Niebezpieczne odpady porzucone na prywatnej działce przy ul. Szyby Rycerskie w Bytomiu – Łagiewnikach zostały wywiezione i przekazane do utylizacji.
Było to możliwe dzięki pozyskaniu przez miasto dofinansowania ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Prace związane z wywiezieniem odpadów z Bytomia zakończyły się, a czerwcowa kontrola Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej potwierdziła prawidłową realizację zadania przez gminę Bytom.
Łącznie z terenu przy ul. Szyby Rycerskie w Bytomiu-Łagiewnikach usuniętych zostało prawie 565 ton niebezpiecznych odpadów. Odpady składowane były w ponad pół tysiącu mauzerach, beczkach i pojemnikach. Były to m.in. odpady z produkcji, przygotowania, obrotu i stosowania produktów chemii organicznej, rozpuszczalniki, odpady farb i lakierów, ale również oleje odpadowe.
– Niebezpieczne odpady przy ul. Szyby Rycerskie w Łagiewnikach zostały ujawnione podczas kontroli w grudniu 2018 roku. Na działce znajdowały się wówczas 263 mauzery, 198 beczek oraz 50 puszek – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. – Dla tego terenu nigdy nie było wydanej decyzji dotyczącej gospodarowania odpadami. W 2019 roku rozpoczęliśmy starania o pozyskanie środków zewnętrznych na sfinansowanie usunięcia i utylizacji odpadów, które stwarzały zagrożenie dla zdrowia mieszkańców oraz dla środowiska – dodaje wiceprezydent Michał Bieda.
Usunięto więcej odpadów niż początkowo szacowano
Niebezpieczne odpady w Łagiewnikach zostały już usunięte i przekazane do utylizacji. Początkowo ich ilość szacowano na 365 ton, jednak w trakcie prowadzenia prac na miejscu okazało się, że odpadów jest więcej o około 200 ton. W ramach umowy między miastem a wykonawcą wszystkie niebezpieczne odpady zostały wywiezione z terenu przy ul. Szyby Rycerskie i przekazane do utylizacji.
– Realizacja zadania związana z wywiezieniem niebezpiecznych odpadów z terenu przy ul. Szyby Rycerskie przeszła już pozytywną kontrolę z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, którą przeprowadzono między 13 a 15 czerwca – podkreśla Wojciech Bryś, naczelnik Wydziału Inżynierii Środowiska Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Miasto pozyskało prawie 3,4 mln zł na usunięcie odpadów z terenu przy ul. Szyby Rycerskiej
Wywiezienie i poddanie unieszkodliwieniu prawie 565 ton odpadów z terenu przy ul. Szyby Rycerskie było możliwe dzięki pozyskaniu przez Miasto Bytom zewnętrznego dofinansowania w wysokości ponad 3 mln zł ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz 377 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Łącznie realizacja całego zadania kosztowała 3,77 mln zł. Prace związane z usunięciem i utylizacją odpadów wykonała firma wyłoniona w ramach zamówienia publicznego.
Na terenie pozostały jeszcze inne odpady
Na terenie, gdzie usunięto niebezpieczne odpady pozostały jeszcze inne odpady różnego pochodzenia, między innymi: wraki pojazdów, odpady budowlane, opony, szkło, zniszczone meble oraz złom. Postępowanie administracyjne w tej sprawie już prowadzi gmina Bytom, a jego celem jest wyegzekwowanie od właściciela usunięcia zalegających tam innych odpadów, które wobec braku decyzji na ich składowanie, nigdy nie powinny się tam znaleźć.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS