Obietnica czy fakt? Wzrost sprzedaży dzięki kartom podarunkowym
Firmy decydujące się na karty podarunkowe mają wobec nich konkretne oczekiwania. Badania Sparta Loyalty wykazują, że aż połowa ankietowanych spodziewa się zwiększenia sprzedaży, a pozostali napływu nowych klientów i zwiększenia przywiązania do marki. Ale czy wprowadzenie kart rzeczywiście przynosi takie efekty? Dane pokazują, że aż 87% firm potwierdza pozytywny wpływ na swoje wyniki finansowe.
– Poszerzenie oferty o karty podarunkowe to korzyść. Jak ustaliliśmy, 82% firm oferujących karty podarunkowe zauważyło wzrost średniej wartości koszyka. Warto też dodać, że karty często są wręczane jako prezent, zwiększają też sprzedaż w “ogórkowym sezonie”, np. po świętach Bożego Narodzenia – tłumaczy Alexander Kubicki, dyrektor marketingu w Sparta Loyalty.
Karty podarunkowe przyciągają nowych klientów i zachęcają do powrotu stałych. Ludzie lubią otrzymywać i dawać prezenty, więc gdy mają możliwość wręczenia komuś karty podarunkowej, często kupują ją w swoim ulubionym sklepie. Po drugie, instrument ten generuje większe koszyki zakupowe. Klienci decydują się na wybór dodatkowych produktów, bo chcą wykorzystać całą kwotę przypisaną do karty. Karty podarunkowe są też wykorzystywane w okresach wzmożonych zakupów, takich jak święta, co dodatkowo zwiększa sprzedaż.
Wdrożenie kart podarunkowych – od czego zacząć?
Wprowadzenie programu kart podarunkowych do działalności biznesowej może brzmieć jak złożone zadanie, w rzeczywistości jednak jest to proces szybki i skuteczny. Można podzielić go na cztery kroki.
– Jak wynika z naszych badań, 69 proc. firm planuje wprowadzić karty do sprzedaży w ciągu najbliższego roku. Pozostałe firmy są powstrzymywane przez różne czynniki, takie jak brak wiary w skuteczność kart, brak budżetu na tego typu działania oraz brak odpowiedniego zespołu do obsługi kart podarunkowych – dodaje Alexander Kubicki.
Krok pierwszy – Zrozumienie potrzeb biznesowych
Zanim firma ruszy z programem kart podarunkowych, musi sprawdzić, jakie karty będą najlepsze dla jej klientów. Czy lepiej będą się sprawdzać plastikowe, wirtualne czy może w postaci kodów? Warto też ustalić, czy karty będą miały jakieś ograniczenia co do dostępnych produktów, czy może będą obejmować całą ofertę.
Na tym etapie firma decyduje, czy chce oferować karty podarunkowe także w modelu B2B. Jeśli tak, musi ustalić, w jaki sposób będzie je sprzedawać innym firmom. To oznacza identyfikację odpowiedniego kanału sprzedaży oraz precyzyjne określenie procesu sprzedaży dla klientów biznesowych.
Krok drugi – Wdrożenie odpowiednich narzędzi do obsługi kart
Wdrożenie narzędzi do obsługi kart podarunkowych wymaga uwagi zarówno ze strony marketingu, jak i zespołu IT firmy. Konieczne jest zadbanie o aspekty technologiczne programu, np. elastyczne API, umożliwiające integrację z punktami sprzedaży oraz aktywację kart i płatności.
Ważną funkcję pełni także konfiguracja platformy obsługi kart podarunkowych. Definiowanie rodzajów kart i gromadzenie danych jest podstawą jej sprawnego działania. Dalsze rozwijanie funkcji programu pozwala dostosować go do zmieniających się potrzeb klientów i otwiera nowe możliwości.
Krok trzeci – Promocja i aspekty prawne
Kolejnym krokiem jest przygotowanie materiałów promocyjnych. To obejmuje np. wybór projektu grafiki kart wirtualnych i plastikowych. Pamiętajmy, że promocje i reklamy są ważnym elementem sukcesu programu kart podarunkowych. To właśnie one przyciągają uwagę klientów i budują pozytywny wizerunek marki.
Konieczne jest również opracowanie regulaminu prawno-regulacyjnego. Powinien określać zasady korzystania z kart podarunkowych oraz prawa i obowiązki klientów.
Krok czwarty – Dalsza obsługa programu kart podarunkowych
Ostatnim, ale długoterminowym krokiem jest zarządzanie programem kart podarunkowych. To nie tylko monitorowanie sposobu wykorzystania kart, ale też dogłębna analiza danych klientów oraz wprowadzanie modyfikacji zgodnie z ich opiniami i ocenami. Ten etap trwa od momentu wprowadzenia programu i jest nieustannie kontynuowany. To zapewnia ciągłe doskonalenie i dostosowanie programu do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.
– Wprowadzenie programu kart podarunkowych może być łatwe i efektywne, jeśli firma przejdzie przez powyższe kroki. Karty podarunkowe to doskonała strategia zarówno dla klientów, którzy chcą podarować bliskim coś wyjątkowego, jak i dla firm, które pragną zwiększyć swoją sprzedaż i lojalność klientów – podsumowuje Alexander Kubicki ze Sparta Loyalty.
Źródło: Sparta Loyalty
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS