A A+ A++

Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych są zdania, że już niedługo wodór stanie się istotnym elementem rynku paliwowego w Polsce. Działająca w ramach PSPA Grupa Robocza ds. Technologii Wodorowych zaczęła pracę nad propozycjami zmian legislacyjnych mających na celu usunięcie barier stojących na drodze swobodnego rozwoju elektromobilności w Polsce.

Nasze firmy chcą bazować na przykładach z Niemiec. Obecni na pierwszym posiedzeniu grupy     eksperci: Thomas Gallinger z TÜV SÜD oraz Jan Wegener z National Organisation Hydrogen and Fuell Cell Technology przedstawili stan rozwoju rynku wodorowego w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem sektora transportowego. Pod lupę wzięto m.in. obowiązujące oraz planowane regulacje, a także przesył wodoru i stopień upowszechnienia infrastruktury tankowania.
W ten sposób zainicjowano cykl, w ramach którego jeszcze w czerwcu br. odbędzie się otwarty webinar organizowany przez PSPA i TÜV SÜD we współpracy z Ambasadą Republiki Federalnej Niemiec w Polsce. Jest to rozszerzenie projektu „Białej Księgi Elektromobilności”. Głównym jej celem jest położenie podwalin pod rozwój transportu wodorowego w Polsce.

A customer fills a car with hydrogen at a TrueZero fueling station in Mill Valley, California, U.S.,/Bloomberg

–  Spotkanie posłużyło jako platforma wymiany wiedzy pomiędzy Grupą, która chce wspierać rozwój – praktycznie od zera – zastosowania wodoru w transporcie w Polsce a przedstawicielami rynku, który ten wstępny etap ma już za sobą i w związku z tym może się podzielić dobrymi praktykami – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Grupa robocza będzie działać na rzecz przygotowania gruntu prawnego pod możliwość realizacji działań biznesowych w obszarze transportu opartego na wodorze. Zajmie się też promocją tego paliwa, co łączy się z uruchomieniem: „Programu promocji rozwoju rynku wodoru w transporcie w Polsce”. W orbicie jej działań znajdzie się też poszukiwanie efektywnych źródeł finansowania wodoru oraz realizacja projektów o charakterze pilotażowym.

 

– Uczestnicy grupy reprezentują różnorodne interesy w kontekście transportu, działają na różnych polach gospodarki i to jest właśnie jej siła. Chcemy ją wykorzystać, między innymi tworząc materiały analityczne i propozycje aktów prawnych. Tak silna grupa interesariuszy będzie z pewnością brana
pod uwagę w kontekście tworzenia prawa dostosowującego istniejące regulacje do nowej rzeczywistości energetycznej kraju – podsumowuje Paweł Piotrowicz, Ekspert ds. Rynku Energii
i Technologii Wodorowych z TÜV SÜD.

– Doskonałym przykładem efektów, jakich spodziewamy się po pracach Grupy Roboczej ds. Technologii Wodorowych, jest dopracowana koncepcyjnie i legislacyjnie propozycja E-Taryfy.
Zgodnie z zapowiedzią rządu zostanie ona wkrótce wdrożona do polskiego prawa. Mamy podobnie ambitne zamiary wspierania administracji państwa w rozwijaniu regulacji wodorowych – informuje Mazur.

Nowa taryfa zakłada zmiany zasad kształtowania i kalkulacji oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną a w konsekwencji zniesienie bariery dla rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce.

materiały prasowe

Nad wykorzystaniem wodoru w energetyce i transporcie pracują też m.in.: Lotos czy PGNiG. Z inicjatywy Lotosu powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, pod egidą którego koncern prowadzi i wdraża wodorowe projekty badawczo-rozwojowe. Także PGNiG uruchomiło nowy, kompleksowy program badań nad wodorem, który pozwoli zaplanować cały łańcuch wykorzystania go ciągu najbliższych czterech lat – nie tylko, jako paliwa do napędzania pojazdów, ale także jako nośnika energii dla przemysłu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł“Ślub od pierwszego wejrzenia”. Łukasz pokazał rodzinne nagranie. Widać na nim ciążowy brzuszek Oliwii
Następny artykułCejrowski: PiS nie stoi po stronie Kościoła katolickiego