Zabytkowy Dworzec Podmiejski Gdynia Główna przechodzi metamorfozę, podobnie jak cała stacja SKM. Zachodzące zmiany widać z zewnątrz i wewnątrz, choć te drugie ukryte są przed oczyma przechodniów. Przewidziane na 9 miesięcy prace dobiegają końca, lada tydzień perełka powojennego modernizmu powinna lśnić nowym blaskiem.
O rozpoczęciu modernizacji stacji SKM Gdynia Główna, w tym zabytkowego Dworca Podmiejskiego z 1959 roku, pisaliśmy w lipcu ub. r. Zakres wartej 62 mln zł inwestycji pod nazwą „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250” obejmował wymianę torów, modernizację peronu, renowację budynku Dworca Podmiejskiego wraz z budową w nim centrum monitoringu oraz montaż Systemu Informacji Pasażerskiej i monitoringu na linii SKM Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo.
Rozpoczęta latem 2022 roku budowa miała potrwać 9 miesięcy i zakończyć się w marcu b. r. Postępy robót widać zarówno na zewnątrz, jak i w środku budynku, ale te ukryte są przed oczyma przechodniów, dlatego poprosiliśmy rzecznika prasowego PKP SKM w Trójmieście o zdjęcia oraz informację o wykonanych i pozostałych do wykonania robotach.
Wnętrze Dworca Podmiejskiego Gdynia Główna w remoncie. Fot. Tomasz Złotoś
– Jeżeli chodzi o peron SKM Gdynia Główna, to wykonawca zakończył już oczyszczanie i malowanie konstrukcji wiaty a także wymianę wszystkich elementów jej poszycia oraz wymianę szyn, słupów trakcyjnych i płyt peronowych – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. – Natomiast w budynku Dworca Podmiejskiego zakończono prace rozbiórkowe, również te związane z wtórną zabudową okalającą budynek, w tym odsłonięto historyczne podcienie, w których znajdowały się lokale usługowe. Wykonano także naprawę i malowanie elewacji, wymianę stolarki okiennej i wymianę poszyć dachowych. W piwnicach budynku po oczyszczeniu i odgrzybieniu skuto stare tynki i wykonano nowe.
Co zatem jeszcze pozostało do zrobienia?
– Na peronie wykonawca jest w trakcie dalszych prac. Pozostało do zrobienia odwodnienie wiaty, wykonanie rynien i rur spustowych, wyłożenie poszycia dachu papą, regulacja krawędziowych płyt peronowych, wymiana nawierzchni i wykonanie ścieżek prowadzenia, wykonanie okablowania teletechnicznego, docelowa instalacja kamer monitoringu, gdyż obecnie kamery zamontowane są prowizorycznie w celu zapewnienia obserwacji i poprawy bezpieczeństwa podczas wykonywania robót. Ponadto pozostało uruchomienie Systemu Informacji Pasażerskiej, m.in. montaż wyświetlaczy LCD, instalacja słupków info/SOS i montaz nowych głośników – wylicza rzecznik.
Prace wenątrz Dworca Podmiejskiego. Fot. Tomasz Złotoś
Zakres pozostałych prac w budynku Dworca Podmiejskiego obejmuje m.in.:
- docelowe wykonanie instalacji sanitarnych, teletechnicznych i elektrycznych,
- wykończenie ścian,
- wymianę drzwi,
- utworzenie sali monitoringu, salki konferencyjnej i pomieszczenia zastępcy komendanta,
- wykonanie węzłów sanitarnych w pomieszczeniach Służby Ochrony Kolei,
- wykonanie zapleczy socjalnych,
- udrożnienie i naprawę kanałów wentylacyjnych,
- montaż urządzeń klimatyzacyjnych,
- wykończenie powierzchni tarasu,
- naprawę murków kamiennych,
- wykonanie ścieżek prowadzenia,
- umeblowanie pomieszczeń,
- instalację i uruchomienie urządzeń w serwerowni,
- wykonanie systemów teletechnicznych i bezpieczeństwa.
Jak informuje Tomasz Złotoś trwaja jednocześnie prace na innych peronach, związane z Systemem Informacji Pasażerskiej i monitoringu na linii SKM Gdańsk Śródmieście – Rumia Janowo.
Dworzec Podmiejski Gdynia Główna w remoncie. Fot. Przemysław Kozłowski
Zobacz także:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS