A A+ A++

List został podpisany 15 maja pomiędzy prezydentem Rzeszowa Tadeuszem Ferencem, wiceprezydentem Markiem Ustrobińskim i firmą Sunningwell. To warszawska firma, która zajmuje się m.in. planowaniem i koordynacją transportu zbiorowego.

Chińska korporacja chce budować monoraila

Sunningwell jest zainteresowany udziałem we wdrożeniu technologii Monorail na terenie Rzeszowa. Celem tej współpracy ma być rozwój sieci transportu miejskiego i zmniejszenie natężenia samochodów na głównych ulicach miasta. Kolejka nadziemna, czyli monorail pomogłaby odciążyć najbardziej zakorkowane drogi w Rzeszowie. Sunningwell da doświadczenie, miasto – dokumentację, która do tej pory powstała dla inwestycji. Spotkania obu stron będą się toczyć przez najbliższy rok.

Zanim list został podpisany, obie strony – miasto i firma spotkały się z przedstawicielami China Communications Construction Company. Ta chińska korporacja jest największa na tamtejszym rynku z zajmujących się nadziemnymi kolejkami jednoszynowymi. Jest zainteresowana budową w Rzeszowie takiej kolejki przy współudziale miasta.

Przepisy już nie są przeszkodą

Budowa kolejki nadziemnej w Rzeszowie jest jednym z największych marzeń prezydenta Tadeusza Ferenca. – Byłaby świetnym dopełnieniem naszej komunikacji miejskiej. Jest to transport ekologiczny, a na taki chcemy stawiać. Kupujemy autobusy elektryczne i gazowe. Tego typu transport niezanieczyszczający powietrza to przyszłość – lubi powtarzać Ferenc.

Przez długi czas przeszkodą, która uniemożliwiała budowę w Polsce jednoszynowych nadziemnych kolejek, były przepisy. Polskie prawo nie uwzględniało tego typu rozwiązań w transporcie publicznym. To się jednak zmieniło. Monorail został wpisany do ustaw. Problemem jest jednak wciąż to, że brakuje przepisów wykonawczych. Są one dopiero w przygotowaniu.

Jaka trasa dla monoraila?

Jaką trasą miałby poruszać się monorail? Najczęściej przedstawia się wariant trasy od dworca kolejowego w kierunku wschodnim do targowiska nad Wisłokiem, później al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Wincentego Pola, Hoffmanowej i Lisa-Kuli. Przygotowany jest także wariant rozbudowy tej trasy, w ramach którego kolejka miałaby jeździć także wzdłuż al. Batalionów Chłopskich, Witosa i Krakowskiej. Ta linia łączyłaby się z pierwszą trasą monorail w rejonie Galerii Rzeszów.

Chińska firma CCCC jest zainteresowana także pozyskaniem terenu pod fabryki. W pierwszej z nich mają być produkowane wagony, także do monoraila, w drugiej betonowe i stalowe elementy budowlane. Miasto zaproponowało strefę Dworzysko dla tej inwestycji.

Ile może kosztować budowa kolejki nadziemnej w Rzeszowie? Kiedyś urzędnicy mówili o 200 mln zł. Obecnie nie chcą podawać konkretnych kwot.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWażne dla ósmoklasistów. Znamy terminy rekrutacji do szkół średnich
Następny artykułPremier Mateusz Morawiecki: “Ochroniliśmy już ok. 2,5 mln miejsc pracy. To zadanie jest fundamentalnym zadaniem państwa polskiego”