A A+ A++

Powiat Niżański wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, m.in. geodezji, kartografii i katastru oraz gospodarki nieruchomościami.

W Starostwie Powiatowym w Nisku, za ich realizację odpowiedzialny jest Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, kierowany przez Naczelnika Wydziału Andrzeja Nowaka.

W efekcie realizacji spoczywających na Wydziale zadań, w 2019 roku, przy 18 osobowym składzie stałych pracowników oraz pomocy 3 – 4 osób odbywających staż lub prace interwencyjne, Wydział wykonywał zadania na bieżąco w kolejności wpływających wniosków zgodnie z przepisami prawa oraz zgodnie z planem finansowym uchwały budżetowej.

Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami prowadzi zadania z zakresu obsługi mieszkańców powiatu niżańskiego i osób posiadających grunty na terenie powiatu. Sprawy są rozpatrywane poprzez wydanie stosownych decyzji, udzielenie informacji, wydanie właściwego zaświadczenia, złożenie wniosku do sądu. Jak również dokonanie zmian w komputerowej bazie danych oraz powiadomienie o tych zmianach właściwe organy i osoby. A także udostępnienie lub przyjęcie materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydanie wypisów i wyrysów z prowadzonego operatu ewidencji gruntów i budynków.

W 2019 roku między innymi w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami:

  1. Prowadzono 19 350 spraw, w tym 312 spraw wymagających wydania decyzji. Pozostałe sprawy były rozpatrzone poprzez: udzielenie informacji, wydanie właściwego zaświadczenia, wypisu, wyrysu, mapy, złożenie wniosku do sądu, dokonanie zmian w komputerowej bazie danych oraz powiadomienie o tych zmianach właściwe organy.
  2. Dochód z tytułu udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego
    i kartograficznego wyniósł 708 700,79 zł (odnotowano wzrost o 25,5 % w stosunku do roku 2018).
  3. Uzyskano dochód z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste, trwałe zarządy, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, sprzedaży, odsetek, najmu i dzierżawy – nieruchomości Skarbu Państwa w kwocie 743 772,86 zł (odnotowano wzrost o 4 % w stosunku do roku 2018).
  4. Przeprowadzono cyfryzację materiałów źródłowych zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Koszt tego zadania wyniósł 269 247 zł. Na to zadanie uzyskano dotację Wojewody Podkarpackiego w kwocie 235 000 zł.
  5. W dalszym ciągu jest realizowany wraz z Województwem Podkarpackim projekt „Podkarpacki System Informacji Przestrzennej” w ramach 2 osi priorytetowej „Cyfrowe Podkarpackie” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 – 

Projekt dotyczy:

  • tworzenia warunków i narzędzi do oferowania przez regionalne i lokalne jednostki samorządowe usług publicznych on-line dla obywateli w ramach regionalnej elektronicznej platformy usług informacji przestrzennej,
  • budowy, rozbudowy lub modernizacji infrastruktury teleinformatycznej w urzędach, ze szczególnym uwzględnieniem systemów informacji przestrzennej,
  • stworzenia nowoczesnej infrastruktury informatycznej o charakterze regionalnego „back-office” dla Urzędu Marszałkowskiego, współpracującej i komunikującej się z systemami informatycznymi informacji przestrzennej urzędów administracji samorządowej regionu.

W ramach projektu:

  1. Planuje się zakończyć modernizację ewidencji gruntów i budynków. W 2019 roku przeprowadzono zamówienia publiczne i podpisano umowy oraz rozpoczęto prace modernizacyjne dotyczące obszarów z gmin Krzeszów
    i Ulanów na kwotę 2 416 604 zł.
  2. Utworzono bazy danych Geodezyjnej Ewidencji Sieci Uzbrojenia Terenu (GESUT) i Bazy Danych Obiektów Topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skali 1:500 (BDOT 500) dla miejscowości, w których jeszcze nie zostały utworzone.
  3. Wykonano skanowanie materiałów powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
  4. Planuje się zakupić sprzęt komputerowy i poligraficzny.

Wartość projektu w powiecie niżańskim wynosi 8 470 998,94 zł.

Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami jest największym wydziałem w Starostwie Powiatowym w Nisku. Realizuje zadania o bardzo skomplikowanym charakterze, wymagające dużego zaangażowania. Różnorodność spraw, z którymi zwracają się petenci wymaga szerokiej wiedzy pracowników, biegłego poruszania w zmieniających się przepisach prawa oraz umiejętnej obsługi programów geodezyjnych.  Często badane są sprawy, które miały miejsce kilkadziesiąt lat temu, a w dyspozycji wydziału dostępna jest niekompletna dokumentacja lub jej brak. Jednakże dzięki zaangażowaniu pracowników są one w wielu przypadkach pozytywnie załatwiane dla stron.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoszmarny wypadek. Roztrzaskany samochód i liczne obrażenia kierującej (ZDJĘCIA)
Następny artykułS5000 w Albert Park