A A+ A++

Chodzi o dopuszczenie do ruchu międzynarodowego zestawów mierzących 25,25 m. Nazwane gigalinery lub EMS (od European Modular System) pozwalają zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Dwa gigalinery zastępują trzy tiry. 

Polska Izba Spedycji i Logistyki stwierdza, że na głosy ze strony europejskich kolei i organizacji kolejowych sprzeciwiających się zmianie dyrektywy dotyczącej wagi i rozmiarów pojazdów należy patrzeć jako na „bardzo subiektywną ocenę, która ma na celu niedopuszczenie do wzrostu konkurencyjności transportu drogowego, mimo że proponowane zmiany przyczyniają się również do zmniejszenia emisji CO2”. 

Czytaj więcej

Koleje przeciw gigalinerom

PISiL zaznacza, że organizacje te zapominają, że transport kolejowy z natury jest mniej elastyczny i najczęściej na tzw. „pierwszej i ostatniej mili” posiłkuje się transportem drogowym. Spedytorzy wskazują, że dotychczasowe doświadczenia z krajów, w których dopuszczono zestawy EMS o większej długości i dmc (Holandia, Niemcy i Szwecja) potwierdzają pozytywny wpływ zarówno na emisyjność jak i efektywność transportu.

Parlament Europejski w I czytaniu zgodził się 12 marca na wprowadzenie zmian w dyrektywie, min. podniósł maksymalną masę ciężarówek z 40 do 44 ton, aby ułatwić wprowadzenie na drogi pojazdów z napędem elektrycznym, które ze względu na masę akumulatorów byłyby niekonkurencyjne. Posłowie dopuścili również zestawy typu EMS o masie do 60 ton do wykonywania przejazdów transgranicznych. Jednocześnie PE wniósł szereg propozycji poprawek, które kładą nacisk min. na kompatybilność z transportem intermodalnym. PISiL podkreśla, że przyjęcie zmian nie zamyka procesu legislacyjnego, będzie on negocjowany z Komisją Europejską i Radą UE. 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNa trasie Kobiór – Pszczyna był wstrzymany ruch pociągów. Szczegóły zdarzenia
Następny artykułPOWIAT BOCHEŃSKI. Firma Werner Kenkel i Banat sp. z o.o. zostały nagrodzone tytułem Pracodawca Roku 2024 [ZDJĘCIA]