Od dzisiaj (15 marca) zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie może, poza kilkoma sytuacjami, narzucić nam wizyty w formie teleporady. To my wybieramy, jaką formę wizyty preferujemy.
Kiedy bezpośrednia wizyta
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
- Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
- Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
- Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
- Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
W sytuacji, gdy lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce, zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
Kiedy teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:
- Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
- Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
- Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
- Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza:
- zalecenia
- e-zwolnienie
- e-receptę
- sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał)
Jakie obowiązki informacyjne ma placówka lecznicza
Placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić:
- w miejscu leczenia
- na stronie internetowej
- telefonicznie na Twoją prośbę
Informacja powinna zawierać następujące dane:
- listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty
- system, przez który lekarze udzielają teleporad
- sposób ustalenia terminu teleporady
- sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia
- sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej trzy próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż 5 minut)
- możliwość skorzystania ze stacjonarnej wizyty, gdy jest ona niezbędna
- instrukcje o:
– sposobie realizacji e-recepty
– sposobie realizacji e-skierowania … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS