A A+ A++

Zabytkowy Dworzec Podmiejski Gdynia Główna przechodzi metamorfozę, podobnie jak cała stacja SKM. Zachodzące zmiany widać z zewnątrz i wewnątrz, choć te drugie ukryte są przed oczyma przechodniów. Przewidziane na 9 miesięcy prace dobiegają końca, lada tydzień perełka powojennego modernizmu powinna lśnić nowym blaskiem.

O rozpoczęciu modernizacji stacji SKM Gdynia Główna, w tym zabytkowego Dworca Podmiejskiego z 1959 roku, pisaliśmy w lipcu ub. r. Zakres wartej 62 mln zł inwestycji pod nazwą „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250” obejmował wymianę torów, modernizację peronu, renowację budynku Dworca Podmiejskiego wraz z budową w nim centrum monitoringu oraz montaż Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na linii SKM Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo.

Rozpoczęta latem 2022 roku budowa miała potrwać 9 miesięcy i zakończyć się w marcu b. r. Postępy robót widać zarówno na zewnątrz, jak i w środku budynku, ale te ukryte są przed oczyma przechodniów, dlatego poprosiliśmy rzecznika prasowego PKP SKM w Trójmieście o zdjęcia oraz informację o wykonanych i pozostałych do wykonania robotach.

Wnętrze Dworca Podmiejskiego Gdynia Główna w remoncie. Fot. Tomasz Złotoś

– Jeżeli chodzi o peron SKM Gdynia Główna, to wykonawca zakończył już oczyszczanie i malowanie konstrukcji wiaty a także wymianę wszystkich elementów jej poszycia oraz wymianę szyn, słupów trakcyjnych i płyt peronowych – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. – Natomiast w budynku Dworca Podmiejskiego zakończono prace rozbiórkowe, również te związane z wtórną zabudową okalającą budynek, w tym odsłonięto historyczne podcienie, w których znajdowały się lokale usługowe. Wykonano także naprawę i malowanie elewacji, wymianę stolarki okiennej i wymianę poszyć dachowych. W piwnicach budynku po oczyszczeniu i odgrzybieniu skuto stare tynki i wykonano nowe.

Co zatem jeszcze pozostało do zrobienia?

– Na peronie wykonawca jest w trakcie dalszych prac. Pozostało do zrobienia odwodnienie wiaty, wykonanie rynien i rur spustowych, wyłożenie poszycia dachu papą, regulacja krawędziowych płyt peronowych, wymiana nawierzchni i wykonanie ścieżek prowadzenia, wykonanie okablowania teletechnicznego, docelowa instalacja kamer monitoringu, gdyż obecnie kamery zamontowane są prowizorycznie w celu zapewnienia obserwacji i poprawy bezpieczeństwa podczas wykonywania robót. Ponadto pozostało uruchomienie Systemu Informacji Pasażerskiej, m.in. montaż wyświetlaczy LCD, instalacja słupków info/SOS i montaz nowych głośników – wylicza rzecznik.

Prace wenątrz Dworca Podmiejskiego. Fot. Tomasz Złotoś

Prace wenątrz Dworca Podmiejskiego. Fot. Tomasz Złotoś

Zakres pozostałych prac w budynku Dworca Podmiejskiego obejmuje m.in.:

  • docelowe wykonanie instalacji sanitarnych, teletechnicznych i elektrycznych,
  • wykończenie ścian,
  • wymianę drzwi,
  • utworzenie sali monitoringu, salki konferencyjnej i pomieszczenia zastępcy komendanta,
  • wykonanie węzłów sanitarnych w pomieszczeniach Służby Ochrony Kolei,
  • wykonanie zapleczy socjalnych,
  • udrożnienie i naprawę kanałów wentylacyjnych,
  • montaż urządzeń klimatyzacyjnych,
  • wykończenie powierzchni tarasu,
  • naprawę murków kamiennych,
  • wykonanie ścieżek prowadzenia,
  • umeblowanie pomieszczeń,
  • instalację i uruchomienie urządzeń w serwerowni,
  • wykonanie systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa.

Jak informuje Tomasz Złotoś trwaja jednocześnie prace na innych peronach, związane z Systemem Informacji Pasażerskiej i monitoringu na linii SKM Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo.

Dworzec Podmiejski Gdynia Główna w remoncie. Fot. Przemysław Kozłowski

Dworzec Podmiejski Gdynia Główna w remoncie. Fot. Przemysław Kozłowski


Zobacz także:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKOLOSalny jubileusz
Następny artykułOficjalnie: Jan Urban wraca do Górnika Zabrze