A A+ A++

Sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki przekazał w odpowiedzi na interpelację, że wchodząca w skład PGZ S.A. spółka Rosomak S.A. posiada na podstawie umowy licencyjnej prawo do produkcji KTO Rosomak do 2023 roku, a w zakresie adaptacji do wersji specjalistycznych do 2052 roku. Terminy te zostały ustalone na mocy umowy podpisanej w lipcu 2013 roku przez ówczesny resort obrony. W związku ze zbliżaniem się terminu końca licencji na produkcję bazowych pojazdów tej rodziny planowane jest jednak jej ponowne przedłużenie o kolejne lata. Obecnie mają trwać zaawansowane rozmowy z fińską spółką Patria Land Systems na ten temat.

Dotychczas obowiązująca umowa umożliwia sprzedaż wozów z rodziny KTO Rosomak na rynkach eksportowych, w tym również ich wersji specjalistycznych na obustronnie ustalonych warunkach, z uwzględnieniem obowiązujących regulacji handlowych. Pozwala ona także na prowadzenie aktywności proeksportowych przez spółkę Rosomak S.A., bez ograniczeń, zgodnie z określoną w umowie procedurą postępowania. Obecnie mają być prowadzone tego typu działania na dwóch różnych rynkach zagranicznych.

Transporter AMV XP w jednej z konfiguracji prezentowany na targach DSEI 2017. Fot. A. Hładij/Defence24.pl.

Wiceminister Małecki podkreślił też, że w listopadzie 2019 roku spółka Rosomak S.A. pozyskała na mocy zawartej umowy prawa do produkcji nowej wersji rodziny tych pojazdów — Rosomak XP. Oprócz produkcji na potrzeby SZ RP umowa dopuszcza możliwość współpracy na rynkach zagranicznych oraz oferowania nowej platformy (i powstałych na jej bazie wersji specjalnych) na rynki zagraniczne. W przypadku otrzymania zamówień na najnowszą wersję Rosomaka wykorzystany ma zostać zbudowany dotychczas krajowy łańcuch logistyczny.

Rosomak XP to polskie oznaczenie transportera AMV XP, ujawnionego przez fińską Patrię w 2015 roku. Pojazd ma dopuszczalną masę całkowitą zwiększoną do 32 ton (standardowy KTO to 26 ton), wzmocnione opancerzenie i nowy silnik o mocy 450 kW. Ma też zmienioną konstrukcję, wykorzystuje również np. powiększone opony. Rosomak XP może więc stanowić podstawę do zabudów specjalistycznych (jak choćby wozu rozpoznania skażeń), ale też bazę dla nowej odmiany “bojowego” transportera o polepszonych parametrach (szczególnie jeśli chodzi o ochronę wnętrza, również za pomocą aktywnych systemów ochrony).

Z kolei sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na tę samą interpelację, odnosząc się do ewentualnego zakupu transporterów Rosomak XP dla Wojska Polskiego przekazał:

wymaganie operacyjne dotyczące nowego transportera opancerzonego pn. „Zdolność do rażenia celów pancernych i opancerzonych oraz siły żywej przy zapewnieniu możliwości manewru w terenie przez moduły batalionowe wyposażone w nowy kołowy transporter opancerzony” i o kryptonimie „SERWAL” zostało opracowane w ramach Wymagań Operacyjnych edycji 2020. Powyższe wymaganie stanowi podstawę do uruchomienia fazy analityczno-koncepcyjnej. Rozpoczęcie postępowania na dostawy nowego kołowego transportera opancerzonego dla Sił Zbrojnych RP będzie możliwe po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej.

Z ujawnionych przez oba ministerstwa informacji wynika, że w najbliższym czasie spodziewane jest zawarcie umowy w sprawie przedłużenia okresu produkcji licencyjnej dotychczasowej wersji wersji KTO Rosomak na potrzeby krajowego użytkownika oraz potencjalnych odbiorców zagranicznych. Spółka Rosomak SA zyskała również możliwość produkcji pojazdu w wersji Rosomak XP, o zwiększonych możliwościach bojowych. 

Biorąc pod uwagę, że równolegle planowane jest rozpoczęcie prac nad pozyskaniem nowego kołowego transportera opancerzonego dla Wojska Polskiego, może nim okazać się  – choć, przynajmniej formalnie, nie musi – właśnie Rosomak XP. Przynajmniej przez pewien czas w produkcji mogą być obie odmiany, jako że ta pierwsza jest już bazą pewnej liczby odmian specjalistycznych, zatwierdzonych i wprowadzonych do SZ RP.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZarządzenie w sprawie powołania Zespołu Konsultacyjnego ds. budżetu obywatelskiego
Następny artykułDyskutowali o porcie i przekopie  [ Wiadomości ]