A A+ A++

Kończy się postępowanie wyłaniające projektanta dla projektu rozbudowy Filharmonii Pomorskiej. 26 marca doszło do spotkania i negocjacji między krakowską spółką a przedstawicielami urzędu marszałkowskiego i Filharmonii Pomorskiej. – Negocjacje zakończyły się pomyślnie. To kolejny krok na drodze do realizacji inwestycji – poinformowała FP. Podpisanie umowy z pracownią Kozień Architekci zaplanowano na połowę maja.

Pomysły krakowskiej spółki Kozień Architekci pod koniec maja ubiegłego roku zostały wybrane w konkursie na rozbudowę i remont Filharmonii Pomorskiej. – Główny gmach jest silnym elementem tożsamości, dlatego zależało nam na zachowaniu wolno stojącej bryły obiektu jako znaku w przestrzeni miasta – mówiła wtedy “Wyborczej” Katarzyna Kozień-Kornecka z pracowni Kozień Architekci. – To było dosyć trudne, bo plan miejscowy zakładał rozbudowę od strony ulicy Staszica. Trzy inne projekty oferowały takie rozwiązania, czyli zasłonięcie istniejącego obiektu. Mieliśmy od samego początku koncepcję, by właśnie pozostawić ten sam budynek bez ingerencji w niego, a tylko otoczyć go przyjazną dla ludzi przestrzenią parkową. Stąd w konsekwencji decyzja, by przenieść nową przestrzeń filharmonii pod ziemię.

Według koncepcji krakowskich architektów nowa filharmonia ma tętnić życiem nie tylko w czasie koncertów. Projekt zakłada, że główne wejście i hol będą prowadzić do nowej sali kameralnej oraz innych sal: mediateki, galerii i sal bankietowych.

Wizualizacje Filharmonii Pomorskiej po rozbudowie i remoncie przygotowane przez Pracownię Kozień Architekci Fot. autor: Kozień Architekci

– Podkreślmy, że wszystkie elementy, o które w naszym projekcie została rozbudowana filharmonia, znajdują się pod ziemią – mówiła Kozień-Kornecka. Ważnym elementem projektu stało się też wykorzystanie roślin, które miałyby pokrywać częściowo nową Filharmonię Pomorską.

Marszałek województwa ogłosił dzisiaj (21 kwietnia), jakie zmiany do budżetu województwa zostaną wprowadzone podczas poniedziałkowego posiedzenia. – Przeznaczamy 15 mln złotych, aby rozpocząć prace dokumentacyjne, które potrwają co najmniej 1,5 roku i zakończą się uzyskaniem pozwolenia na budowę. W tym czasie będziemy starali się w różnych miejscach finalizować poszukiwania pieniędzy na realizację ostatniego etapu. Na budowę Filharmonii Pomorskiej potrzeba przeszło 200 mln złotych – zapowiada Piotr Całbecki. 

Czwarty krąg Opery Nova z dużym poślizgiem

Kłopoty z finansowaniem są powodem dużego opóźnienia tej inwestycji. Opera Nova ma już przygotowaną dokumentację projektową budowy czwartego kręgu i podziemnego garażu. Sporządziła ją WAPA – Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztofa Kozłowskiego z Sopotu. Współautorem jest inż. Andrzej Prusiewicz. – Mamy już prawie wszystko: dokumentację budowlaną, prawomocne pozwolenie na budowę, pozostaje nam do odebrania dokumentacja wykonawcza i będziemy w pełni przygotowani do rozpoczęcia inwestycji. Po pozyskaniu inżyniera kontraktu opera będzie gotowa do rozpoczęcia przetargu – mówił na prezentacji projektu w listopadzie 2019 roku Wojciech Bartczak, dyrektor ds. inwestycji Opery Nova.

Wizualizacja rozbudowy Opery NovaWizualizacja rozbudowy Opery Nova Mat. Opery Nova

Harmonogram przewidywał 28-miesięczny cykl robót budowlanych. Zapowiadano, że prace zakończą się w 2022 roku, potem ten termin przedłużono o rok. Wiemy już, że i ta data nie zostanie dotrzymana. Do początku rozpoczęcia prac jest już jednak coraz bliżej. – Decyzją najbliższego sejmiku przeznaczamy nasz wkład na realizację tego projektu. Mam nadzieję, że podobne działania zostaną podjęte przez miasto Bydgoszcz i będziemy mogli jeszcze w tym półroczu ogłosić przetarg na wykonawcę tego zadania – ogłosił marszałek Piotr Całbecki. – Opera zostanie uwolniona z podjęcia decyzji w sprawie wyłonienia wykonawcy rozbudowy czwartego kręgu. Bardzo nam sprzyja decyzja miasta Bydgoszcz, które postanowiło, że będzie finansowało połowę garażu parkingu przy czwartym kręgu. Zatem jeśli to się ziści, Opera będzie mogła ogłosić przetarg na wykonawstwo. Jeżeli wszystko dobrze pójdzie na początku przyszłego roku ekipy wejdą na plac budowy – dodał wicemarszałek Zbigniew Ostrowski. 

Cykl budowy to 28 miesięcy, zatem inwestycja powinna zakończyć się w 2024 roku.  

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRzeczy ostateczne według Ojców Kościoła
Następny artykułMercedes Sonderklasse. Forpoczta technicznych nowinek