A A+ A++

Rozmowa z mgr Roksaną Kosmalą-Kwiatkowską – psychologiem, logopedą, nauczycielem wychowania przedszkolnego i oligofrenopedagogiem, dyrektor przedszkola specjalistycznego oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej Laudame w Otwocku.

Do dzieci z jakimi zaburzeniami kierowana jest państwa oferta?
Unikałabym używania słowa „zaburzenia”. Na autyzm się nie choruje, autyzm się ma. Jest to stan bardzo specyficznego odbioru świata, specyficznego uczenia się. Po prostu zwracamy uwagę na każdą potrzebę wynikającą z postawionej diagnozy. Tę w naszej placówce stawia zespół specjalistów, tj. psychiatra, psycholog, logopeda, pedagog specjalny oraz terapeuta SI. Mogą to być autyzm, zespół Aspergera czy niepełnosprawności sprzężone. Najważniejszy jest jednak młody człowiek i jego indywidualności – nie tylko trudności, lecz także mocne strony i umiejętności, w drugiej kolejności zaś dobór jak najlepszych metod pracy, które są dostosowane do tych możliwości. Każde dziecko z autyzmem jest inne, w odmienny sposób przeżywa ten stan, wymaga specjalnych technik nauczania, by mogło nabywać umiejętności. Nasza placówka działa już od czterech lat, zarówno jako przedszkole, jak i poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w której oferujemy także m.in. wczesne wspomaganie rozwoju czy wielospecjalistyczną pomoc dzieciom do 18. roku życia.

Pojawia się zatem diagnoza. I co dalej? Jak wygląda pomoc? Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?
Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że im wcześniej zainwestujemy w terapię dziecka, tym większe ma ono szanse na osiągnięcie oczekiwanych efektów. Najlepiej reagować, zanim ewentualne opóźnienia rozwojowe się nasilą.

W naszej placówce przebiega to tak, że na początku dziecko poddawane jest wielospecjalistycznej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU), na podstawie której tworzymy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), będący procesem dość intensywnym. Dziecko uczęszcza na zajęcia indywidualne do poszczególnych specjalistów: psychologa, logopedy, oligofrenopedagoga, terapeuty integracji sensorycznej oraz na dobrane do jego potrzeb zajęcia grupowe, np. treningi umiejętności społecznych, program aktywności Knillów, muzykoterapię, logopedię, zajęcia edukacyjne według podstawy programowej, pracę z podręcznikiem, relaksację, bajkoterapię, lekcje w laboratorium. Oferujemy też zajęcia dodatkowe, takie jak: dogoterapię, alpakoterapię, ćwiczenia z ceramiki czy sensoplastykę.

Korzystamy także z komunikacji alternatywnej PECS, aby umożliwić dzieciom rozwój zdolności mówienia i porozumiewania się. Test Vb Mapp pomaga określić umiejętności dziecka, jego postępy i trudności. Ponadto co pół roku terapeuci tworzą ewaluację programu terapeutycznego. Wspaniale, jeśli uznają oni, że dziecko jest już gotowe do uczęszczania do placówki integracyjnej lub szkoły. Jest to wielki sukces zarówno dziecka, jak i kadry, a także rodziców. Co do kosztów, w naszej placówce terapia jest bezpłatna, rodzic dziecka z orzeczeniem nie musi za nią płacić.

Co wyróżnia przedszkole Laudame na tle innych placówek?
Z pewnością kompleksowe, wielospecjalistyczne podejście do terapii, korzystanie z indywidualnie dostosowanych materiałów terapeutycznych, środki dydaktyczne oraz baza lokalowa dostosowana do potrzeb psychoedukacyjnych dzieci.

Przede wszystkim jednak Laudame tworzą wspaniali, młodzi specjaliści z doświadczeniem i ogromem pozytywnej energii i empatii. To profesjonaliści, dla których praca jest przede wszystkim pasją. Warto zauważyć, że zawód terapeuty jest trudną profesją, którą z sercem i zapałem mogą wykonywać tylko nieliczni. Niektórzy z własnego doświadczenia wiedzą, co znaczy mieć kogoś niepełnosprawnego w rodzinie, dlatego ogromną wagę przykładamy do współpracy z rodzicami i pomagania również im.

Nasz zespół stale się szkoli, budujemy poczucie bezpieczeństwa i oferujemy kompleksową opiekę. Organizujemy grupy wsparcia i spotkania edukacyjne dla rodziców. Staramy się przekonać ich, że nie mamy jedynie realizować terapii, ale wspólnie zmienić styl wychowania i codzienne reakcje w stosunku do dziecka. To wymagające zadanie, ale przynosi wspaniałe efekty.

Jak dużo rodzice mogą zrobić sami?
Bardzo dużo. Nawet najlepszy terapeuta bez rodziców nie jest w stanie nic zrobić. Jeśli pomoc dziecku ograniczy się jedynie do wizyt w gabinecie specjalisty, na efekty będziemy czekali latami, a nawet możemy ich nigdy nie uzyskać. Jeżeli uda się nam zmienić świat wokół dziecka, wówczas postępy zachodzą zdecydowanie szybciej. Konsekwentne działanie terapeuty i rodzica może przynieść spektakularne efekty.

Czy w czasie epidemii prowadzą państwo terapię?
Tak, oczywiście.

W jakiej formie?Czy rodzice mogą szukać u państwa porady, wsparcia, wskazówek dotyczących ćwiczeń w domu?
W trakcie pandemii przez cały czas jesteśmy do dyspozycji rodziców, udzielając im nie tylko wskazówek i instrukcji potrzebnych do pracy w domu, lecz także wsparcia emocjonalnego. Oferujemy też szkolenia online, możliwość zapisania się do grupy wsparcia i konsultacje za pośrednictwem internetu, a także – o ile pozwalają na to okoliczności – terapie online.

Jakie są godziny pracy przedszkola w normalnym trybie?
Pracujemy w godzinach od 8 do 15. Rodzice często pytają, dlaczego tak krótko. Musimy jednak pamiętać, że terapia jest intensywna, a dziecko nie powinno być przestymulowane. Lepiej dla niego, jeśli wróci do domu i odpocznie, a następnego dnia zacznie zajęcia z nową energią.Bardzo dziękuję za rozmowę.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolacy rzucili się na wakacje 2021. Większość położyła krzyżyk na zagranicznych wyjazdach w tym roku
Następny artykułXbox Series X nie zapewni 4K 60 FPS. Reszta w rękach programistów