Niemiecki producent samochodów Porsche przedstawił swoją najnowszą elektryczną bestię. Nowy Taycan Turbo GT, wbrew nazwie, nie posiada turbosprężarki, ale w krótkim czasie potrafi osiągnąć moc nawet 815 kW. Ma także większy akumulator o pojemności 105 kWh.
Porsche zawsze znane było z produkcji samochodów o imponujących osiągach. Jednak w dziedzinie elektrycznych pojazdów na pewien czas wydawało się, że marka ta traci na rzecz Tesli, która nie tylko była szybsza na prostych odcinkach, ale także na krętych torach, przez długi czas dominując na słynnej Północnej Pętli toru Nürburgring. Ostatnio jednak sytuacja ulega zmianie, a Porsche odzyskuje swoją pozycję w kategorii sportowej.
Porsche zaprezentowało Taycan Turbo GT jako najmocniejszy i najbardziej dynamiczny model elektryczny w dotychczasowej historii.
Nowy Taycan Turbo GT to wysoka liga i już w podstawowej konfiguracji osiąga moc 580 kW. Dzięki funkcji Launch Control może tymczasowo rozwinąć aż do 760 kW, a nawet oszałamiające 815 kW (co przekłada się na 1108 KM) przez dwie sekundy. Maksymalny moment obrotowy osiąga aż 1340 Nm.
Od 0 do 100 km/h nowy Taycan Turbo GT przyspiesza w zaledwie 2,3 sekundy, a w przypadku wyboru pakietu Weissach, który zmniejsza masę pojazdu o kolejne 70 kg, czas ten skraca się do 2,2 sekundy. Co więcej, standardowy Taycan Turbo GT jest o 75 kg lżejszy od innych modeli Taycan, co osiągnięto poprzez zastosowanie większej ilości komponentów z włókna węglowego, lekkich siedzeń z CFRP oraz eliminację elektrycznie tłumionego zamykania drzwi. Dodatkowo samochód wyposażono w specjalne lekkie koła o średnicy 21 cali oraz ceramiczne hamulce, których dalsza optymalizacja pozwoliła zaoszczędzić dodatkowe 2 kg.
Taycan | Taycana 4S | Taycan Turbo | Taycan Turbo S | Taycan Turbo GT* | |
---|---|---|---|---|---|
Napęd | RWD | AWD | AWD | AWD | AWD |
Moc | 300 kW | 340 kW | 520 kW | 570 kW | 580 kW |
Zwiększenie mocy | 300 kW | 400 kW | 650 kW | 700 kW | 815 kW |
Moment obrotowy | 410 Nm | 695 Nm | 940 Nm | 1,110 Nm | 1,340 Nm |
Przyśpieszenie | 4,8 s | 3,7 s | 2,7 s | 2,4 s | 2,2 s |
Prędkość maksymalna | 230 km/h | 250 km/h | 260 km/h | 260 km/h | 305 km/h |
Zakres WLTP | 678 km | 642 km | 630 km | 630 km | 555 km |
Pojemność baterii | 89 kWh | 89 kWh | 105 kWh | 105 kWh | 105 kWh |
Moc ładowania DC | 270 kW | 270 kW | 320 kW | 320 kW | 320 kW |
Czas ładowania DC 10-80% | 18 minut | 18 minut | 18 minut | 18 minut | 18 minut |
Cena | 101.500 euro | 120.900 euro | 175.600 euro | 209.900 euro | – |
*z opcjonalnym pakietem Weissach
Pakiet Weissach to nie tylko zmodyfikowana aerodynamika generująca docisk wynoszący 220 kg, lecz również brak tylnej kanapy, co sprawia, że pojazd jest dwuosobowy. Oszczędności wynikają również z faktu, że samochód nie ma wbudowanej ładowarki AC, co oznacza, że obsługuje jedynie szybkie ładowanie DC.
W efekcie, standardowy Taycan Turbo GT osiąga prędkość 200 km/h w zaledwie 6,6 sekundy, zaś wersja z pakietem Weissach jeszcze szybciej – w 6,4 sekundy. Wersja Turbo S skraca ten czas o kolejne 1,3 sekundy. Maksymalna prędkość wtedy wynosi 290 km/h, a w wersji z pakietem Weissach – 305 km/h. Samochód ten ustanowił rekordy w swojej klasie nie tylko na torze Nürburgring, gdzie pokonał Teslę Model S Plaid o 18 sekund, osiągając czas 7:05,55 minuty, ale także na torze Laguna Seca, gdzie czas wyniósł 1:27,87 minuty. Warto zaznaczyć, że choć Model S Plaid uzyskał szybszy czas na torze Laguna Seca (1:26,7 minuty), nie posiada on homologacji drogowej, jak w przypadku Porsche. Nowe Porsche wyposażono w większy akumulator o pojemności 105 kWh (użyteczne 97 kWh), co zapewnia zasięg do 555 km.
Jeśli chodzi o cenę, standardowa wersja Taycan Turbo GT wyceniana jest na 240 tysięcy euro. Dla porównania, Model S Plaid kosztuje 110 tysięcy euro, czyli o ponad połowę mniej.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS