A A+ A++

Pandemia koronawirusa w znaczny sposób wpływa na każdą branżę, w tym także na rynek nieruchomości. Ostatnie tygodnie to czas drastycznej reorganizacji dotychczasowych zachowań kupujących, sprzedających i deweloperów. Wszyscy uczestnicy rynku wstrzymują oddech w oczekiwaniu na dane o cenach: spadną, czy może jednak nie? Jak w takich warunkach funkcjonują pośrednicy i co mogą zrobić, by skutecznie działać pomimo pandemii?

Autor: housemarket.pl 30 kwietnia 2020 15:25

Rynek cen ofertowych w marcu 2020 – pierwszym miesiącu pandemii

Zgodnie z najnowszymi danymi Morizon.pl dot. cen ofertowych za metr kwadratowy w Warszawie – rynku często uważanego za barometr kondycji całego sektora w kraju – w ujęciu rocznym, ceny w marcu były odpowiednio o 11,92 proc wyższe. Jednakże porównując ceny za mkw miesiąc do miesiąca, między lutym a marcem 2020 roku odnotowano wzrost o zaledwie 0,08 proc. Kluczowym czynnikiem cenotwórczym będą kwestie cen transakcyjnych. Niestety, pomimo chęci stron, z powodu ograniczeń w pracy urzędów i notariuszy, wiele transakcji nie może zostać sfinalizowanych, co wpłynie na wyniki statystyczne. Ponadto wielu pośredników nieruchomości i ich klientów reguluje na bieżąco finansowy aspekt transakcji z pomocą umów przedwstępnych, przekładając moment podpisania właściwego aktu notarialnego na okres po opanowaniu pandemii. Choć jest to dobra metoda na obejście ograniczeń kwarantanny, to takie rozwiązania „pomostowe” również mogą nie zostać od razu odnotowane w statystykach sprzedaży mieszkań.

– Rynek wyraźnie wstrzymał oddech, zarówno od strony podaży, jak i popytu. W czasie tego spowolnienia – uczestnicy gwałtownie poszukiwali też narzędzi, które pozwoliłyby im na bezpieczne znalezienie właściwej nieruchomości, sposobu finansowania i w konsekwencji: na zawarcie transakcji w sytuacji pandemii. Natomiast od świąt Wielkanocnych widzimy zdecydowaną zmianę, wraz z nadejściem wiosny oraz zapowiedzią luzowania ograniczeń. Zachowania naszych użytkowników, którzy są potencjalnymi kupcami nieruchomości, wracają już do stanu zbliżonego do czasu sprzed epidemii. Obecne ograniczenia, to nadal wyzwanie dla pośredników, którzy z dnia na dzień musieli znaleźć nowe środki komunikacji, które umożliwiają im kontynuowanie pracy zawodowej. Jako Morizon.pl staramy się wsłuchiwać w potrzeby naszych klientów i odpowiadamy na zmieniające się potrzeby, dopasowując naszą ofertę i dodając nowe funkcjonalności do naszych serwisów – mówi Jarosław Święcicki, prezes zarządu, Morizon.pl.

Pośrednicy adaptują się stawiając na online

Polscy pośrednicy nieruchomości szukają w obecnej sytuacji nowego podejścia, innowacyjnych rozwiązań. Na rynku opartym w dużej mierze o kontakt osobisty, dziś rośnie wykorzystanie narzędzi online, umożliwiających realizację celów zakupowych i sprzedażowych klientów. Wynika to z tego, że sytuacja ograniczyła niemal do zera możliwość stosowania podstawowego narzędzia sprzedaży nieruchomości – wizyt osobistych.

Dzięki zintegrowaniu mobilnej aplikacji Morizon oraz Jitsi Meet pośrednicy zyskali możliwość przeprowadzenia wideo prezentacji mieszkania. Oparta na zasadzie wideokonferencji funkcja umożliwia kupującemu oględziny wybranej oferty bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania. Coraz popularniejszym jest także wykorzystanie sferycznych zdjęć 360 stopni do promocji danego ogłoszenia. Dodatkowo, stale udoskonalane są funkcje wyszukiwania nieruchomości wg kryteriów, co ułatwia pośrednikom pozycjonowanie swojego portfolio oraz przyspiesza proces znalezienia kupca.

Morizon.pl nawiązał również współpracę z wiodącymi biurami nieruchomości, by przygotować zbiór dobrych praktyk dla agentów, jak najskuteczniej działać w obecnych realiach. Wnioski z tych konsultacji zaowocowały stworzeniem dedykowanego zbioru porad dla agentów, które mają wesprzeć ich w skutecznej realizacji działań w trudnych czasach. Zostały one zaprezentowane w specjalnym raporcie, w którym znalazły się również konkretne wskazówki dotyczące między innymi tego, jak:

• zadbać o widoczność portfolio i marki agencji,
• wykorzystać nową technologię wideo prezentacji do efektywnej sprzedaży,
• efektywnie komunikować się z klientami w czasach narodowej kwarantanny.
• które kwestie prawne można obsłużyć bez wychodzenia z domu – i jak?,
• jak przygotować się do niezbędnych spotkań tak, by były one bezpieczne,

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMorawiecki: Koniec kwarantanny dla pracujących za granicą
Następny artykułJutro nietypowa konwencja Andrzeja Dudy. Co przedstawi prezydent?