KIA Polska jest wyłącznym importerem oraz organizatorem systemu
dystrybucji samochodów osobowych marki KIA. UOKiK twierdzi, że zdobył dowody – m.in. w
trakcie przeszukań – że spółka wraz z dealerami jej pojazdów mogła
zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję. Przedsiębiorcy mogli
podzielić rynek w ten sposób, że poszczególni dystrybutorzy sprzedawali
pojazdy jedynie klientom, którzy mieszkają lub prowadzą działalność
gospodarczą najbliżej ich salonu.
– W praktyce mogło wyglądać to tak, że
jeśli do dealera zgłosił się potencjalny nabywca z innego regionu,
wówczas był odsyłany do konkurencyjnego dystrybutora. W przypadku, kiedy
klient nie podawał skąd pochodzi, był proszony o udanie się do dealera
najbliżej miejsca zamieszkania lub o potwierdzenie, że dany salon
sprzedaży jest tym najbliższym – wyjaśnia UOKiK w środowym komunikacie.
Czytaj więcej
Sieć AAA Auto z zarzutami od UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowania przeciwko Autocentrum AAA Auto. Sieć salonów samochodów używanych podejrzewana jest za brak pełnej informacji o ostatecznej cenie pojazdu w chwili podejmowania decyzji o zakupie, co jest jednoznaczne z naruszeniem praw konsumentów.
Z zebranego przez UOKiK materiału
wynika, że dealerzy i KIA mogli ustalać również ceny oferowane klientom.
Dystrybutorzy marki KIA prowadząc korespondencję z klientami wskazywali
na spójny, jednolity w całej sieci charakter cen, a także na odgórnie
zdefiniowane w Polityce KIA grupy rabatowe, argumentując przy tym, że
nie mieli możliwości zwiększania rabatu.
Urząd ma także
informacje, że KIA Polska mogła pilnować aby ustalenia
dotyczące podziału rynku i cen były przestrzegane. Mogli to robić
również sami dealerzy, np. informując importera oraz siebie wzajemnie o
ich zdaniem zbyt niskiej cenie sprzedaży lub marży innego dystrybutora.
–
Mamy dowody, że co najmniej od 2013 r. sprzedaż samochodów marki KIA
mogła być prowadzona niezgodnie z prawem. Potencjalni klienci mogli
zostać pozbawieni możliwości swobodnego wyboru sprzedawcy, który
przedstawi im najlepszą ofertę cenową. Postawiłem zarzuty zarówno
przedsiębiorcom, jak i menadżerom, którzy bezpośrednio mogli odpowiadać
za ustalenia – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS