A A+ A++

PKN ORLEN w ramach współpracy z PESA Bydgoszcz planuje zakup nowoczesnej lokomotywy. Będzie to pierwszy w Polsce pojazd szynowy, wykorzystujący napęd wodorowy. Jej oficjalna prezentacja odbyła się podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku.

Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, rozwój przyjaznych środowisku technologii wodorowych wpisuje się w strategię ORLEN2030, zakładającą wzrost znaczenia paliw alternatywnych.

– Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka ORLEN Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – tłumaczy Daniel Obajtek.

Podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku zaprezentowano prototyp lokomotywy wodorowej, którą zamierza nabyć PKN ORLEN. Produkcja tego pojazdu właśnie się zakończyła – powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, która po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd.

Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN ORLEN pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

Przypomnijmy, że ORLEN prowadzi kilka działań na rzecz rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Gminą Miastem Płock, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Koncern rozwija także program inwestycyjny Hydrogen Eagle, który zakłada budowę hubów wodorowych w Polsce, Czechach i na Słowacji dla transportu zasilanego odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Hydrogen Eagle pomyślnie przeszedł etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI i obecnie znajduje się na etapie notyfikacji pomocy publicznej przez Komisję Europejską.

Fot. PKN ORLEN
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSymulator umierania, który dodaje otuchy – pierwsze Dark Souls kończy 10 lat
Następny artykułFortuna Puchar Polski: Włocłavia Włocławek – Piast Gliwice. Relacja i wynik na żywo