A A+ A++

Paryż, znany z innowacyjnego podejścia do problemów związanych z zanieczyszczeniem powietrza, planuje wprowadzić opłaty parkingowe w zależności od masy i typu pojazdu. To kolejny krok w walce z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Czy to dobry pomysł?

Ratusz w Paryżu planuje nałożyć wyższe opłaty parkingowe na właścicieli SUV-ów w ramach działań na rzecz redukcji zanieczyszczenia powietrza w stolicy. Szczegóły opłat nie zostały jeszcze ogłoszone, ale wiadomo, że będą brane pod uwagę rozmiar, masa pojazdu i jego silnik. Oczekuje się, że pojazdy elektryczne i te, które które są wykorzystywane przez duże rodziny, unikną zwiększonych opłat, które wejdą w życie 1 stycznia 2024 roku, choć biorąc pod uwagę podobne rozwiązania w innych miastach, nie jest to wcale oczywiste.

David Belliard, zastępca burmistrza Paryża odpowiedzialny za przestrzeń publiczną i politykę mobilności, powiedział, że SUV-y nie pasują do środowiska miejskiego. “Nie ma tu polnych ścieżek, górskich dróg. SUV-y są absolutnie bezużyteczne w Paryżu. Co gorsza, są niebezpieczne, a do ich produkcji zużywanych jest zbyt wiele zasobów” – powiedział Belliard.

Dane paryskiego wydziału komunikacji wskazują, że liczba SUV-ów w mieście wzrosła o 60 proc. w ciągu ostatnich czterech lat i stanowią one obecnie aż 15 proc. paryskich samochodów

Lyon – pionier w opłatach parkingowych od masy samochodu

Pierwszym francuskim miastem, które zapowiedziało opłaty parkingowe zależne od masy samochodu jest Lyon. W tym przypadku celem było zniechęcenie kierowców do korzystania z większych, bardziej zanieczyszczających pojazdów. Opłaty, które tam również mają wejść w życie w 2024 roku, mają zachęcić ludzi do korzystania z transportu publicznego lub przesiadki do mniejszych i mniej zanieczyszczających samochodów.

System opłat w Lyonie został już precyzyjnie obmyślony i obejmuje:

  • Stawkę 15 euro miesięcznie dla pojazdów elektrycznych z zieloną naklejką Crit’Air, do masy 2200 kg oraz pozostałych o masie do 1000 kg.
  • Stawkę 30 euro miesięcznie dla pojazdów z silnikami spalinowymi ważących między 1000 a 1725 kg, a także dla hybryd plug-in ważących do 1900 kg.
  • Stawkę 45 euro miesięcznie dla pojazdów ważących więcej niż 1725 kg, hybryd plug-in ważących więcej niż 1900 kg i pojazdów z zieloną naklejką Crit’Air ważących więcej niż 2200 kg.

Naklejka Crit’Air, znana również jako “Eco Vignette”, to system etykietowania pojazdów we Francji, który został wprowadzony w 2016 roku w celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń. Każdy pojazd otrzymuje kolorową naklejkę, która odpowiada poziomowi emisji zanieczyszczeń. Naklejki Crit’Air są obowiązkowe w niektórych obszarach wybranych miast we Francji, zwanych strefami o niskiej emisji (LEZs) i obowiązują zwłaszcza w okresach zwiększonego zanieczyszczenia powietrza. W niektórych miastach, takich jak Paryż, Lyon i Grenoble, naklejki Crit’Air są wymagane przez cały czas.

Swoją drogą  15 euro za miesiąc, czyli równowartość 67 zł miesięcznie podstawowej opłaty to, porównując z godzinowymi stawkami za parkowanie w największych polskich miastach, brzmi jak okazja.

Czy uzależnienie ceny parkingu od masy auta to dobry … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułVasyl Zahorodnyuk: rewolucyjna strategia dla ekosystemu cyfrowego
Następny artykułBIG Mielec Band i Teatru Rozmaitości w Parku Lachmana