A A+ A++

W związku z tym, że od 1 lipca tego roku gdyńska strefa płatnego parkowania (SPP) obejmie już nie jedną, ale cztery dzielnice, władze miasta postanowiły usprawnić system kontroli wnoszenia opłat parkingowych przez kierowców i zdecydowały się na zakup dwóch elektrycznych samochodów do e-kontroli. Podobne auta z powodzeniem pełnią swoją funkcję np. na ulicach Warszawy.

– Pojazdy do e-kontroli to ważna inwestycja, bo uszczelni system parkowania. Tego typu kontroling nie tylko pozwoli nam poprawić rotację miejsc, ale też zredukować nieuczciwe zachowania kierowców. Gdyńskie auta będą w 100 proc. elektryczne – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – System mobilnej kontroli pozwoli efektywniej zarządzać rozszerzoną strefą płatnego parkowania. Dwa e-pojazdy wyposażone w ten system wyjadą na gdyńskie ulice w drugiej połowie tego roku.

Do 21 maja bieżącego roku gdyński Zarząd Dróg i Zieleni czeka na oferty firm, które dostarczą miastu oprogramowanie oraz samochody do mobilnej kontroli. Wyłoniony wykonawca ma dostarczyć nie tylko dwa elektryczne pojazdy z systemem do mobilnej kontroli, ale też sprawować serwis systemu i pojazdów.

Jak będzie działał system?

Kamery do e-kontroli (system automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych ma odczytywać wszystkie numery polskie i europejskie) będą zamontowane na dachu auta w obudowie przypominającej bagażnik.

Fot. Jedrzej Nowicki / Agencja Gazeta

Podczas objazdu system odczytuje tablice rejestracyjne i ustala miejsce postoju auta z dokładnością do 30 cm. W momencie dwukrotnej identyfikacji konkretnego samochodu w strefie w odstępie siedmiu minut następuje weryfikacja, czy kierowca zapłacił za miejsce postojowe w parkomacie, mobilnie, czy abonamentem. System e-kontrolingu jest oparty na GPS, skaningu laserowym i kamerach.

– Warto podkreślić, że Gdynia nadal utrzyma piesze kontrole np. na wąskich, jednokierunkowych ulicach, gdzie dojazd czy sprawdzenie numeru rejestracyjnego pojazdu jest utrudnione – dodaje wiceprezydent Łucyk.

Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: – Jak pokazuje model warszawski, auta do e-kontroli działają niezwykle precyzyjnie i wykonują pracę, którą wykonywałoby nawet 10 dwuosobowych patroli pieszych.

Przypomnijmy: w marcu tego roku przetarg na dostarczenie i wdrożenie systemu mobilnej kontroli wnoszenia opłat w SPP ogłosił także Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Płatnych stref będzie więcej

Od 1 lipca poza Śródmieściem zapłacimy za parkowanie także na ulicach Działek Leśnych, Wzgórza św. Maksymiliana i Orłowa oraz na placu przy cmentarzu witomińskim.

Uchwałę o rozszerzeniu SPP Rada Miasta Gdyni podjęła 15 maja zeszłego roku, ale ze względu na sytuację epidemiczną jej wprowadzenie było odsuwane w czasie. Ostatnie miesiące gdyński magistrat wykorzystał na zorganizowanie przetargów na urządzenie kolejnych stref z odpłatnymi parkingami.

Gdynia zostanie podzielona na cztery strefy płatnego parkowania: Śródmiejską, strefę A w dzielnicy Wzgórze św. Maksymiliana, strefę B w dzielnicy Działki Leśne oraz strefę C w Orłowie.

Stawki w górę

Stawka w śródmiejskiej strefie płatnego parkowania będzie się zaczynać od 5,5 zł za godzinę postoju. Za drugą godzinę zapłacimy 6,6 zł, za trzecią – 7,9 zł, a za czwartą i każdą kolejną – 5,5 zł. Natomiast dla osób, które muszą zostawić samochód na krótki czas, ma być przewidziana opłata 2 zł za 22 minuty.

W strefie A, B i C zapłacimy 3,9 zł za pierwszą godzinę, 4,6 zł za drugą, 5,5 zł za trzecią i 3,9 zł za czwartą i kolejne. Ceny za godzinę w podstrefach wyniosą 3,5 zł.

Jak informuje Hanna Wyszyńska, rzeczniczka ZDiZ w Gdyni, od lipca mają także obowiązywać opłaty na dziewięciu należących do miasta placach parkingowych. Chodzi o parkingi przy ul. Piłsudskiego, 3 Maja, Batorego i Waszyngtona w Śródmieściu oraz przy ul. Ejsmonda (Polanka Redłowska), Partyzantów i Legionów w dzielnicy Wzgórze św. Maksymiliana, a także przy ul. Witomińskiej (parking przy cmentarzu komunalnym) i ul. Orłowskiej w Orłowie (parking dla osób korzystających z molo i plaży).

Parkingi przy al. Marszałka Piłsudskiego oraz ulicach: 3 Maja, Stefana Batorego, Jerzego Waszyngtona i Juliana Ejsmonda będą dostępne przez całą dobę i we wszystkie dni tygodnia. W tych miejscach opłaty będą takie same jak na ulicach śródmiejskiej SPP.

Natomiast parkingi przy ul. Partyzantów, Legionów, Witomińskiej i Orłowskiej będą dostępne przez całą dobę w dni robocze. W tych miejscach postój będzie kosztował tyle samo co w strefach A, B i C.

Opłata za brak biletu postojowego będzie wynosić 150 zł (gdy zostanie uiszczona do siedmiu dni od daty otrzymania zawiadomienia) lub 200 zł (opłacona w terminie późniejszym).

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja Włocławek: Ciało 58-latka wyłowione z jeziora w powiecie włocławskim
Następny artykułMoskwa, Praga, piwo