A A+ A++

Rozwój i poprawa jakości sieci ścieżek rowerowych w Polsce to wyzwanie wielu samorządów. Budowy lub modernizacji infrastruktury rowerowej nie traktuje się dziś w kategoriach ideowych, a jazdy rowerem jako przejściową modę. Coraz więcej mieszkańców w rowerze widzi podstawowy środek komunikacji, dlatego wszędzie, gdzie to możliwe, projektuje się ścieżki lub pasy wydzielone dla rowerów, tworzy się nowe połączenia rowerowe lub uzupełnia brakujące odcinki tras.

W grudniu 2020 r. do Urzędu Gminu Grajewo wpłynął wniosek mieszkańca miejscowości Biebrza, gm. Rajgród skierowany do Wójta i Rady Gminy Grajewo, dotyczący budowy ścieżki rowerowej z Grajewa przez Koszarówkę, Danówek, Szymany, Łamane Grądy, Biebrzę, Pieńczykówek, Pieńczykowo, Stoczek, Kozłówkę, Ciszewo, Kuligi, Woznawieś, Tamę w kierunku Czerwonego Bagna.

Decyzją Rady Gminy Grajewo, na chwilę obecną, wniosek nie został uwzględniony. 

Z uzasadnienia
W odniesieniu do złożonego wniosku należy stwierdzić, iż propozycja wybudowania ścieżki rowerowej z punktu widzenia celu, któremu ma służyć, jest zasadna i należy do zadań własnych gminy, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym. Jednakże Gmina Grajewo w zakresie swoich zadań na pierwszym miejscu stawia sprawy dotyczące: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, przebudowy, rozbudowy dróg gminnych, rozbudowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną i gaz. W latach 2021 – 2023 nie przewiduje się inwestycji związanych z budową ścieżki rowerowej, ponieważ zostały złożone wnioski o dofinansowanie zadań z infrastruktury drogowej z Funduszu Dróg Samorządowych z terminem ich realizacji w roku 2023 oraz wnioski o dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych o rozbudowę budynku Urzędu Gminy i przebudowę wraz z rozbudową sieci wodociągowej na terenie dawnego PGR-u w m. Wojewodzin. Przewidywany koszt w/w inwestycji opiewa na kwotę ok. 12 mln zł. 

Należy zauważyć że przygotowanie dokumentacji projektowej budowy ścieżki rowerowej musi uwzględniać m.in.:

– bezpieczne warunki do podróżowania rowerem wraz z infrastrukturą towarzyszącą należy przeanalizować dokumenty planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i komunikacji, przeprowadzić konsultacje społeczne w aspekcie rozwoju układu infrastruktury rowerowej, uwzględnić dostępność terenu, przeanalizować sieć dróg pod kątem wprowadzenia liniowej infrastruktury rowerowej;

– ustalając trasę ścieżki rowerowej, analizie poddane muszą zostać warunki terenowe oraz natężenie ruchu samochodowego, te kryteria drogowo-ruchowe pozwolą ocenić stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, zapewnić realizację połączeń rowerowych w relacjach o charakterze codziennym oraz rekreacyjno-turystycznym, przyjąć rozwiązania umożliwiające spójne, bezpieczne, atrakcyjne połączenia pomiędzy gminami;

– sztukę projektowania dróg rowerowych, w pierwszej kolejności łącząc istniejące już ciągi rowerowe, wyznaczając oznakowaniem poziomym i pionowym przejazdy dla rowerzystów, jednocześnie dostosowując je do nowych funkcji, uwzględniając przy tym spójność i bezpieczeństwo przejazdów, atrakcyjność, płynność ruchu, wygodę, standardy techniczne, ograniczenia, celowość i oświetlenie.

Powyższe uwarunkowania obrazują nam jak długą i czasochłonną rzeczą jest zrealizowanie samego projektu technicznego ścieżki rowerowej. Całkowity koszt jej realizacji jest bardzo wysoki. Realizacja takiego projektu bez wsparcia finansowego ze środków Unii Europejskiej jest dla gminy niemożliwa i trudna do zrealizowania, mając na uwadze budżet gminy. Nawet dobrze przygotowany i złożony wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej nie gwarantuje ich otrzymania. Z uwagi na powyższe i konieczność realizacji innych zadań istotnych dla funkcjonowania gminy, odmawia się w chwili obecnej uwzględnienia wniosku.

Walory przyrodnicze naszego regionu, miejsca atrakcyjne turystycznie wręcz przemawiają za tym, by tworzyć jak najszybciej nowe ciągi pieszo – rowerowe. Wyznaczone szlaki zapewne zastaną docenione nie tylko przez mieszkańców, ale i turystów. Mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, budowa takich traktów jest konieczna i jak najbardziej uzasadniona. Istnieje duża szansa, że z czasem jednoślady staną się jednym z podstawowych środków komunikacji w naszej okolicy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLGD Zielona Dolina Odry i Warty wobec nowej perspektywy finansowej EU na lata 2021-2027
Następny artykuł30-lecie powstania V4. Prezydent w Juracie: To wyzwanie