Sejm za likwidacją Funduszu Niskoemisyjnego Transportu i zmianą terminu rozpoczęcia poboru opłaty mocowej
24.07.2020r. 10:51
W trakcie prac nad ustawą w Sejmie wiceminister klimatu Ireneusz Zyska wskazywał, że projektodawcy utworzonego w 2018 r. FNT mieli jak najlepsze intencje, ale działanie funduszu okazało się wymagać ogromnej biurokracji.
Zgodnie z nowymi przepisami (inicjatorami byli posłowie PiS) Fundusz Niskoemisyjnego Transportu zostanie zlikwidowany, a jego funkcję przejmie NFOŚiGW. Zamiast FNT działać miałoby tzw. wieloletnie zobowiązanie FNT w ramach NFOŚiGW.
Zgodnie z ustawą, przychodami zobowiązania wieloletniego FNT – czyli przychodami także NFOŚiGW będą środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł.
Resort klimatu informował, że na 17 lipca w FNT było 580 mln zł, a do końca września powinno tam być ok. 610 mln zł i to właśnie trafi do Narodowego Funduszu. Zgodnie z planem finansowym na przyszły rok ma być to 414 mln zł w ramach stałych wpływów przewidzianych ustawą. Na koniec 2021 r. w funduszu będzie 1 mld zł minus to, co NFOŚiGW wyda, przede wszystkim na rozwój infrastruktury ładowania i dofinansowania transportu zbiorowego.
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018 r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz, korzystając z 15 proc. części wypływów z opłaty miał finansować projekty na rzecz ekologicznego transportu.
W noweli określa się ponadto nowe zasady podziału wpływów z opłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, w tym 80 proc. – tak jak obecnie – to przychód zobowiązania wieloletniego “przeciwdziałanie emisjom”, a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5 proc. ma stanowić przychód Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Podczas prac nad nowelą ustawy o biopaliwach wprowadzono do niej zapisy ws. dwóch innych zagadnień. Pierwsze dotyczyło ułatwień w uzyskiwaniu zaświadczeń o odpowiednich niskich dochodach, uprawniających do podwyższonego dofinansowania w programie Czyste Powietrze. W drugim chodziło o zmianę ustawy o rynku mocy, która przesuwa z 1 października 2020 r. na 1 stycznia 2021 r. termin rozpoczęcia poboru tzw. opłaty macowej od odbiorców energii elektrycznej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS