A A+ A++
Południowa Obwodnica Warszawy ma ok. 33 kilometry
Południowa Obwodnica Warszawy ma ok. 33 kilometry
fot. Robert Neumann / / FORUM

Ursynowski odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy wraz z tunelem był ostatnim oddanym do użytku fragmentem całej trasy S2. POW od poniedziałku ma ok. 33 kilometry. Dzięki temu kierowcy mogą przejechać tranzytem na osi wschód-zachód od węzła Konotopa do węzła Lubelska.

Po otwarciu 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem, Południowa Obwodnica Warszawy spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30. To najważniejszy szlak komunikacyjny na osi wschód-zachód przebiegający przez Europę.

Jako pierwsze do ruchu zostały oddane w 2013 roku dwa odcinki trasy S2. Od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Z kolei od grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa odcinki liczące ok. 14 kilometrów od węzła Warszawa Wilanów do węzła Lubelska, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy.

fot. Krzysztof Nalewajko / GDDKiA

Po otwarciu ursynowskiego odcinka POW kierowcy mają do dyspozycji dwunawowy tunel o długości 2335 metrów, który jest najdłuższy w Polsce. W każdej nawie jezdnia ma około 14,5 metra szerokości, na której są po trzy pasy ruchu i pas awaryjny.

“Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. To skomplikowany obiekt inżynierski zarówno pod względem projektowym, logistycznym jak i wykonawczym. Dużym wyzwaniem było poprowadzenie go pod pierwszą linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej” – tłumaczyła GDDKiA.

Na oddanym do ruchu ursynowskim odcinku POW obowiązuje ograniczenie tonażowe dla pojazdów ciężarowych powyżej 16 ton w godzinach szczytu komunikacyjnego, czyli od godz. 7 do 10 i od godz. 16 do 20.00. Znaki informujące o całodobowym zakazie przejazdu tranzytowego przez Warszawę umieszczone są na łącznicach zjazdowych z S2 i nie dotyczą ciągu głównego S2 (wraz z tunelem), a dotyczą dróg zarządzanych przez miasto stołeczne Warszawę.

W tunelu na ursynowskim odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy będzie prowadzony odcinkowy pomiar prędkości. “Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer, wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach” – poinformowała PAP rzeczniczka Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak.

“System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym odcinku na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h. Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń” – przekazała rzeczniczka GITD.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.

Materiał filmowy do obejrzenia na portalu pap.pl (PAP)

Autor: Bartłomiej Figaj

bf/ mark/

Źródło:PAP
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZa bilet zapłacisz kartą u kierowcy
Następny artykułPosiedzenie Komisji planu, budżetu i finansów