A A+ A++

Polska Federacja Szpitali powołała Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych. Ma on zajęć się analizą oraz przygotowaniem rekomendacji dotyczących kompetencji zawodów medycznych oraz oczekiwań edukacyjnych w tych zawodach.

Polska Federacja Szpitali powołuje Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych

Powołanie Zespołu K&K (Zespołu ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych – red.) jest oddolną inicjatywą pracodawców zrzeszonych w Polskiej Federacji Szpitali. W tworzenie rozwiązań zaangażowani zostaną dyrektorzy szpitali posiadający jednocześnie wykształcenie medyczne oraz menedżerskie. Chcemy opracować kompleksowy program podziału kompetencji odpowiadający umiejętnościom poszczególnych zawodów oraz specjalizacji w opiece nad naszymi pacjentami – czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie PFSz.

Powstanie Zespołu, jak wskazuje Polska Federacja Szpitali, ma być również impulsem do powołania międzyresortowej grupy roboczej ds. kompetencji oraz kształcenia kadr medycznych.

Polska Federacja Szpitali – na jakich kwestiach skupi się Zespół ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych?

Polska Federacja Szpitali informuje, że wśród najpilniejszych kwestii wymagających rozwiązania znajdują się:

  • problem kształcenia studentów kierunku lekarskiego na nowych uczelniach, które nie posiadają pozytywnej oceny akredytacyjnej i jakości nabywanych przez nich kompetencji,
  • różnice w kompetencjach personelu pielęgniarskiego, zależne od poziomów edukacji (obecnie brak jest możliwości pełnego wykorzystania nabywanych kompetencji; poziom wykształcenia często nie przekłada się na zakres obowiązków),
  • brak różnic w kompetencjach absolwentów pielęgniarstwa uczęszczających na studia w formie stacjonarnej oraz weekendowej, mimo znacznych różnic w poziomie kształcenia,
  • przypisanie kompetencji i efektywne wykorzystanie w systemie absolwentów zdrowia publicznego,
  • wymagania dotyczące rozwoju i promocji innych zawodów medycznych oraz określenie ich kompetencji (opiekunowie, technicy radiolodzy, fizycy medyczni),
  • brak optymalizacji podziału kompetencji, utrudniający funkcjonowanie procesu leczenia i zwiększający jego koszty,
  • brak wystarczającej koordynacji między kształceniem zawodów medycznych, a strategią rozwoju systemu ochrony zdrowia.

Zespół, w ramach swojej pracy, zamierza również przeprowadzić analizę posiadanych kompetencji według programów kształcenia, a także ustaw i rozporządzeń w celu wyeliminowania sytuacji, w których uzyskane w procesie edukacji kompetencje nie mogą być wykonane ze względu na brak odpowiednich aktów prawnych, lub gdy wymagane prawnie umiejętności nie są nabywane w trakcje kształcenia.

Dokonanie powyższej analizy umożliwi wykrycie słabych punktów systemu, a także rzetelną ocenę kompetencji i odpowiadających im wynagrodzeń, która powinna docelowo przełożyć się na wartość dla pacjenta – czytamy w komunikacie PFSz.

Polska Federacja Szpitali – skład Zespołu ds. Kompetencji i Kształcenia Zawodów Medycznych

Dotychczas udział w pracach Zespołu zadeklarowali:

  • Katarzyna Kęcka, dr n. zdr. MBA, mgr. pielęgniarstwa – prezes Zarządu, Szpitalne Centrum Medyczne w Goleniowie – przewodnicząca Zespołu,
  • Greta Kanownik, dr n. ekon, mgr. Pielęgniarstwa – dyrektor ds. pielęgniarstwa, Warszawski Szpital Południowy,
  • Irena Kierzkowska, lekarz – członek Zarządu PFSz, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Olsztynie,
  • Dominik M. Krzyżanowski, dr n. med., MBA, mgr. pielęgniarstwa, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Specalistycznego im. Gronkowskiego we Wrocławiu,
  • Urszula Szybowicz, mgr zdr. Publicznego – dyrektor ds. operacyjnych PFSz,
  • Jakub Dąbrowski, lekarz – menedżer projektów PFSz.

Problemy z kształceniem medycznym w Polsce

Problemy z kształceniem medycznym w Polsce nasiliły się na przestrzeni ostatnich lat, kiedy to poprzedni Minister Edukacji i Nauki, Przemysław Czarnek, decydował się wydawać zgody na uruchomienie kierunków lekarskich na niektórych uczelniach, pomimo otrzymania przez nie negatywnej opinii Państwowej Komisji Akredytacyjnej. Więcej o tym pisaliśmy tutaj:

PKA sobie, MEiN sobie. Jak wygląda dzisiaj otwieranie kierunków lekarskich?

Obecnie w Polsce funkcjonuje 36 uczelni kształcących przyszłych lekarzy, w tym 14 od roku akademickiego 2023/2024. 10 z nich otrzymało negatywną opinię PKA. Mowa tutaj m.in. o Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Uniwersytet Kaliski czy Politechnika Wrocławska. 

W jednostkach tych często brakuje odpowiedniego zaplecza infrastrukturalnego do nauki anatomii, szpitali klinicznych czy odpowiednio wykształconej kadry dydaktycznej. W sprawie tej niejednokrotnie interweniowało Porozumienie Rezydentów czy sama Naczelna Izba Lekarska. Na początku tego roku NIL i KRAUM wydały wspólne stanowisko dotyczące kształcenia lekarzy.

NIL i KRAUM mają wspólne stanowisko w sprawie kształcenia lekarzy
NIL i KRAUM mają wspólne stanowisko w sprawie kształcenia lekarzy

Opracowała: Zuzanna Świerczek

Źródła:

Polska Federacja Szpitali

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKtóry symbol wybierasz? Poznaj prawdę o swoich skrywanych słabościach
Następny artykułPozory praworządności. Odpowiedź na plany wiceministra Duszczyka na granicy polsko-białoruskiej