Jeśli namierzysz odpowiednią sztukę, nie wahaj się i kupuj. Ogłoszeń sprzedaży tego modelu jest cholernie mało, a ceny nie są promocyjne.
Kilkanaście lat temu Yamaha pokazała cruisera utrzymanego w stylu retro – 1900 Midnight Star. Co ja mówię?! To nie retro! On wygląda jak żywcem wyrwany z poprzedniej epoki! Podobno wzorem dla stylistów były samochody z lat 40. ub. wieku.
Najważniejszym elementem Yamahy XV 1900 Midnight Star są opływowe linie, nawiązujące do designu streamline. Niezbyt duży zbiornik paliwa przypomina kroplę, ale nie tylko on – również kierunkowskazy, mostki kierownicy, obie lampy, a nawet wahacz. Dbałość o detale to ekstraklasa.
Motocykl
|
Motocykl
|
Ale stajla! Od strony stylistycznej Yamaha jest wzorowana na amerykańskich samochodach z lat 40. Tylna lampa i kierunkowskazy nie do podrobienia. | Prosto, czysto, skutecznie. Najbardziej wypasione cruisery są napędzane bezobsługowym paskiem zębatym. Japończycy pozostali wierni tej zasadzie. |
Yamaha XV 1900 Midnight Star: dbałość o detale
Mimo, że tego nie widać na pierwszy rzut oka, dotyczy to także strony technicznej. 1900 Midnight Star bazuje na aluminiowej ramie. Cylindry V-dwójki o pojemności 1854 cm3 pokrywa warstwa ceramiczna, a wewnątrz pracują kute tłoki o średnicy 100 i skoku 118 mm.
Chłodzeniem silnika zajmują się powietrze i olej. Oddawanie ciepła wspomaga umieszczona przed przednim cylindrem chłodnica oleju. W każdej z głowic pracują cztery zawory, a o zapłon mieszanki dbają dwie świece. Po raz pierwszy w historii Yamaha umieściła w układzie wydechowym cruisera zawór exup, który tak jak w supersportach ma podnieść moc i moment na niskich obrotach. Żeby zmniejszyć wibracje przymocowanego na sztywno do ramy silnika, po obu stronach wału korbowego obracają się wałki wyrównoważające. Niezły czad!
Motocykl
|
Motocykl
|
Szafa grająca. Zegar na zbiorniku kojarzy mi się z amerykańskimi szafami grającymi. W nocy jest on podświetlony na niebiesko. | W kształcie kropli. Sporo detali ma nasuwać skojarzenia z kroplą wody. Jednym z nich jest mostek kierownicy. |
Yamaha 1900 Midnight Star: wrażenia z jazdy
Gdy tylko ruszysz z miejsca 1900 Midnight Starem stwierdzisz z przyjemnością, że klamka hydraulicznie sterowanego sprzęgła działa lekko. Zapięciu jedynki towarzyszy niezbyt głośne kliknięcie, a mnie najbardziej zaskoczyło, że kolejne biegi wchodzą dość cicho i precyzyjnie. Możesz je wbijać palcami stopy lub – bardziej stylowo – piętą.
Wygląda na to, że jedyną sprawą, która łączy 1900 Midnight Stara z innymi cruiserami, jest spora masa: zatankowany pod korek waży 346 kg. Wystarczy jednak, że siądziesz na niezbyt wysokiej (735 mm) oraz niezwykle miękkiej kanapie, abyś zapomniał o nadwadze.
Rozpędzenie tego kolosa do setki to betka. Przy 2500 obr/min tylny laczek o szerokości 190 mm prosi o litość – pasek zębaty przekazuje na tylne koło 155 Nm momentu. Przy 4750 obr/min galopuje już stado 90 KM. W praktyce oznacza to, że powyżej około 1800 obr/min przestaje mieć znaczenie, na którym z pięciu biegów jedziesz. Jeśli się zagapisz, po krótkiej chwili wskazówka bez większego problemu przekroczy 200 km/h. Wtedy musisz naprawdę mocno trzymać się szerokiej jak rogi bawołu kierownicy.
W winklach Yamaha zachowuje się bardzo neutralnie. Zestrojenie zawieszeń jest w sam raz. Oczywiście cały czas powinieneś mieć z tyłu głowy, że masz do czynienia z wielkim i ciężkim cruiserem. Ważne jest w nim to, że nie ma mowy o waleniu się w zakręt czy o zapasach z maszyną po to, by zmusić ją do wejścia w zakręt. Jeśli się wkręcisz, trące o asfalt podłogi przypomną ci po chwili, gdzie kończą się sprinterskie możliwości.
Pamiętaj też, że ze względu na długość – bez mała 2,6 metra – XV 1900 Midnight Star nie lubi głębokich kolein. Sporym zaskoczeniem będzie natomiast to, że na wyfrezowanym asfalcie zachowuje się zaskakująco dobrze. Poprzeczne nierówności, o ile są niezbyt głębokie, po prostu połknie.
Słabe punkty Yamahy XV 1900 A Midnight Star? Właściwie brak. Ponieważ styl motocykla jest tak bardzo odjechany i niepowtarzalny, wielu właścicieli nie montuje do niego żadnych akcesoryjnych dodatków. To jeszcze jeden argument na tak.
Yamaha XV 1900 A Midnight Star – historia modelu |
Motocykl
|
2006 Debiut, silnik V2 o pojemności 1854 cm³, chłodzony powietrzem, przepustnica w wydechu (Yamaha Exup-System), aluminiowa rama.
2007 Dostosowanie do normy Euro 3. 2011 Sprzężony układ hamulcowy Unified Brake System (UBS; dźwignia nożna uruchamia także przedni prawy zacisk). 2013 Pojawia się sprzęgło antyhoppingowe, zmodyfikowany wspornik błotnika. |
Dane techniczne – Yamaha XV 1900 A Midnight Star
Silnik: | chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, widlasty, kąt rozwarcia cylindrów 48O, dwa wałki wyrównoważające, rozrząd OHV, cztery zawory na cylinder uruchamiane popychaczami i dźwigienkami zaworowymi, smarowanie z suchą miską olejową, regulowany katalizator. |
Przeniesienie napędu: | hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa, napęd tylnego koła pakiem zębatym. |
Średnica cylindra x skok tłoka | 100 x 118 mm |
Pojemność skokowa | 1854 cm3 |
Moc maks. | 90 KM (66,4 kW) przy 4750 obr/min |
Maks. moment obr. | 155 Nm przy 2500 obr/min |
Rama: | aluminiowa. |
Zawieszenia: | przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 46 mm, tył – dwuramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator. |
Hamulce: | przód – 2 tarcze, śr. 298 mm, 4-tłoczkowe zaciski pływające, tył – 1 tarcza, śr. 320 mm, zacisk dwutłoczkowy. |
Rozmiary opon p/t | 130/70 R 18 / 190/60 R 17 |
WYMIARY I MASY | |
Rozstaw osi | 1715 mm |
Kąt główki ramy | 58,8° |
Wyprzedzenie | 152 mm |
Wysokość kanapy | 735 mm |
Masa z paliwem | 346 kg |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | 17/3 l |
OSIĄGI | |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0–100 km/h | 4,6 s |
Elastyczność 60–100 km/h | 4,8 s |
Średnie zużycia paliwa | 4,8 l/100 km |
zobacz galerię
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS