W 1946 r. minister przemysłu w rządzie Edwarda Osóbki-Morawskiego, Hilary Minc, zdecydował o masowej produkcji małolitrażowych motocykli. To miał być “jedynie słuszny” kierunek rozwoju motoryzacji w Polsce.
Prywatne auto było bowiem luksusem dla nielicznych, ale i tak o posiadaniu własnych czterech kółek Polacy marzyli mimo powojennej biedy i komunistycznego zniewolenia. Powstanie polskich mikrosamochodów, w tym Fafika, wiąże się z odwilżą polityczno-społeczną 1956 r.
Fafik powstał 65 lat temu, samochody były dla wybrańców w PRL
– Nowe samochody były w PRL-u dostępne dla wąskiej grupy wybranych: działaczy partyjnych, twórców, przodowników pracy – powiedział Tomasz Szczerbicki, historyk motoryzacji i autor monografii “Samochody w PRL, rzecz o motoryzacji i nie tylko. Prototypy”. – Pod koniec 1953 r. z NRD sprowadzono partię aut IFA F9 oraz motocykli. W dniu Barburki (4 grudnia) – tradycyjnego święta górników – rozdzielono je w Stalinogrodzie, jak nazywano wówczas Katowice, przodującym górnikom. Enerdowskie Ify były także dostępne dla lekarzy. Importowano niewielkie liczby aut, ale trafiały one głównie do naukowców, pisarzy czy naukowców. Dla reszty społeczeństwa środkiem lokomocji pozostawał zatłoczony zwykle autobus, pociąg lub zakupiony na specjalny talon – rower. Nieliczni posiadali własny motocykl, a bardzo niewielu – samochód – przypomniał.
Po II wojnie światowej miliony ludzi w odbudowującej się Europie marzyły o własnym aucie. Produkowane od końca lat czterdziestych we Włoszech, a później w innych krajach skutery nie spełniały idei masowej motoryzacji. Także motocykle z wózkiem bocznym niezbyt nadawały się do przewozu całej rodziny zimą.
– W latach pięćdziesiątych w RFN, we Francji i w innych krajach powstawały licznie pierwsze mikrosamochody. Były dość ciasne, ale posiadały zamknięte nadwozia i dach, chroniący przed opadami i wiatrem. Często budowano je na podzespołach pochodzących z seryjnie produkowanych motocykli, jak np. BMW Isetty. Charakterystyczne jest to, że mikrosamochody budowano m.in. w niemieckich wytwórniach Messerschmitt lub Heinkel dostarczających samoloty dla Luftwaffe, a które po 1945 r. szukały swojego miejsca na cywilnym rynku. Mikrosamochody produkowały również firmy motocyklowe, jak np. Zündapp z modelem Janus – wyjaśnił Szczerbicki.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS