A A+ A++

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych to jedno z największych przedsięwzięć na południu Polski o wartości 1,4 mld zł. Projekt przewiduje wymianę ok. 50 km torów i sieci trakcyjnej, wymianę rozjazdów oraz budowę mostów i wiaduktów. Efektem inwestycji będą sprawniejsze przejazdy pociągów na trasie z Katowic do Wisły-Głębce i Zebrzydowic oraz dalej – do Czech. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km na godz., a towarowe – do 120 km na godz.

Prace trwają od ponad roku i widać już ich efekty. Zmodernizowano już siedem tzw. obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK1 w Czechowicach-Dziedzicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę toru, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Wykonawca zaangażował ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn.

– Pociągiem od 14 marca pojedziemy do Chybia i Zebrzydowic – wyjaśnia Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Podróżni w Zabrzegu skorzystają z nowego peronu. To jeden z dwóch budowanych 200-metrowych obiektów. Jego wysokość ułatwi wsiadanie do pociągów. Jest wyposażony w nowe ławki, wiatę, oświetlenie i tablice informacyjne. Pochylnie zapewnią dostęp do kolei osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Przystanek w Zabrzegu PKP PLK

Do końca roku zaplanowano przygotowanie drugiego peronu i podziemnego przejścia dla pieszych. Będą też kontynuowane roboty przy drugim torze na trasie Czechowice-Zabrzeg.

Nowe perony i przejścia podziemne

Kolejny etap prac to przebudowa linii na odcinku Czechowice – Goczałkowice-Zdrój. Prace obejmą wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na nowej konstrukcji 150-metrowego mostu nad Wisłą ułożone będą tory i zamontowana zostanie sieć trakcyjna. Utrzymany będzie ruch kolejowy po jednym torze.

Od stycznia na stacji Czechowice-Dziedzice budowany jest także nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Podróżni będą korzystać z nowego obiektu jeszcze w tym roku. Wówczas prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory.

W marcu rozpocznie się też modernizacja przystanku Goczałkowice-Zdrój. Ze względu na zakres prac przystanek wyłączony będzie czasowo z obsługi.

Jak podkreśla Katarzyna Głowacka, na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie też przebudowa trzech przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacji Czechowice-Dziedzice budowane jest również lokalne centrum sterowania, które będzie wyposażone w komputerowe urządzenia. Stąd dyżurni ruchu będą dbać o bezpieczne kursowanie pociągów na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

Roboty planowane są do października 2023 r.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł​Masz drona, planujesz zakup? Sprawdź, co się zmieniło w przepisach
Następny artykułZ inflacją chcemy walczyć obligacją