Polska Federacja Szpitali powołała Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych. Ma on zajęć się analizą oraz przygotowaniem rekomendacji dotyczących kompetencji zawodów medycznych oraz oczekiwań edukacyjnych w tych zawodach.
Polska Federacja Szpitali powołuje Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych
Powołanie Zespołu K&K (Zespołu ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych – red.) jest oddolną inicjatywą pracodawców zrzeszonych w Polskiej Federacji Szpitali. W tworzenie rozwiązań zaangażowani zostaną dyrektorzy szpitali posiadający jednocześnie wykształcenie medyczne oraz menedżerskie. Chcemy opracować kompleksowy program podziału kompetencji odpowiadający umiejętnościom poszczególnych zawodów oraz specjalizacji w opiece nad naszymi pacjentami – czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie PFSz.
Powstanie Zespołu, jak wskazuje Polska Federacja Szpitali, ma być również impulsem do powołania międzyresortowej grupy roboczej ds. kompetencji oraz kształcenia kadr medycznych.
Polska Federacja Szpitali – na jakich kwestiach skupi się Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych?
Polska Federacja Szpitali informuje, że wśród najpilniejszych kwestii wymagających rozwiązania znajdują się:
- problem kształcenia studentów kierunku lekarskiego na nowych uczelniach, które nie posiadają pozytywnej oceny akredytacyjnej i jakości nabywanych przez nich kompetencji,
- różnice w kompetencjach personelu pielęgniarskiego, zależne od poziomów edukacji (obecnie brak jest możliwości pełnego wykorzystania nabywanych kompetencji; poziom wykształcenia często nie przekłada się na zakres obowiązków),
- brak różnic w kompetencjach absolwentów pielęgniarstwa uczęszczających na studia w formie stacjonarnej oraz weekendowej, mimo znacznych różnic w poziomie kształcenia,
- przypisanie kompetencji i efektywne wykorzystanie w systemie absolwentów zdrowia publicznego,
- wymagania dotyczące rozwoju i promocji innych zawodów medycznych oraz określenie ich kompetencji (opiekunowie, technicy radiolodzy, fizycy medyczni),
- brak optymalizacji podziału kompetencji, utrudniający funkcjonowanie procesu leczenia i zwiększający jego koszty,
- brak wystarczającej koordynacji między kształceniem zawodów medycznych, a strategią rozwoju systemu ochrony zdrowia.
Zespół, w ramach swojej pracy, zamierza również przeprowadzić analizę posiadanych kompetencji według programów kształcenia, a także ustaw i rozporządzeń w celu wyeliminowania sytuacji, w których uzyskane w procesie edukacji kompetencje nie mogą być wykonane ze względu na brak odpowiednich aktów prawnych, lub gdy wymagane prawnie umiejętności nie są nabywane w trakcje kształcenia.
Dokonanie powyższej analizy umożliwi wykrycie słabych punktów systemu, a także rzetelną ocenę kompetencji i odpowiadających im wynagrodzeń, która powinna docelowo przełożyć się na wartość dla pacjenta – czytamy w komunikacie PFSz.
Polska Federacja Szpitali – skład Zespołu ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych
Dotychczas udział w pracach Zespołu zadeklarowali:
- Katarzyna Kęcka, dr n. zdr. MBA, mgr. pielęgniarstwa – prezes Zarządu, Szpitalne Centrum Medyczne w Goleniowie – przewodnicząca Zespołu,
- Greta Kanownik, dr n. ekon, mgr. Pielęgniarstwa – dyrektor ds. pielęgniarstwa, Warszawski Szpital Południowy,
- Irena Kierzkowska, lekarz – członek Zarządu PFSz, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie,
- Dominik M. Krzyżanowski, dr n. med., MBA, mgr. pielęgniarstwa, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specalistycznego im. Gronkowskiego we Wrocławiu,
- Urszula Szybowicz, mgr zdr. Publicznego – dyrektor ds. operacyjnych PFSz,
- Jakub Dąbrowski, lekarz – menedżer projektów PFSz.
Problemy z kształceniem medycznym w Polsce
Problemy z kształceniem medycznym w Polsce nasiliły się na przestrzeni ostatnich lat, kiedy to poprzedni Minister Edukacji i Nauki, Przemysław Czarnek, decydował się wydawać zgody na uruchomienie kierunków lekarskich na niektórych uczelniach, pomimo otrzymania przez nie negatywnej opinii Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj:
PKA sobie, MEiN sobie. Jak wygląda dzisiaj otwieranie kierunków lekarskich?
Obecnie w Polsce funkcjonuje 36 uczelni kształcących przyszłych lekarzy, w tym 14 od roku akademickiego 2023/2024. 10 z nich otrzymało negatywną opinię PKA. Mowa tutaj m.in. o Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Uniwersytet Kaliski czy Politechnika Wrocławska.
W jednostkach tych często brakuje odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego do nauki anatomii, szpitali klinicznych czy odpowiednio wykształconej kadry dydaktycznej. W sprawie tej niejednokrotnie interweniowało Porozumienie Rezydentów czy sama Naczelna Izba Lekarska. Na początku tego roku NIL i KRAUM wydały wspólne stanowisko dotyczące kształcenia lekarzy.
![NIL i KRAUM mają wspólne stanowisko w sprawie kształcenia lekarzy](https://bomega.pl/wp-content/uploads/2024/02/thumb__1216093_1706715307.webp)
![NIL i KRAUM mają wspólne stanowisko w sprawie kształcenia lekarzy](https://bomega.pl/wp-content/uploads/2024/02/thumb__1216093_1706715307.webp)
NIL i KRAUM mają wspólne stanowisko w sprawie kształcenia lekarzy
Opracowała: Zuzanna Świerczek
Źródła:
Polska Federacja Szpitali
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS