Dodano: 6 stycznia 2022 19:08
Tematy: jaworzyna śląska maciej mądry muzeum kolejnictwa zbigniew molenda
W Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej udostępniono do zwiedzania wybudowany w 1908 roku warsztat mechaniczny, w którym jeszcze przed wojną naprawiano i dorabiano części do stojących w parowozowni lokomotyw. Warsztat o tyle nietypowy, że wśród stojących tam maszyn niektóre mają prawie 100 lat – i wciąż działają.
Tokarki, frezarki, wiertarki – większość ze znajdujących się w warsztacie urządzeń nie tylko działa – sprawdzają się doskonale tam, gdzie trzeba wykonać nietypowe części do tak nietypowych maszyn, jak parowozy. Jak mówi opiekujący się warsztatem Zbigniew Molenda pracują wolniej, niż współczesne obrabiarki, ale w wielu dziedzinach są niezastąpione.
– Na tych maszynach pracuje się świetnie, jak na każdej zabytkowej maszynie. One są wspaniale dopasowane. Przeżyły już swoje, mają swoje lata, są kapryśne, jak wszystkie staruszki. Ale potrafią rzeczy o których nie śniło się współczesnym maszynom numerycznym – powiedział opiekujący się zabytkowym warsztatem Zbigniew Molenda, inżynier obróbki skrawaniem.
Większość z urządzeń trafiła do parowozowni w Jaworzynie po II wojnie światowej. Na przestrzeni lat do warsztatu dostawiano kolejne maszyny. Są jednak takie, które pracowały tam jeszcze przed wojną i takie, które trafiły do Jaworzyny z drugiego końca świata:
– Mamy tutaj wyrób północno-koreańskiego przemysłu maszynowego. to jest tokarka z kołowa z 1966 roku. Bladego pojęcia nie mamy, jak ona się tu znalazła. Należy domniemywać, że na skutek jakiejś współpracy między Państwami z jednego bloku. – powiedział Maciej Mądry, dyrektor do spraw ochrony zabytków z Muzeum Kolejnictwa i Przemysłu w Jaworzynie Śląskiej.
Zabytkowy warsztat obróbki mechanicznej powstać mógł dzięki współpracy z czeskim Muzeum w Żamberku. W budynku wymieniono dach i okna, zachowano jednak klimat i atmosferę wnętrz. Dzięki temu wchodząc tam można odnieść wrażenie swoistej podróży w czasie – przenieść się do złotych czasów kolejnictwa, kiedy po torach jeździły pociągi ciągnięte przez ogromne parowozy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS