzenie zatytułowano „Niech zagra dla nas fidel płocka – koncert i opowieść”, będzie też czas na podzielenie się ciekawą opowieścią przez wykonawcę historycznej rekonstrukcji płockiego instrumentu.
Kto i w jaki sposób grał na takich instrumentach, co decyduje o ich brzmieniu – aby poznać odpowiedzi warto poczekać do najbliższego wtorku. Udzieli ich artysta, lutnik Hubert Połoniewicz, absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, znany twórca polskich instrumentów historycznych takich jak: suka biłgorajska, fidel płocka, suka mielecka oraz zagranicznych instrumentów ludowych, takich jak norweskie skrzypce hardanger fele. A także twórca instrumentów dla zespołów Sutari, Same Suki, In Fidelis, Mehehe, Taboret, Karolina Cicha and company, Żywiołak, Yerba Mater, Wielbłądy.
Koncertu posłuchamy zaś w stylowych wnętrzach wystawy „X wieków Płocka”. Na fideli zagra Bart Pałyga, wiolonczelista, multiinstrumentalista, improwizator, specjalizujący się w grze na kilkunastu instrumentach etnicznych z całego świata. Bart jest prekursorem użycia technik śpiewu gardłowego i alikwotowego w muzyce folkowej i rozrywkowej w Polsce. Z Karoliną Cichą zdobył Grand Prix i nagrodę publiczności Burza Braw na festiwalu Nowa Tradycja w 2013 roku, na którym otrzymał również Złote Gęśle dla najlepszego instrumentalisty. To wieloletni współpracownik Marii Pomianowskiej, współtworzy zespoły Yerba Mater, Masala, Village Kollektiv, Mosaik, Milo Ensemble i Laterna. Nagrał dwadzieścia albumów z muzyką świata i filmową.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Zapraszamy!
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS