A A+ A++

Jak to się stało, że Ferdynand Schichau zbudował przemysłową potęgę Elbląga w XIX wieku? Tego można się było dowiedzieć podczas „Soboty z przewodnikiem”, czyli kolejnego wakacyjnego spotkania organizowanego przez elbląski oddział PTTK. Zobacz zdjęcia.

Sobotni spacer rozpoczął się pod Bramą Targową. Zanim Karol Wyszyński, przewodnik elbląskiego PTTK, nawiązał do tematu spotkania, pokrótce przedstawił historię samej bramy i Starego Miasta. A potem płynnie przeszedł do historii elbląskich stoczni. Opowiadał m.in. o pierwszych statkach, które były ciosane już w 1343 roku pod nadzorem mistrzów ściągniętych z Włoch czy o galeonie „Smok” – pierwszym okręcie wojennym wyprodukowanym w Elblągu i wreszcie o XIX-wiecznym stoczniowym rozwoju miasta.

– W 1828 roku Stocznia Fechtera zwodowała drewniany parowiec “Copernicus”. Była to pierwsza w Prusach jednostka z napędem parowym produkcji firmy Cook & Co. z Glasgow – opowiadał Karol Wyszyński. – W 1837 roku przy ulicy Wałowej powstał warsztat budowy maszyn Ferdynanda Schichaua. Trzy lata później w warsztacie tym zbudowano pierwszą maszynę parową, a rok później, na zlecenie Stoczni Mitzlaffa, w warsztatcie produkowano taką maszynę do pierwszej w Prusach pogłębiarki.

Uczestnicy wycieczki mieli okazję dowiedzieć się, jak to się stało, że Ferdinand Schichau zbudował przemysłową potęgę XIX-wiecznego Elbląga, który wysyłał swoje statki do klientów na całym świecie, m.in. do Chin czy krajów Ameryki Południowej. Prześledzić jego drogę od założenia firmy, przez jej rozkwit aż po jej upadek.

Udział w spotkaniach organizowanych co sobotę przez odział PTTK Ziemi Elbląskiej jest bezpłatny. Ich tematyka jest różnorodna, ale zawsze związana z historią Elbląga.

Po więcej informacji zapraszamy na www.pttk.elblag.com.pl, lub osobiście do biura Oddziału PTTK Ziemi Elbląskiej przy ul. Krótkiej 5 w Elblągu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułGiro d'Italia Donne 2021: etap 9. Moolman-Pasio na Monte Matajur
Następny artykułDawid Wildstein reaguje na atak na ojca. Padły mocne słowa