A A+ A++

Mają być lepiej dostosowane do potrzeb i wygody kierowców. I będą budowane szybciej. Już teraz na istniejących MOP-ach oddawane do użytku są pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych. GDDKiA rozstrzygnęła przetargi na budowę stacji przy autostradach A1, A2 i A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7 i S8. W rezultacie do tej pory podpisanych zostało już 35 umów na 55 stacji ładowania na MOP-ach kategorii I (najniższej). Dla podniesienia standardu usług zaczęto zmieniać układ miejsc parkingowych dla samochodów ciężarowych. Teraz wyznaczane są tak, by kabiny pojazdów usytuowane były tyłem do jezdni autostrady czy drogi ekspresowej. Z kolei w nowych dokumentacjach przetargowych na budowę MOP-ów kategorii II i III (najwyższej) wymaga się już instalowania punktów odśnieżania ciężarówek.

Obecnie dla podróżnych częstą bolączką na parkingach jest zwłaszcza brak gastronomii. Ta przewidziana jest dopiero na MOP-ach od kategorii II. GDDKiA zapowiada jednak, że punkty małej gastronomii pojawią się także na MOP-ach kategorii I. Na razie nie wiadomo jednak, czy w grę będzie wchodzić budowa np. niewielkich barów, czy tylko instalowanie automatów z napojami i kanapkami. Największym problemem jest jednak brak MOP-ów. Gdy do ruchu włączany jest nowy długi fragment szybkiej trasy, drogowcy powinni od razu zapewniać miejsce do zatrzymania. Ale tak nie jest, a negatywnym przykładem może być autostrada A1: na nowym odcinku pomiędzy Pyrzowicami a końcem obwodnicy Częstochowy są tylko dwa miejsca, gdzie można się zatrzymać: Woźniki i Starcza. W obydwu są jedynie toalety, brakuje stacji paliw. A jeśli w tym roku zgodnie z zapowiedziami oddany zostanie brakujący fragment od Częstochowy do Tuszyna, poza odcinkiem Kamieńsk-Piotrków Trybunalski, to jadąc od Pyrzowic zatankować będzie można dopiero pod Łodzią.

fot. GDDKiA

Minimalne odległości między MOP-ami na autostradach i drogach ekspresowych określa rozporządzenie ministra transportu z 2 marca 1999 r. Odległość między sąsiednimi MOP-ami na drodze klasy A powinna być nie mniejsza niż 15 km, a odległość MOP-u od przejścia granicznego – nie mniejsza niż 3 km. Z kolei odległość między sąsiednimi MOP-ami na drodze klasy S powinna być nie mniejsza niż 10 km, a odległość MOP-u od przejścia granicznego – nie mniejsza niż 1,5 km. Natomiast według założeń GDDKiA, odległość pomiędzy MOP-ami kategorii II i III nie powinna być mniejsza niż 40 km i nie większa niż 70 km. To ze względu na przyszłą możliwość wydzierżawienia MOP-u i zapewnienia podróżnym możliwości zatankowania pojazdu, skorzystania z usług gastronomicznych i hotelowych.

Kategorie MOP-ów:

I – o funkcji wypoczynkowej: wyposażone w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii,

II – o funkcji wypoczynkowo-usługowej: wyposażone w obiekty znane z MOP kat. I oraz w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastron … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodaruj pluszowego przyjaciela
Następny artykułPrzy szybkich trasach będą wygodniejsze postoje