A A+ A++
Parking na Tylnej Mariackiej nadal świeci pustkami. Inwestycja za wielkie pieniądze nie cieszy się zainteresowaniem. Z 240 miejsc postojowych zazwyczaj jednocześnie zajętych jest tylo kilka. Widać to na tablicy wyświetlającej zajętość parkingu, która znajduje się na ul. Francuskiej. Pokazują to również statystyki.

Już pierwsze tygodnie po wprowadzeniu opłat w maszynach parkingowych pokazują, że nowe parkingi na Tylnej Mariackiej nie będą cieszyły się popularnością. Przez pierwsze dwa tygodnie, od 13 do 30 listopada, kierowcy mogli zostawiać swoje samochody na Tylnej Mariackiej bezpłatnie. W trakcie testowego okresu decydowało się na to całkiem dużo osób. Jednak od 1 grudnia parkowanie zaczęło być płatne. Stawka za 1 godzinę postoju jest dla mieszkańców (posiadaczy Katowickiej Karty Mieszkańca) taka sama jak na innych miejscach w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania, a pozostałe osoby płacą dwa razy więcej – 12 złotych.

Wygląda na to, że ceny odstraszają kierowców. Jak podawała pod koniec 2023 roku Katowicka Agencja Wydawnicza, na przestrzeni tygodnia zainteresowanie spadło czterokrotnie. Od piątku do niedzieli w ostatni bezpłatny weekend parkowało średnio około 300 samochodów dziennie. W pierwszy weekend płatny – około 70. – Podczas bezpłatnego okresu od 13 do 30 listopada – gdy kierowcy mogli po raz pierwszy korzystać na szeroką skalę z parkingu i poznać działanie tych maszyn – maszyny cieszyły się wysokim zainteresowaniem. W tym czasie na wszystkich maszynach zarejestrowaliśmy 6 379 parkowań – mówi Dawid Kwiecień z Katowickiej Agencji Wydawniczej.

Poprosiliśmy o aktualne statystyki. Pokazują one, że popularność parkingu, i tak bardzo mała, spada z miesiąca na miesiąc. – W grudniu zarejestrowaliśmy 2 244 parkowań. W styczniu parkowań było 1 740 – informuje Kwiecień. To oznacza, że w grudniu z maszyn korzystały średnio 72 pojazdy dziennie. W styczniu już tylko 56.

To odbiło się również na przychodach. W grudniu za parkowanie kierowcy zapłacili łącznie 61 416 zł, a w styczniu przychód wyniósł 43 178,67 zł. Zaznaczmy, że to kwota przychodu, a nie dochodu. Nie wiadomo ile kosztuje utrzymanie i obsługa maszyn. Kiedy pytaliśmy o prognozowane koszty, jeszcze przed uruchomieniem maszyn, Katowicka Agencja Wydawnicza nie chciała ich ujawnić. – Rzetelne dane dotyczące szacowanych kosztów utrzymania/funkcjonowania maszyn i zużycia prądu do ich obsługi będziemy mogli przekazać, gdy maszyny będą użytkowane przez kierowców. Na koszty wpływa cena energii, liczba i rodzaj parkowanych pojazdów, pora roku, tak więc takie rzetelne dane będziemy przedstawiać po roku funkcjonowania systemu – odpowiedział nam w maju 2o0023 roku Dawid Kwiecień z KAW.

Gdyby obłożenie parkingu utrzymywało się na poziomie ze stycznia, to koszty jego budowy zwróciłyby się po około 45 latach. Obiekt kosztował bowiem około 23 mln zł. To jednak założenie obarczone dużym błędem, bo uwzględniające koszty przychodów, bez kosztów, napraw, serwisowania, które w kolejnych latach, zwłaszcza po zakończeniu okresu gwarancji, może być bardzo kosztowne.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułHETMAN KRYNKA ZORGANIZOWAŁ TURNIEJ SZACHOWY
Następny artykułSKAUCI ZAŚPIEWALI NA KONCERCIE W I LO