List został podpisany 15 maja pomiędzy prezydentem Rzeszowa Tadeuszem Ferencem, wiceprezydentem Markiem Ustrobińskim i firmą Sunningwell. To warszawska firma, która zajmuje się m.in. planowaniem i koordynacją transportu zbiorowego.
Chińska korporacja chce budować monoraila
Sunningwell jest zainteresowany udziałem we wdrożeniu technologii Monorail na terenie Rzeszowa. Celem tej współpracy ma być rozwój sieci transportu miejskiego i zmniejszenie natężenia samochodów na głównych ulicach miasta. Kolejka nadziemna, czyli monorail pomogłaby odciążyć najbardziej zakorkowane drogi w Rzeszowie. Sunningwell da doświadczenie, miasto – dokumentację, która do tej pory powstała dla inwestycji. Spotkania obu stron będą się toczyć przez najbliższy rok.
Zanim list został podpisany, obie strony – miasto i firma spotkały się z przedstawicielami China Communications Construction Company. Ta chińska korporacja jest największa na tamtejszym rynku z zajmujących się nadziemnymi kolejkami jednoszynowymi. Jest zainteresowana budową w Rzeszowie takiej kolejki przy współudziale miasta.
Przepisy już nie są przeszkodą
Budowa kolejki nadziemnej w Rzeszowie jest jednym z największych marzeń prezydenta Tadeusza Ferenca. – Byłaby świetnym dopełnieniem naszej komunikacji miejskiej. Jest to transport ekologiczny, a na taki chcemy stawiać. Kupujemy autobusy elektryczne i gazowe. Tego typu transport niezanieczyszczający powietrza to przyszłość – lubi powtarzać Ferenc.
Przez długi czas przeszkodą, która uniemożliwiała budowę w Polsce jednoszynowych nadziemnych kolejek, były przepisy. Polskie prawo nie uwzględniało tego typu rozwiązań w transporcie publicznym. To się jednak zmieniło. Monorail został wpisany do ustaw. Problemem jest jednak wciąż to, że brakuje przepisów wykonawczych. Są one dopiero w przygotowaniu.
Jaka trasa dla monoraila?
Jaką trasą miałby poruszać się monorail? Najczęściej przedstawia się wariant trasy od dworca kolejowego w kierunku wschodnim do targowiska nad Wisłokiem, później al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Wincentego Pola, Hoffmanowej i Lisa-Kuli. Przygotowany jest także wariant rozbudowy tej trasy, w ramach którego kolejka miałaby jeździć także wzdłuż al. Batalionów Chłopskich, Witosa i Krakowskiej. Ta linia łączyłaby się z pierwszą trasą monorail w rejonie Galerii Rzeszów.
Chińska firma CCCC jest zainteresowana także pozyskaniem terenu pod fabryki. W pierwszej z nich mają być produkowane wagony, także do monoraila, w drugiej betonowe i stalowe elementy budowlane. Miasto zaproponowało strefę Dworzysko dla tej inwestycji.
Ile może kosztować budowa kolejki nadziemnej w Rzeszowie? Kiedyś urzędnicy mówili o 200 mln zł. Obecnie nie chcą podawać konkretnych kwot.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS