A A+ A++

W niedzielne popołudnie w Melbourne po piątkowych i sobotnich opadach deszczu nie było już śladu. Kierowcy mieli świetne warunki do ścigania. Temperatura powietrza na początku wyścigu wynosiła 17 stopni Celsjusza, a tor rozgrzany był do 35 stopni. Nikt wtedy nie przypuszczał jednak, że wyścig będzie aż trzykrotnie przerywany czerwonymi flagami.

Grand Prix Australii rozpoczęło się od sensacyjnego startu kierowców Mercedesa. George Russell już po pierwszym zakręcie prowadził w wyścigu, wyprzedzając Maksa Verstappena. Lewis Hamilton wykorzystał zawahanie Holendra w “trójce” i już na pierwszym okrążeniu zawodnicy Mercedesa znaleźli się na dwóch pierwszych miejscach.

Pecha miał za to Charles Leclerc, który w trzecim zakręcie został trącony przez Lance’a Strolla i wypadł na pobocze, kończąc swój udział w wyścigu.

Samochód bezpieczeństwa wyjechał na tor już po pierwszym kółku, aby porządkowi mogli spokojnie uprzątnąć zalegające na poboczu Ferrari.

Wznowienie rywalizacji przebiegło bardzo sprawnie, bez większych dramatów. Jadący na dwóch pierwszych pozycjach kierowcy Mercedesa przez dwa okrążenia nie musieli obawiać się ataków jadącego za ich plecami Verstappena, gdyż nie działał system DRS.

Gdy ten po dwóch okrążeniach został aktywowany, w czołówce zaczęło robić się ciekawie. Lewis Hamilton mocno zbliżył się do Russella, mając na swoich plecach Verstappena.

Całą zabawę popsuł Alex Albon, który na siódmym okrążeniu w “siódemce” rozbił swojego Williamsa. Taj prawdopodobnie uszkodził zawieszenie zakręt wcześniej ocierając się o bandę.

Bernd Maylander musiał więc po raz kolejny wyjechać z alei serwisowej i uporządkować stawkę. Mercedes skorzystał z okazji do zmiany opon w bolidzie jadącego na pozycji lidera George’a Russella.

Brytyjczyk otrzymał od swojej ekipy twarde opony i spadł na siódme miejsce, a z drugiego samochodu, prowadzonego przez Lewisa Hamiltona, popłynął komentarz sugerujący, że ten został w ten sposób pokrzywdzony. Jego inżynier ze spokojem odparł, że nie podziela jego zdania, gdyż Verstappen również pozostał na torze.

Dosłownie chwilę później FIA wywiesiła na torze czerwoną flagę, gdyż na torze pojawił się ciężki sprzęt do usunięcia rozbitego Williamsa.

Sytuacja diametralnie się zmieniła, a Toto Wolff zmuszony został do przeproszenia George’a Russella, który na przedwczesnej zmianie opon wyszedł jak Zabłocki na mydle. Podczas przerwy w wyścigu kierowcy mają bowiem możliwość zupełnie darmowej zmiany ogumienia z czego skrzętnie skorzystali.

W chwili restartu za Hamiltonem i Verstappenem byli kierowcy Astona Martina oraz Pierre Gasly z Alpine i Nico Hulkenberg z Haasa.

Zanim jednak kierowcy ustawili się na stracie doszło do niecodziennej i bardzo niebezpiecznej sytuacji, w której w końcówce okrążenia cześć kierowców praktycznie zatrzymała się na torze, a jadący na dalszych pozycjach z dużą prędkością musieli wykonywać gwałtowne manewry omijające. FIA zajęła się tą sprawą, ale szybko poinformowała, że nie wymaga to dalszych czynności.

Lewis Hamilton świetnie ruszył ze swojego pola i pewnie obronił pozycję lidera, jednak gdy system DRS został aktywowany osamotniony Brytyjczyk nie miał większych szans na obronę pozycji przed zawodnikiem Red Bulla.

Verstappen na 12. okrążeniu odzyskał prowadzenie w wyścigu, objeżdżając Hamiltona po zewnętrznej w zakręcie numer 9 i szybko zaczął mu uciekać.

Słaby restart zaliczył za to Lance Stroll, który na pierwszych zakrętach dał się wyprzedzić i Russellowi, i Gasly’emu.

Gdy wydawało się, że Russell może zdołać jeszcze powrócić do ścigania, w jego aucie doszło do pożaru jednostki napędowej. Brytyjczyk przytomnie zatrzymał się na wyjeździe z alei serwisowej, a sędziowie zarządzili jedynie wirtualną neutralizację.

Ściąganie na torze szybko zostało wznowione, ale druga cześć wyścigu zaczęła nieco powiewać nudą. Max Verstappen jadąc samotnie na prowadzeniu zdołał jednak wyjechać po za tor, narzekając na blokowanie przednich kół.

Niezły pojedynek o ósma lokatę stoczyli także Lando Norris i Nico Hulkenberg. Brytyjczyk przez wiele okrążeń próbował zabierać się za swojego rywala, ale za każdym razem Haas wydawał się zbyt szeroki. W końcu Niemiec popełnił błąd, który wykorzystał zawodnik McLarena.

Na 54. okrążeniu doszło do kolejnego incydentu, który miał szansę odwrócić losy wyścigu do góry nogami. Kevin Magnussen w drugim zakręcie dość mocno uderzył w bandę. Z jego tylnego prawego koła spadła opona, a on sam z połamanym zawieszeniem zatrzymał się kilkadziesiąt metrów dalej.

Na torze po raz trzeci zarządzono fizyczną neutralizację, a chwilę później ku uciesze zgromadzonych na trybunach kibiców wywieszono drugą czerwoną flagę.

Za plecami Maksa Verstappena na polach startowych ustawił się Lewis Hamilton, a do końca wyścigu pozostały tylko dwa okrążenia. Kierowcy mieli okazję do darmowej zmiany ogumienia, a wszystko jak żywo przypominało wydarzenia z kontrowersyjnego zakończenia sezonu 2021.

Dwukrotny mistrz świata nie najlepiej ruszał z miejsca podczas wcześniejszych startów, ale w kluczowym momencie pewnie wyrwał do przodu i obronił pozycję przed Hamiltonem.

Kierowcom nie dane było jednak dojechanie do mety wyścigu, gdyż już w pierwszym zakręcie doszło do kolizji między Carlosem Sainzem i Fernando Alonso, a chwilę później do konkretnego dzwonu kierowców Alpine. Stawka została praktycznie zdziesiątkowana. Na torze pojawiła się czerwona flaga, a FIA ponownie postawiła się w bardzo trudnej sytuacji. Od jej decyzji ponownie zleżały wyniki wyścigu.

Jeżeli miałby on być wznowiony, zakończyłby się za samochodem bezpieczeństwa, a jeżeli przerwany i zakończony wyniki byłby wzięte z poprzedniego okrążenia i Fernando Alonso ponownie mógłby znaleźć się na podium.

Ostatecznie FIA podjęła chyba rozsądną decyzję o wykonaniu startu lotnego w kolejności w jakiej kierowcy ustawili się do ostatniego restartu za wyjątkiem bolidów, którym nie udało się przetrwać karambolu. Kierowcy nie wjechali więc na metę w asyście samochodu bezpieczeństwa, ale nie mieli też szansy na prawdziwe ściganie.

Tak więc na podium stanęli Verstappen, Hamilton i Alonso.

Za nimi znaleźli się Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hulkenberg, Piastri, a czołową dziesiątkę zamknął Zhou Guanyu z Alfy Romeo.

Jakby zamieszania było mało FIA postanowiła dołożyć karę pięciu sekund dla Carlosa Sainza za kolizję z Alonso, z którą Hiszpan nie mógł się pogodzić, domagając się rozpatrzenia jej po wyścigu. Sytuacja ta sprawiła, że zawodnik Ferrari ostatecznie wypadł z punktowanej dziesiątki na 12. miejsce.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSzaleństwo na ostatnich okrążeniach
Następny artykułZderzenie pod Legionowem. Obaj kierowcy ranni, jedno auto na dachu