Ponad 730. nowych uczniów rozpocznie 1 września 2022 roku naukę na różnych poziomach edukacji w zgierskich szkołach miejskich. To dużo. Czy ich potrzeby edukacyjne będą należycie wypełniane? Okazuje się, że zgierskie placówki oświatowe (w tym przedszkola) chętnie korzystają z różnych źródeł finansowania, by zapewnić podopiecznym wysoką jakość kształcenia. Organizowane są też dla dzieci rozmaite formy zajęć.
Nowi zgierscy uczniowie to 588 młodych osób we wszystkich oddziałach klas pierwszych miejskich szkół podstawowych, a także 175 pierwszoklasistów w jedynej prowadzonej przez Miasto Zgierz szkole ponadpodstawowej: Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym im. R. Traugutta. Aby młodzież zdobywała wiedzę w odpowiednich warunkach, szkoły realizują projekty, zmierzające do stałej poprawy zarówno infrastruktury (tworzenie i wyposażanie pracowni naukowych) jak też własnej oferty edukacyjnej.
– Nasze szkoły dobrze sobie radzą z pozyskiwaniem środków zewnętrznych, na rozbudowę bazy dydaktycznej oraz doskonalenie kadry pedagogicznej w trosce o podnoszenie jakości kształcenia i wychowania – mówi Prezydent Miasta Zgierza, Przemysław Staniszewski.
– Uzyskany przez Miasto Zgierz tytuł Samorządowego Lidera Edukacji zobowiązuje. Przyznanie wyróżnienia nadzwyczajnego – Lider Jakości Kształcenia – świadczy o tym, że Zgierz znajduje się w grupie samorządów, które w sposób szczególny troszczą się o podnoszenie jakości nauczania w szkołach i placówkach, dla których są organami prowadzącymi. Mogą być pod tym względem wzorem do naśladowania dla innych samorządów – dodaje Marek Lipiec, naczelnik Wydziału Edukacji i Młodzieży Urzędu Miasta Zgierza.
Jakość edukacji w zgierskich szkołach samorządu lokalnego wzrasta m.in. dzięki udziałowi tych placówek w programach unijnych, z których najbardziej efektywny w przekroju ostatnich lat wydaje się być projekt “Laboratoria przyszłości”. Biorą w nim udział wszystkie zgierskie szkoły podstawowe. Do końca czerwca br. każda z nich otrzymała dodatkowe pomoce naukowe, na łączną kwotę miliona dwustu tysięcy złotych.
Duże znaczenie dla procesu wzbogacania edukacyjnej oferty miejskich szkół w Zgierzu ma projekt Erasmus. Dzięki dofinansowaniu w kwocie prawie 60 tysięcy złotych (za lata 2021 i 2022) z tego programu uczniowie Szkoły Podstawowej (SP) nr 5 mogli uczyć się dodatkowo j. angielskiego. Z tej samej transzy pomocy Erasmusa w ramach “ponadnarodowej mobilności uczniów” korzystały też dzieci SP nr 4 i SP nr 6 (w samej “szóstce” realizowano także dodatkowe projekty z tego programu, o łącznej wartości ponad 165 tysięcy złotych).
Spore znaczenie dla inwestycji w miejskich szkołach mają projekty realizowane wspólnie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki finansowemu wsparciu z tego źródła udało się, jeszcze w tym roku kalendarzowym, wyposażyć pracownie ekologiczne w Szkołach Podstawowych nr 5 i nr 6. Inwestycje te zrealizowano za sumy (odpowiednio) – niespełna 49 i nieco ponad 38 tysięcy złotych.
W zgierskich bibliotekach szkolnych przybywa także książek, które pojawiają się dzięki wsparciu finansowemu z centralnego programu Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na rok 2022. Poszczególne placówki edukacyjne w Zgierzu otrzymują kolejne transze dofinansowania, w łącznej kwocie niespełna 44. tysięcy złotych. W tym znalazło się wsparcie dla Szkoły Podstawowej nr 10 (15 tys. złotych), dla oddziału przedszkolnego w SP nr 8 (ponad 3 tysiące), dla miejskich przedszkoli nr 2, 3, 9, 10, 12, 14 i 15 o łącznej wartości niespełna 26 tysięcy złotych.
Działania opiekuńcze, wychowawcze i rozwijające w formie zajęć dodatkowych należą do zadań szkół na każdym etapie kształcenia. Ich specyfika i rodzaje zależą od potrzeb uczniów i od środowiska, w którym funkcjonuje szkoła.
– W każdym roku szkolnym dyrektor placówki dokonuje wśród dzieci oraz ich rodziców analizy potrzeb, zarówno dla uczniów potrzebujących różnorodnych form wsparcia, jak i dla potrzeb rozwoju zainteresowań czy pasji, w tym naukowych. Na tej podstawie uruchamiane są zajęcia dodatkowe – mówi naczelnik Marek Lipiec.
Są to zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, np. logopedyczne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia terapeutyczne, dydaktyczno-wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz dla uczniów wymagających wsparcia w nauce, interdyscyplinarne, zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe oraz przygotowujące do egzaminów zewnętrznych.
W każdej ze zgierskich szkół nieco inaczej rozkłada się zainteresowanie dzieci poszczególnymi formami zajęć pozalekcyjnych. Przykładowo, według danych za ubiegły rok szkolny – w SP nr 4 najmłodsi uczniowie garną się do wiedzy z programowania komputerowego, chętnie uczęszczają też na lekcje rytmiki. Natomiast w SP nr 1 najwyższą frekwencję zanotowano na zajęciach przygotowujących do egzaminów zewnętrznych. Czy tak będzie i tym razem? Niebawem się to okaże.
Warto podkreślić że Zgierz jest jedynym samorządem, w którego ofercie edukacyjnej znajduje się nieodpłatna, obowiązkowa nauka gry w szachy dla uczniów klas I-II. A w zgierskich przedszkolach prowadzone są zajęcia w ramach innowacyjnego programu nauczania języka angielskiego – Dwujęzyczne Dzieci. Powstają także kolejne oddziały klas sportowych. Ciekawych form spędzania czasu po lekcjach na pewno w ofercie zgierskich placówek nie zabraknie.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS