A A+ A++

Ogniwa paliwowe już wykorzystywane są w lokomotywach, nad ich zastosowaniem w samochodach ciężarowych pracują koncerny motoryzacyjne. Wkrótce wodór może stać się tanim, ekologicznym i powszechnym źródłem energii.

Kolej szykuje się do porzucenia lokomotyw z dieslem i zaczyna przymierzać się do wykorzystania w pociągach napędu wodorowego. Tak robią przewoźnicy m.in. w Niemczech. Dwa lata temu napędzane wodorem lokomotywy Alstomu zaczęły pilotażowo kursować na trasie między Cuxhaven a Buxtehude. Natomiast w przyszłym roku na trasy położone nad Morzem Północnym wjedzie 14 wodorowych szynobusów Alstom Coradia iLint. – Będą nimi dysponować koleje EVB należące do Dolnej Saksonii i kilku powiatów. Natomiast w 2022 r. 27 sztuk wodorowych szynobusów zacznie wykorzystywać samorządowa spółka Hesji – koleje HLB – obsługując nimi linie wokół Frankfurtu nad Menem, Wiesbaden i Moguncji – informuje Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Wodorowy kurs na Hel

Ale pociągi z napędem wodorowym mogą w niedługim czasie jeździć również w Polsce. Ich zakupem zainteresowany jest samorząd województwa wielkopolskiego. Jak podał branżowy portal nakolei.pl, w złożonych wnioskach o dofinansowanie taboru w ramach krajowego planu odbudowy obok zakupu 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych znalazło się 12 pojazdów o napędzie wodorowym. Wprowadzenie na tory nowego rodzaju napędów rozważa także samorząd województwa pomorskiego, który nie chce już inwestować w pociągi spalinowe.

Budowy wodorowej lokomotywy chciałaby się podjąć PESA, która w końcu ubiegłego roku nawiązała współpracę z Orlenem. Podobny projekt zamierzają razem realizować także Fabryka Pojazdów Szynowych, PKP Cargo i Jastrzębska Spółka Węglowa. Na razie jednak pandemia wyhamowała obie inicjatywy.

Prace nad wykorzystaniem wodoru prowadzi także PKP Energetyka, która jesienią ub. roku na targach kolejowych Trako zaprezentowała ogniwo paliwowe wspólnie z Deutsche Bahn. To nowoczesna alternatywa dla silnika Diesla, która już teraz działa jako zastępcze źródło zasilania w razie awarii sieci dystrybucyjnej. W niedalekiej przyszłości może napędzać pojazdy na odcinkach niezelektryfikowanych i wyprzeć lokomotywy spalinowe. – Na odcinkach, których nie będzie można zelektryfikować, obsługiwanych obecnie przez lokomotywy spalinowe, wodór jest alternatywą. Bardzo istotny w tych przypadkach jest nie tylko ekologiczny aspekt tego rozwiązania, ale także cicha praca silnika elektrycznego zasilanego ogniwem paliwowym – podkreśla Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka. Spółka zaangażowana jest w kilka wodorowych projektów, m.in. oparcie na wodorze linii kolejowej Reda–Hel, gdzie budowa trakcji jest utrudniona.

Toyota inwestuje w kolej przyszłości

O rozpoczęciu prac nad nowym pociągiem z napędem wodorowo-elektrycznym poinformowała w ubiegłym tygodniu Toyota. Prototyp hybrydowego pojazdu, wspólnie z japońskim producentem samochodów, opracowują jeszcze dwie firmy: Hitachi oraz Japan Railway Company (JR East). Będzie on zasilany bateriami oraz ogniwami paliwowymi. Ma się nazywać Hybari (HYdrogen-HYBrid Advanced Rail vehicle for Innovation – wodorowo-hybrydowy zaawansowany pojazd szynowy dla innowacji). Pociąg (na razie w fazie prototypu) ma rozpędzać się do 100 km/h, a na jednym tankowaniu przejedzie 140 kilometrów. Testy rozpoczną się wiosną 2022 r. na lokalnych trasach wokół Jokohamy i Kawasaki. Hybari będzie kursował na tych liniach, gdzie obecnie nie ma trakcji i jeżdżą tam lokomotywy z napędem spalinowym.

Tiry już żegnają się z dieslem

Wodór staje się paliwem przyszłości także w transporcie drogowym. Tydzień temu Hyundai dostarczył odbiorcom w Szwajcarii osiem samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi.

Ciężarówka XCIENT zasilana przez ogniwa wodorowe o mocy 189 kW może na jednym ładowaniu przejechać ok. 400 kilometrów. To pierwszy na świecie produkowany masowo samochód ciężarowy z ogniwami paliwowymi. Tankowanie zajmuje od 8 do 12 minut. Do końca grudnia Szwajcarzy odbiorą w sumie 50 takich pojazdów, a do 2025 roku zakontraktowali 1500 tirów na H2. Kolejnymi kierunkami wodorowej e … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRynkowi PV grozi rzeź niewiniątek. Zagrożonych są tysiące miejsc pracy
Następny artykuł“Cudowna terapia” w Nowym Tomyślu