Rok 2000 był dość ważny dla gamy bawarskiej marki. To wtedy w czasie zbiegło się kilka wydarzeń. Pierwszym był lifting modeli serii 5 generacji E39. Drugim prezentacja nowej palety 6-cylindrowych benzyniaków. Silnik N54 BMW otrzymał od inżynierów trzy pojemności. Może mieć 2.2, 2.5 lub 3 litry. To oczywiście konstrukcja wolnossąca, która ma i blok, i głowicę wykonaną z aluminium. Zmienne fazy rozrządu? Tak, stały się standardem zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Poza tym motor był wyposażony w elektronicznie sterowaną przepustnicę, łańcuch rozrządu i wtrysk typu pośredniego wielopunktowego.
Wersje o oznaczeniach B22, B25 i B30 elektronicznie odcinały dopływ paliwa przy 6500 obr./min. Nieco inaczej sytuacja wyglądała w przypadku modelu S54, który był wykorzystywany do napędzania m.in. modelu M3 i M3 CSL. Tutaj inżynierowie poszerzyli zakres pracy benzyniaka. 6-cylindrowiec był w stanie pracować aż do 8000 obr./min. Silnik N54 BMW to konstrukcja niezwykle udana. Właśnie dlatego dwa lata z rzędu (w roku 2002 i 2003) zgarnął tytuł najlepszej jednostki napędowej roku! Benzyniak był montowany w samochodach bawarskiej marki do roku 2006.
Silnik N54 BMW – wersje:
- M54B22 – 2171 cm3, 170 KM, 210 Nm
- M54B25 – 2494 cm3, 192 KM, 245 Nm
- M54B30 – 2979 cm3, 231 KM, 300 Nm
- S54B32 – 3246 cm3, 343 KM, 365 Nm
- S54B32HP – 3246 cm3, 360 KM, 370 Nm
Silnik N54 BMW ma serię zalet. W swoim czasie był chwalony za wysoką moc, dobre osiągi i oczywiście charakterystyczny dźwięk. Bawarski klasyk w dzisiejszych czasach odstaje jednak nieco od wymogów kierowców, a wszystko za sprawą dość wysokiego zużycia paliwa. Model o pojemności 2.5 litra potrafi spalić w mieście jakieś 12 – 13 litrów benzyny. A to sporo zważywszy na fakt, że w najlepszej opcji auto ma blisko półtorej dekady. Na szczęście koszty eksploatacji BMW da się obniżyć. Producent zastosował wtrysk wielopunktowy, a ten daje spore pole do popisu w kwestii montażu instalacji LPG. Ceny układu wynoszą od 3,5 do 5 tysięcy złotych.
Silnik N54 BMW – modele samochodów:
- seria 3 E46
- seria 5 E39
- seria 5 E60
- seria 7 E65
- Z3 E36
- Z4 E85
- X3 E83
- X5 E53
Silnik N54 BMW – dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 – 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
BMW 320i E46 | 170 KM | 210 Nm | 8,0 s. | 226 km/h | 8,9 |
BMW X3 E83 | 192 KM | 245 Nm | 8,9 s. | 208 km/h | 11,2 |
BMW 525i E60 | 231 KM | 300 Nm | 6,9 s. | 250 km/h | 8,7 |
BMW M3 E46 | 343 KM | 365 Nm | 5,2 s. | 250 km/h | 11,9 |
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS