A A+ A++

Cztery fabrycznie nowe, pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne Elf kupił samorząd Wielkopolski od firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna za 142 mln zł. Umowa została podpisana 17 stycznia, a nowe Elfy już wkrótce wyjadą na tory.

– Konsekwentnie, od lat, staramy się poprawić warunki funkcjonowania kolejowego transportu pasażerskiego w naszym regionie, zwłaszcza przez zakupy taborowe. To ogromne nakłady – informuje marszałek Marek Woźniak. „Do tej pory wydaliśmy ponad 1 miliard 173 miliony złotych na inwestycje w tabor. Z czego wkład funduszy Samorządu Województwa Wielkopolskiego to 703 miliony złotych, 441 milionów złotych stanowią środki Unii Europejskiej, natomiast z budżetu państwa dotychczas trafiło – jako wkład w projekcie unijnym – 28 milionów złotych.

Nowe pociągi dla Wielkopolski kosztują ponad 142 mln zł i zostały kupione w ramach projektu samorządu regionu „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w województwie wielkopolskim poprzez zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego”. Jest on współfinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład, a zgodnie z udzieloną przez Bank Gospodarstwa Krajowego promesą, dofinansowanie inwestycji wynosi 115 200 000,00 zł, co stanowi 81,02 proc. wartości przedsięwzięcia.

– Najnowsza inwestycja zdecydowanie poprawi warunki oferty przewozowej, której realizacja jest niestety coraz droższa – zauważył marszałek. – W minionym roku wartość dopłaty samorządu województwa wielkopolskiego do biletów wyniosła 280 milionów złotych, w tym roku będzie to około 320 milionów złotych.

Nowy tabor zostanie wyposażony w system ERTMS/ETCS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Dostęp do pojazdu zapewnią po dwie pary drzwi na stronę każdego członu. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znajdzie się w nich toaleta z możliwością wjazdu na wózku inwalidzkim, pętla indukcyjna dla osób słabosłyszących oraz rampy. Każdy pociąg to co najmniej 240 miejsc siedzących, defibrylator, klimatyzacja, biletomaty, system informacji pasażerskiej, Wi-Fi oraz monitoring.

– Obecnie Województwo Wielkopolskie jest właścicielem 74 pojazdów, z czego 25 to spalinowe szynobusy, a 49 to elektryczne zespoły trakcyjne – podsumował wicemarszałek Wojciech Jankowiak. – Nasze pojazdy z Pesy Bydgoszcz charakteryzują się niską awaryjnością i są cenione przez pasażerów.

– Współpraca między nami a województwem rozpoczęła się w 2006 roku i od tego momentu dostarczyliśmy kilkanaście pojazdów spalinowych, a po nich przyszedł czas na EZT-y – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes zarządu ds. sprzedaży PESA Bydgoszcz SA. – Były one kupowane przez województwo wielkopolskie i przekazywane przewoźnikowi -Kolejom Wielkopolskim. Cieszę się, że marszałkowie mają dobre zdanie o naszych pojazdach, ale to także zasługa Kolei Wielkopolskich, które je obsługują. Tę solidność wiele osób w tym rejonie Polski ma we krwi, z czego się bardzo cieszymy. Wiemy, że kolejne cztery pojazdy trafią w dobre ręce.

Kiedy Elfy dotrą do Wielkopolski? Zgodnie z umową w dwóch etapach: pierwsze dwa pociągi przyjadą w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, kolejne dwa – 34 miesięcy, choć Jacek Rudewicz, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz, zapewnia, że firma zrobi wszystko, aby przyjechały przed czasem. Wszystkie objęte są 72 miesięczną gwarancją.

Elfy, mogące rozwijać prędkość do 160 km/h, zostaną przeznaczone do obsługi tras zelektryfikowanych w ramach wojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich – w szczególności Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Podziel się:

Ostatnio dodane:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRed Bull zaprezentował juniorów
Następny artykułZalety pokrycia dachowego z blachy i jak wybrać najlepszy typ dla swojego domu