A A+ A++

Dodano: 18.01.2023 r.

RZESZÓW. Trwa budowa ponad 10-kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica. Jak zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. W ramach inwestycji powstanie ponad 2-kilometrowy tunel oraz kilkanaście obiektów inżynierskich, w tym sześć estakad.
 
W Racławówce trwa budowa estakady ES-1, która będzie miała długość 413 metrów. Przeprowadza ona drogę ekspresową S19 nad drogami powiatowymi nr 1409R i nr 1408R, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
 
– Obiekt realizowany będzie w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu tzw. dziobów montażowych. Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych – informuje rzeszowski oddział GDDKiA.
 
Do końca ubiegłego roku wykonano podpory pośrednie oraz podpory skrajne. Zakończono również prace związane z wykonaniem żelbetowych fundamentów, rusztu i ścian konstrukcji stanowiska do prefabrykacji segmentów ustrojów nośnych. Na ukończeniu są prace związane z montażem awanbeków (dziobów montażowych).
 
10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica będzie miał przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. W ramach inwestycji wykonawca wybuduje kilka obiektów inżynierskich, w tym: sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt oraz jeden przejazd pod S19. Największym wyzwaniem inżynieryjnym będzie budowa tunelu o długości ponad 2 km. Do jego budowy wykorzystana zostanie metoda mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).
 
W ramach realizacji odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, powstanie pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem. Powstaną także dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców LPR, jedno na MOP II Lutoryż i drugie przy Centrum Zarządzania Tunelem.
 
Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
 
Zakończenie prac zaplanowano w II kwartale 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 2,2 mld zł.
 
 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja Mińsk Maz.: Wspólnie dokonali kradzieży artykułów hydraulicznych o wartości prawie 2400 złotych
Następny artykułPolicja Chorzów: Zmiana Komendantów chorzowskiej dwójki