Baśń i mit faustyczny na miarę naszych czasów – to nowa propozycja Teatru Wielkiego w Łodzi. “Faust” w tej interpretacji to podróż do świata futurystycznej fantazji o społeczeństwie przyszłości. Premierowy pokaz w najbliższą sobotę.
Opera “Faust” to pełna magii i metafizyki baśń dla dorosłych, w której dylemat egzystencjalny głównego bohatera przedstawiony jest na tle opowieści o społeczeństwie czasów wojny. Ludzie pomimo historycznych okoliczności wciąż chcą się bawić, kochać i szukają oparcia oraz etycznego kompasu w prostych wykładniach ludowej moralności i religijnych dogmatach.
Interpretacja “Fausta” na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi opiera się na ambicji wysnucia baśni i mitu faustycznego na miarę naszych czasów. To podróż w świat dystopii, świat futurystycznej fantazji o społeczeństwie przyszłości.
Łódzki spektakl jest utrzymany w konwencji baśni, ale społeczna gorzka obserwacja powoduje, że jest to sztuka dla dorosłego widza – zapowiada dyrektor Teatru Wielkiego i kierownik muzyczny – Rafał Janiak.
W oparciu o obserwację współczesnego świata: toczącej się za naszą granicą wojny, kryzysów klimatycznych, postępującej ponownej militaryzacji społeczeństw i ich polaryzacji – wyłania się opowieść o nowym porządku, społeczeństwie końca lat 30. XXI. To obraz ludzi z doświadczeniem niszczących ziemię zbrojnych konfliktów militarnych, którzy jednoczą się w ściśle skodyfikowanych, kontrolowanych wspólnotach i starają się poradzić sobie, dostępnymi metodami, z grozą otaczającego świata.
Główny bohater, Faust to lekarz – patolog zajmujący się ofiarami wojny. Jego praca spowodowała, że jest pogrążony w wielkim zwątpieniu, co do natury człowieka, sensu własnej pracy. Przytłacza go rozmiarem katastrofy, którą widzi w świecie.
Doświadczenie magicznej przemiany i podróż, w której szuka Małgorzaty, to rodzaj wolterowskiej podróży inicjacyjnej. Wtedy bohater podczas wędrówki odkrywa prawdy dotyczące natury świata.
Z kolei Małgorzata – właściwa bohaterka dramatu rozgrywającego się w operze – jest przedstawiana w łódzkiej odsłonie w scenerii swojego ogrodu, który stał się jednym z ważniejszych symboli spektaklu. W minimalistycznym ogrodzie Małgorzaty znajduje się prawdopodobnie ostatnie na Ziemi drzewo – jabłoń.
Drzewo to symbol kuszenia przez szatana, ale też czystości Małgorzaty, jej naturalności prostoty i niewinności. Po jej porzuceniu przez Fausta nagie drzewo pokrywa się śniegiem, a na końcu… – tak o pomyśle na realizację opery mówi reżyserka spektaklu – Ewa Rucińska.
Jak zakończy się ta historia, warto przekonać się samemu. Kierownictwo muzyczne nad tą sztuką sprawuje Rafał Janiak.
Pierwszy spektakl w sobotę (17 czerwca) o godz. 19.00.
Realizatorzy:
Kierownictwo Muzyczne – Rafał Janiak
Reżyseria – Ewa Rucińska
Dekoracje – Agata Skwarczyńska
Kostiumy – Arkadiusz Ślesiński
Choreografia – Aleksandra Osowicz
Reżyseria Świateł – Paulina Góral
Multimedia – Artur Sienicki
Współpraca Muzyczna – Michał Kocimski, Marta Kosielska
Przygotowanie Chóru – Maciej Salski
Asystenci Reżysera – Adam Grabarczyk, Waldemar Stańczuk
Inspicjenci – Andrzej Kowalik, Zbigniew Pawełczyk
Obsada:
Doktor Faust – Nazari Kachala, Dawid Kwieciński, Irakli Murjikneli
Mefistofeles – Wojciech Gierlach, Grzegorz Szostak, Robert Ulatowski
Małgorzata – Patrycja Krzeszowska, Aleksandra Orłowska, Anna Wierzbicka
Walenty – Arkadiusz Anyszka, Łukasz Motkowicz
Wagner – Nikhil Goyal, Jan Szurgot, Witold Tomczyk
Siebel – Agnieszka Makówka, Katarzyna Nowosad
Marta Schwerlein – Bernadetta Grabias, Olga Maroszek
Stary Faust – Krzysztof Dyttus, Marcin Ciechowicz
Chór, Balet, Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS