Jak zasady wpływu społecznego można wykorzystywać w biznesie? Cialdini, z naukową rzetelnością i lekką narracją, prezentuje opis mechanizmów, dzięki którym można wpłynąć na decyzje innych ludzi w taki sposób, aby nasz rozmówca czy kontrahent sam zapragnął zmiany. Wyjaśnia także, jak samemu uchronić się przed nieetycznym wpływem innych osób na podejmowane przez nas działania.
Reguła wzajemności
Według reguły wzajemności czujemy się zobligowani do zrobienia czegoś dobrego dla kogoś, kto wcześniej wyświadczył nam pewną przysługę lub coś nam podarował. Mechanizm ten jest często wykorzystywany w biznesie. Najbardziej typowym przykładem są darmowe próbki dla klientów albo darmowe okresy próbne w przypadku usług abonamentowych. Wówczas często klient decyduje się zakupić produkt, który testował. Podobnie działa rabat na kolejne zakupy, który „przywiązuje” klienta do tego konkretnego sklepu czy marki, ponieważ czuje się on zobowiązany, aby podziękować za prezent, realizując go. Taką samą moc sprawczą ma lead magnet, czyli darmowy przedmiot lub usługa, oferowane w celu zebrania danych kontaktowych – na przykład rabat na pierwsze zakupy w zamian za zapisanie się do newslettera.
Reguła zaangażowania i konsekwencji
Robert Cialdini zauważył, że z czasem coraz trudniej jest nam wycofać się z realizacji jakiegoś zadania. Nawet jeśli kosztuje nas to czas i pieniądze, liczymy, że odzyskamy poniesione do tej pory nakłady i w ten sposób uzasadnimy nasze zaangażowanie w działanie oraz poniesiony wysiłek. Tę regułę można przełożyć na sukces w biznesie, bazując na tym, że klienci bardziej cenią to, w co się zaangażują. Na przykład wszelkie promocje typu „3 za 2” działają tak, że klienci kupują więcej (choć być może wcale nie mieli takiego zamiaru), usprawiedliwiając to dobrą ceną (która w rzeczywistości wcale nie musi być taka korzystna). Podobnie działa minimalna kwota zakupów, którą trzeba wydać, aby otrzymać rabat. Klienci często dodają do koszyka artykuły, które niekoniecznie będą dla nich przydatne, byle tylko dobić do zadanej kwoty i otrzymać rabat. Przykładem reguły zaangażowania i konsekwencji są także okresy próbne – gdy przetestują np. dany kanał VOD i przyzwyczają się do niego, chętniej rozważą zakup jego płatnej wersji. Do zakupu może także skłonić klientów gwarancja zwrotu pieniędzy, gdyż odczuwają wtedy mniejszą presję i rozpoczynają proces przywiązania do określonego produktu.
Społeczny dowód słuszności
Ta reguła wpływu sprawia, że jesteśmy bardzo podatni na sugestie, jakie płyną do nas z otoczenia. Wierzymy, że jeśli wielu ludzi coś lubi lub poleca, to prawdopodobnie jest to dobre. Dlatego prowadząc firmę lub sprzedając jakiś produkt, warto zadbać o pozytywne opinie i recenzje zadowolonych użytkowników, rekomendacje i referencje oraz polubienia w social mediach. Warto także prezentować informacje o tym, ile osób zakupiło już dany produkt, czy skorzystało z danej us … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS