Znacie mnie „od kuchni”. Wiecie, że uwielbiam przygotowywać nowe receptury i dodawać życiu wielu ciekawych smaków. Dzisiaj chcę się z Wami podzielić przepisem… na dobrą komunikację.
Komunikacja interpersonalna to jeden z najważniejszych elementów naszego życia. Porozumiewamy się, żeby wyrazić uczucia, emocje i potrzeby, dzielimy się wiedzą oraz budujemy relacje.
Jak mówić, żeby nas słuchano? Znam bardzo dobry przepis 🙂
Podstawą dania jest równowaga
W tym przypadku chodzi o tę między nadawcą i odbiorcą. Słuchając aktywnie i zadając dodatkowe pytania, informujemy rozmówcę, że rozmowa jest dla nas ważna i zachęcamy go do kontynuacji, a także poznajemy więcej szczegółów.
Ważnym składnikiem jest kontakt wzrokowy
Patrząc w oczy budujemy zaufanie, ale spojrzenie powinno być naturalne i spokojne. Natrętne wpatrywanie się spowoduje dyskomfort rozmówcy i wycofanie. Unikanie czyjegoś wzroku może być interpretowane jako brak szczerości.
Unikaj składników sztucznych i postaw na naturalność
Szczerze i naturalnie wyrażajmy swoje opinie i nie bójmy się mówić „nie”, jeśli się z czymś nie zgadzamy.
Garść konkretów
Dbajmy o jasność komunikatu, mówmy o faktach w sposób jednoznaczny, unikniemy nieporozumień.
Więcej, niż szczypta opanowania
Nie traćmy cierpliwości, jeśli nie zgadzamy się z opinią rozmówcy, zachowujmy spokój.
Przyprawmy nasze „danie” informacją zwrotną
Pozwali nam to poznać reakcję rozmówcy na nasz komunikat, dowiedzieć się, czy zostaliśmy zrozumiani, a także pozwoli nam to podsumować ustalenia.
W przepisie na komunikację mogą się też pojawić trujące składniki
Unikaj plotek, oceniania, narzekania, obwiniania, wyolbrzymiania i przede wszystkim nieprawdy lub niesprawdzonych informacji.
Pamiętaj, że zarówno mówisz, jak i słuchasz całym ciałem 🙂 Słowa powinny być spójne z informacją przekazywaną przez ciało, inaczej rozmówca nawet podświadomie wyczuje fałsz.
Komunikacja, to podstawa relacji prywatnych i zawodowych. Jeśli chcesz odbyć ważną rozmowę, to poświęć rozmówcy odpowiednio długi czas. Pośpiech może być przyczyną nieporozumień i konfliktów. Mów wolno i nawet jeśli jesteś zdenerwowany, to staraj się opanować. Zminimalizuj bodźce, które mogą odwrócić Twoją uwagę lub uwagę rozmówcy (telewizor, telefon, itp.)
Komunikacja to narzędzie, które może przed Tobą otworzyć wiele i drzwi i wybudować wiele mostów.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS