A A+ A++

Usługi biznesowe mimo pandemii dynamicznie się rozwijają, a eksperci podkreślają, że sektor ten jest jednym z filarów stabilizujących polską gospodarkę.

Jego udział w PKB Polski jest szacowany na poziomie 3,5 proc., a wartość eksportu usług na poziomie 22,9 mld USD. W 2020 r. w centrach usług biznesowych powstało 13,5 tys. nowych miejsc pracy – wynika z raportu ABSL „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2021″.


Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu od lat uchodzi za jeden z najprężniej rozwijających się w Europie oraz uznawany jest za jeden z najbardziej stabilnych i perspektywicznych. Pod względem zatrudnienia rok do roku notuje wzrost udziału w rynku pracy. – Wysoka innowacyjność, szerokie możliwości rozwoju, kontakt z nowoczesnymi technologiami i międzynarodowe środowisko pracy to tylko niektóre z czynników zachęcających kandydatów do budowania kariery w branży. Sektor poradził sobie ze zmianami rynkowymi zapoczątkowanymi przez pandemię Covid-19. Z dnia na dzień pracownicy zlokalizowanych w Polsce centrów usług przenieśli się z biur do swoich domów, podtrzymując ciągłość obsługiwanych procesów biznesowych. Co prawda w pierwszej fazie pandemii rynek pracy w sektorze SSC/BPO zahamował swój wzrost, jednak po kilku miesiącach ruszył naprzód – mówi Miłosz Jankowski, menedżer w Hays Poland.

Zdaniem eksperta sektor nowoczesnych usług dla biznesu to stabilna branża, którą coraz chętniej wybierają kandydaci na rynku pracy.

Coraz więcej inwestycji i nowych miejsc pracy

Z wyliczeń ABSL wynika, że wzrost zatrudnienia w sektorze wyniósł w ubiegłym roku 3,9 proc., podczas gdy cała polska gospodarka skurczyła się o 2,7 proc. W 2020 r. wzrosło zatrudnienie do 355 tys., a działalność rozpoczęły 74 nowe centra usług, które stworzyły w sumie 4,8 tys. nowych miejsc pracy. Najwięcej etatów przybyło w Trójmieście (14,1 tys.), Warszawie i Poznaniu.

W sumie w Polsce działają już 1602 centra obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz badawczo-rozwojowe (R&D). – Analizy pokazują, że obecnie jednym z głównych wyzwań sektora usług biznesowych jest przejście od roli naśladowcy do roli kreatora globalnych trendów, co oznacza konieczność zmiany m.in. w kierunku większej kreatywności i innowacyjności – czytamy w raporcie.

Eksperci oceniają, że perspektywy rozwoju polskiego sektora nowoczesnych usług dla biznesu są bardzo optymistyczne. – Wysoka podaż wyspecjalizowanych kadr w połączeniu z niższymi kosztami pracy niż w Europie Zachodniej sprawiają, że w Polsce lokowane są kolejne inwestycje. O zaufaniu międzynarodowych korporacji do polskich partnerów świadczy przenoszenie do naszego kraju coraz bardziej odpowiedzialnych procesów biznesowych. Coraz częściej decyzje o charakterze strategicznym dla organizacji zapadają nad Wisłą. Dodatkowo różnorodność specjalizacji oraz dynamiczny postęp technologiczny sprawiają, że liczba miejsc pracy w centrach usług będzie sukcesywnie rosła – dodaje Miłosz Jankowski.

Wzrasta zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę

Jak zauważają autorzy raportu, wzrasta popyt na pracowników mających cyfrowe kompetencje i widać zwiększone zapotrzebowanie na specjalizacje, które można uznać za kompetencje przyszłości. Są one związane z automatyzacją procesów, architekturą chmury, analizą i eksploracją dużych zbiorów danych. – Nasze analizy potwierdzają wzrost kompleksowości zadań wykonywanych w centrach usług, które wymagają coraz wyższych kwalifikacji i kompetencji pracowników. Musimy zadbać o rozwój kompetencji związanych z innowacyjnością, nowoczesnymi technologiami, cyfryzacją, a także o przemyślane rozwiązania zachęcające wykwalifikowanych specjalistów do po … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWakacje z braniewską biblioteką
Następny artykułUM Dąbrowa Górnicza: Otwarto punkty szczepień w galeriach handlowych i aptekach