A A+ A++

Malarskie prace Marii Michoń inspirowane ruinami lub fotografiami kilkunastu nieistniejących synagog można oglądać w Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” w Kielcach.

Ekspozycja pn. „Nieistniejące” prezentuje niemal zupełnie zniszczone, nieistniejące już synagogi i domy modlitewne przedwojennej Polski. Odtwarzane są one przez artystkę z dokumentów i zdjęć archiwalnych techniką malarską na płótnie.

Obrazy inspirowane popartem, pełne nasyconych barw, zostały wyeksponowane w zaciemnionym pomieszczeniu, aranżując uliczkę miasta składającą się z synagog polskich.

Jak informuje KAI Szymon Uberman – scenograf z galerii, jest to 14 wyobrażeń synagog z m.in. Warszawy, Łodzi, Częstochowy, Bielska – Białej. Na bieżąco powstaje obraz przedstawiający synagogę kielecką, która w oryginale posiada jedynie fundamenty. Praca będzie zaprezentowana podczas wrześniowego finisażu wystawy.

Jak tłumaczy, kolorowa forma obrazów została wybrana przez autorkę w opozycji do smutnej historii, która spotkała ukazane na płótnach budynki sakralne. Ma inspirować do myślenia o trudnej historii, o obowiązku pamięci.

Jednym z elementów wystawy, oprócz obrazów Marii Michoń, jest również makieta stworzona przez projektantów z Instytutu Designu w Kielcach. Aranżacja całego wnętrza sali wystawowej została wykonana dzięki uprzejmości pracowników Kieleckiego Centrum Kultury.

Wystawę „Nieistniejące” można oglądać w Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej „Dom Praczki” do końca września 2021 roku.

Maria Michoń karierę artystyczną rozpoczęła jako skrzypaczka – jest absolwentką Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie (specjalność gra na skrzypcach) w 2013r. W roku 2017 otrzymała również tytuł magistra sztuki – specjalność malarstwo, wieńcząc edukację w Akademii Jana Długosza w Częstochowie na wydziale sztuki. Jest członkiem stowarzyszenia „Szir Awiw”, które poprzez działalność artystyczną, społeczną oraz edukacyjną kultywuje tradycje różnych narodów i grup etnicznych. Aktualnie w ramach stowarzyszenia prowadzi zespół wokalny o tej samej nazwie.

Galeria Współczesnej Sztuki Sakralnej ma swoją siedzibę w wyremontowanym i zmodernizowanym budynku wzniesionym w pierwszej połowie XVIII wieku w ramach rozbudowy zamku, którą prowadził biskup Konstanty Felicjan Szaniawski. Przeznaczeniem budynku było stworzenie mieszkania dla pisarza prowentowego oraz praczki.

Drogi Czytelniku,
cieszymy się, że odwiedzasz nasz portal. Jesteśmy tu dla Ciebie!
Każdego dnia publikujemy najważniejsze informacje z życia Kościoła w Polsce i na świecie. Jednak bez Twojej pomocy sprostanie temu zadaniu będzie coraz trudniejsze.
Dlatego prosimy Cię o wsparcie portalu eKAI.pl za pośrednictwem serwisu Patronite.
Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję. Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSolidarni z Bejrutem – pomoc dla poszkodowanych w rocznicę tragicznego wybuchu
Następny artykułPolicja Gdynia: Podsumowanie wczorajszych działań „Kaskadowy pomiar prędkości”